Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og hvorfor skal ikke barna han har gå ned i "standard" ? Dersom jeg får flere barn vil det jo være flere i min husholdning og da vil det jo på en måte gå utover "standarden" på de barna jeg har. Jeg mener at det ikke skal bety noe om man har barn i et forhold eller utaførr. Man burde dele på antall barn som er !

Blir jo feil om det er fars nye sambo som skal ha hele forsørgelsesbyrden for det nye barnet bare fordi han har 3 fra før.

Du viste jo at han hadde barn,men for meg blir det feil uansett. Du må regne med at det blir mye på deg når han har barn fra før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja, det er fortsatt uklart.

Jeg synes det må være åpenbart at gjesten ovenfor (som ikke er meg) har rett. Hvis far skal få mindre andel av underholdskostnaden fordi han får flere barn, må det samme gjelde for mor. Hvis altså far får lavere bidrag når han får flere barn, må bidraget økes hvis mor får flere barn.

Skjer det? Kan jeg aldri tenke meg... Og hvis det skjedde, vet jeg om noen som ville hylt opp over det her, og presentert det som en urettferdighet som rammet kun far.

Mor får jo faktisk totalt sett høyere bidrag. Si at hun fikk barn med en hun ikke var gift/samboende med, ville jo far nr 2. betale bidrag for sitt barn, ergo får hun høyere bidrag ved å få flere barn. Far nr 1. kan jo ikke betale for barna mor får med far nr 2.

Skrevet
Mor får jo faktisk totalt sett høyere bidrag. Si at hun fikk barn med en hun ikke var gift/samboende med, ville jo far nr 2. betale bidrag for sitt barn, ergo får hun høyere bidrag ved å få flere barn. Far nr 1. kan jo ikke betale for barna mor får med far nr 2.

Hjelpe meg, nå forstår jeg ingenting av hva du mener...

Tilbake til start: Når man regner ut bidrag, tar man utgangspunkt i underholdskostnaden, "U". Denne deles mellom mor og far i forhold til inntektene deres. Tjener de likt, må de dekke en halvpart hver av det staten regner med at barnet koster (og så får man samværsfradrag, men det har ingen praktisk betydning i denne sammenhengen, så det holder jeg utenfor).

La oss nå si at de har en halvpart hver. Så får far et nytt barn, og ifølge enkelte i denne tråden, bør han da få lavere bidrag. Hvem sitter da igjen med å måtte dekke en høyere andel av "U"? Jo, det gjør mor.

Skal det være likt, må det da naturligvis være slik at hvis mor får et nytt barn, så får hun lavere andel av "U", og far får dermed høyere bidrag.

Skrevet
Mener trygdekontoret beregner utfra mors lønn hvis hun hadde vært i jobb. Hvis det ikke har skjedd forandringer siste to årene?

Å hvis hun ikke er i jobb, har hun ingen inntekt. Da blir fars førsørgerandel større, noe som gir mor inntekt sånn at hun kan være hjemme også med nye barn hun får med far 2, som far 1 indirekte sørger for.

Skrevet
:filer:

Men da har jo mor en annen far å dele forsørgerbyrden til det nye barnet med.

Å hvem tror du må betale for gildet hvis far 2 ikke har forsørgerevne?

Far 1 vel.

Skrevet
Å hvis hun ikke er i jobb, har hun ingen inntekt. Da blir fars førsørgerandel større, noe som gir mor inntekt sånn at hun kan være hjemme også med nye barn hun får med far 2, som far 1 indirekte sørger for.

Og nok en gang: Nøyaktig det samme gjelder for far. Han kan få et nytt barn med ny kone, bli hjemmeværende og slippe hele bidraget.

Nei forresten, det er én liten forskjell. Far må aldri betale mer enn 5/6 av U. Men han kan som sagt slippe helt unna bidrag, og da sitter mor igjen med å måtte dekke 6/6.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_BareMeg_*
Skrevet

Så hva om faren aldrig har ingått noen avtale med mora om barnebidrag, må da faren betale uansett selv om mora ikke har krevet dette?

Skrevet

Bidraget her har ikke blitt endret selv om barnets far har fått to barn til.

Skrevet

Jeg har tre barn. Ett av disse barna bor hos sin far, ergo jeg betaler bidrag for dette barnet. Når jeg fikk de to neste barna hadde dette ingen innvirkning på bidraget.

Det er kun ved bidragsplikt på over 4 barn det vil ha noen betydning, iflg NAV.

Så, mitt første barn, som jeg betaler bidrag for, får i realiteten mer enn de to neste, da bidraget ble beregnet lenge før de ble født.

Men jeg har fordelen av at vi er to om å oppdra de minste, da! Det betyr mye mer enn all verdens penger!

Gjest Piper
Skrevet
vet ikke,men det vil jo være rart om de andre barna skal gå ned på standard?

Selvfølgelig er det logisk at de tre første går ned i standard, for de får jo en til å dele med. Eller mener du at det er mor til siste som skal bære hovedansvaret for den nye babyen, mens far bare skal sørge for de tre første?

Til TS:

Mest sannsynlig vil bidraget forandre seg, for nå er det jo fire barn som skal dele på "kaken".

Gjest Gjest
Skrevet
Selvfølgelig er det logisk at de tre første går ned i standard, for de får jo en til å dele med. Eller mener du at det er mor til siste som skal bære hovedansvaret for den nye babyen, mens far bare skal sørge for de tre første?

Til TS:

Mest sannsynlig vil bidraget forandre seg, for nå er det jo fire barn som skal dele på "kaken".

Sånn var det før. Da definerte man en "kake", en viss prosent av inntekten.

Nå er det ikke sånn mer. Istedenfor har man beregnet hva et barn koster, og så må foreldrene dele den kostnaden i henhold til inntekt. At barnet får søsken, gjør ikke barnet billigere. Sett at man har regnet ut at barnet koster 4000 kroner måneden (etter fradrag av barnetrygd og annen støtte), og foreldrene tjener likt. Da skal bidragsyter betale 2000 kroner av dette, med fradrag for eventuelt samvær.

Får bidragsyter et nytt barn, blir ikke det første barnet billigere. Hvis bidragsyter da får lavere bidrag, velter h*n i praksis deler av de 4000 kronene over på barnets omsorgsforelder. Selv om de fortsatt tjener likt.

Og hvis det nye barnet gjør at bidragsyter ikke har bidragsevne mer, er det faktisk det som skjer. Bidragsmottager får ansvaret, med samme inntekt. Det samme skjer imidlertid ikke motsatt vei. Bidragsmottager kan få så mange nye barn h*n vil, det påvirker ikke bidraget så lenge inntekten er uendret.

(Og jada, det er mulig h*n kan være hjemme med det nye barnet, tjene null og få mer bidrag. Men det kan bidragsyter også! Ingen forskjell her.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...