Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Hei! Min samboer betaler barnebidrag for 3 barn. Nå skal vi ha et sammen. Vil dette påvirke barnebidraget? Takk for svar. Med vennlig hilsen Charlotte
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Hei! Min samboer betaler barnebidrag for 3 barn. Nå skal vi ha et sammen. Vil dette påvirke barnebidraget? Takk for svar. Med vennlig hilsen Charlotte vet ikke,men det vil jo være rart om de andre barna skal gå ned på standard?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2008 #3 Skrevet 13. februar 2008 Og hvorfor skal ikke barna han har gå ned i "standard" ? Dersom jeg får flere barn vil det jo være flere i min husholdning og da vil det jo på en måte gå utover "standarden" på de barna jeg har. Jeg mener at det ikke skal bety noe om man har barn i et forhold eller utaførr. Man burde dele på antall barn som er ! Blir jo feil om det er fars nye sambo som skal ha hele forsørgelsesbyrden for det nye barnet bare fordi han har 3 fra før.
Gjest nextlife Skrevet 14. februar 2008 #4 Skrevet 14. februar 2008 Mest sannsynlig vil det påvirke barnebidraget han betaler, ja. Når han får et bar til tas det med i beregningen at han får økt forsørgerbyrde. Dette er imidlertid noe som ikke skjer automatisk, så han må ta kontakt med bidragsinnkrever og be om å få saken behandlet på nytt når det nye barnet er kommet.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #5 Skrevet 14. februar 2008 Mest sannsynlig vil det påvirke barnebidraget han betaler, ja. Når han får et bar til tas det med i beregningen at han får økt forsørgerbyrde. Dette er imidlertid noe som ikke skjer automatisk, så han må ta kontakt med bidragsinnkrever og be om å få saken behandlet på nytt når det nye barnet er kommet. Må faren betale høyere barnebidrag hvis moren får et nytt barn og økt forsørgerbyrde?
Noli Skrevet 14. februar 2008 #6 Skrevet 14. februar 2008 Ikke hvis moren får et nytt barn med en annen mann, nei. Man skal jo ikke betale for andres barn.
Gjest nextlife Skrevet 14. februar 2008 #7 Skrevet 14. februar 2008 Må faren betale høyere barnebidrag hvis moren får et nytt barn og økt forsørgerbyrde? Det var vel ikke det som var spørsmålet her. Hvis mor får et nytt barn med en annen mann må denne mannen dele forsørgerbyrden med mor. Hvis far får et nytt barn med en annen kvinne må han dele forsørgerbyrden med denne kvinnen (her ts charlotte) Far har en viss inntekt som det regnes forsørgerbyrde utfra. Denne deles på antall barn han har. Når far nå får et nytt barn å forsørge er det 4 barn å dele på, ergo blir det, enkelt forklart, ltt mindre på hvert barn, altså får de tre barna han har fra tidligere litt mindre siden det er et til barn å dele med.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #8 Skrevet 14. februar 2008 Far har en viss inntekt som det regnes forsørgerbyrde utfra. Denne deles på antall barn han har. Når far nå får et nytt barn å forsørge er det 4 barn å dele på, ergo blir det, enkelt forklart, ltt mindre på hvert barn, altså får de tre barna han har fra tidligere litt mindre siden det er et til barn å dele med. Ja, men hvis mor får et nytt barn må man vel regne det på samme måte? De barna de har sammen får mindre siden de må dele med et barn til. Da økes vel fars del av utgiftene? Altså barnebidraget økes?
Gjest nextlife Skrevet 14. februar 2008 #9 Skrevet 14. februar 2008 Ja, men hvis mor får et nytt barn må man vel regne det på samme måte? De barna de har sammen får mindre siden de må dele med et barn til. Da økes vel fars del av utgiftene? Altså barnebidraget økes? Men da har jo mor en annen far å dele forsørgerbyrden til det nye barnet med.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #10 Skrevet 14. februar 2008 Men da har jo mor en annen far å dele forsørgerbyrden til det nye barnet med. Faren har jo en annen mor å dele forsørgerbyrden med.
Gjest nextlife Skrevet 14. februar 2008 #11 Skrevet 14. februar 2008 Faren har jo en annen mor å dele forsørgerbyrden med. Men enhver mor og far deler forsørgerbyrden om de barn de har sammen. Ved eventuelle særkullsbarn deles forsørgerbyrden med den som er den andre forelderen til det særkullsbarnet. Slik fordeles forsørgerbyrden kun på de biologiske barna, ikke evt stebarn, for de forsørges jo av sin e biologiske foreldre. Hvis det forsatt er uklart melder jeg pass, og håper iallefall ts har fått svar på sitt spørsmål.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #12 Skrevet 14. februar 2008 Hei! ts her. Tusen takk for alle svar. Er det noen plass på nettet jeg kan regne ut dette? Har sett litt på NAV sine sider, men det virker litt komplisert. Mitt første barn sammen, men han sitt 4.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #13 Skrevet 14. februar 2008 Hvis det forsatt er uklart melder jeg pass, og håper iallefall ts har fått svar på sitt spørsmål. Ja, det er fortsatt uklart. Jeg synes det må være åpenbart at gjesten ovenfor (som ikke er meg) har rett. Hvis far skal få mindre andel av underholdskostnaden fordi han får flere barn, må det samme gjelde for mor. Hvis altså far får lavere bidrag når han får flere barn, må bidraget økes hvis mor får flere barn. Skjer det? Kan jeg aldri tenke meg... Og hvis det skjedde, vet jeg om noen som ville hylt opp over det her, og presentert det som en urettferdighet som rammet kun far.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #14 Skrevet 14. februar 2008 Hei! Min samboer betaler barnebidrag for 3 barn. Nå skal vi ha et sammen. Vil dette påvirke barnebidraget? Takk for svar. Med vennlig hilsen Charlotte Nei, det vil ikke påvirke bidraget i det hele tatt. Da må dere få en 4-5 unger sammen først. Min mann betaler bidrag for to og sammen har vi tre barn. Det utgjorde absolutt ingen forskjell i hans barnebidrag at vi fikk tre barn. Min mann tjener ca 400000 og betaler ca 3000 i mnd i bidrag.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #15 Skrevet 14. februar 2008 Far har en viss inntekt som det regnes forsørgerbyrde utfra. Denne deles på antall barn han har. Når far nå får et nytt barn å forsørge er det 4 barn å dele på, ergo blir det, enkelt forklart, ltt mindre på hvert barn, altså får de tre barna han har fra tidligere litt mindre siden det er et til barn å dele med. Nei, det stemmer ikke. Far må få maaaange barn før det går ut over bidraget han betaler. Synes jeg husker at det er 4 eller 5 "nye" barn han må få før det påvirker bidraget. 3 "nye" barn er ikke nok. Vi har undersøkt dette via NAV.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 14. februar 2008 #16 Skrevet 14. februar 2008 I den tiden min mann betalte barnebidrag foregikk det slik: Han hadde to barn fra før - og vi hadde ett sammen .. Han betalte en viss prosentsats i barnebidrag - da vi fikk barn nr 2 så ble denne prosentsatsen delt på 4 istedet for 3 .. dermed ble det mindre på de barna han hadde fra før .. Helt naturlig og ikke problematisk .. Han fikk større forsørgelsesbyrde og at han hadde to barn fra før skal heller ikke gå utover nye barn ..
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #17 Skrevet 14. februar 2008 I den tiden min mann betalte barnebidrag foregikk det slik: Han hadde to barn fra før - og vi hadde ett sammen .. Han betalte en viss prosentsats i barnebidrag - da vi fikk barn nr 2 så ble denne prosentsatsen delt på 4 istedet for 3 .. dermed ble det mindre på de barna han hadde fra før .. Helt naturlig og ikke problematisk .. Han fikk større forsørgelsesbyrde og at han hadde to barn fra før skal heller ikke gå utover nye barn .. Det var de gamle reglene. Nå må man dele underholdskostnaden pr. barn, og har man flere legges den sammen. Men bidragsyter kan slippe å betale sin del hvis h*n "ikke har bidragsevne". Bidragsevnen påvirkes av antall barn i egen husholdning, så hvis h*n har lav inntekt fra før, kan det ha noe å si at det kommer flere barn. Bidragsmottager har selvfølgelig evne til å betale det barna koster uansett inntekt... i statens øyne.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #18 Skrevet 14. februar 2008 Ja, men hvis mor får et nytt barn må man vel regne det på samme måte? De barna de har sammen får mindre siden de må dele med et barn til. Da økes vel fars del av utgiftene? Altså barnebidraget økes? Å mor kan velge å være hjemme med nye barn i flere år uten lønn, med minimal eller ingen inntelkt. Da står plutselig far igjen å "forsørger" mors nye barn også.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #19 Skrevet 14. februar 2008 Å mor kan velge å være hjemme med nye barn i flere år uten lønn, med minimal eller ingen inntelkt. Da står plutselig far igjen å "forsørger" mors nye barn også. Mener trygdekontoret beregner utfra mors lønn hvis hun hadde vært i jobb. Hvis det ikke har skjedd forandringer siste to årene?
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #20 Skrevet 14. februar 2008 Å mor kan velge å være hjemme med nye barn i flere år uten lønn, med minimal eller ingen inntelkt. Da står plutselig far igjen å "forsørger" mors nye barn også. Det kan far også. Ingen forskjell her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå