Gå til innhold

Beste boka du har lest ever?

Anbefalte innlegg

Gjest hjkhkjh
Skrevet

Populær musikk fra Vitula. Utrolig morsom og veldig bra skrevet.

Skrevet

For dere som har lest og likt Jane Eyre så anbefaler jeg dere å lese Wide Saragasso Sea. Den forteller historien om den gale kvinnen på loftet.

John Irvings En bønn for Owen Meany står alltid høyt oppe på listen min. Ellers er jeg veldig glad i Kielland og Salman Rushdie. Salman Rushdie skriver mye i samme stilen som John Irving. Liker du John Irvings situasjonskomikk så les Rushdies Midnattsbarn!

Når jeg vil ha litt lettere litteratur tyr jeg til Carl Hiaasen og Janet Evanovich. Hysterisk morsomme bøker.

Erlend Loes L er også glimrende!

Skrevet

Vanskelig valg... er saa mange :) Men noen jeg kan nevne som betyr noe spesielt for meg er:

Pride and Prejudice av Jane Austen

Justine av Marqui de Sade

Lord of the Rings av JRR Tolkien

Serien Wheel of Time av Robert Jordan

The Mists of Avalon av Marion Zimmer Bradley

Kabalmysteriet av Jostein Gaarder

Skrevet (endret)
Høres ut som en klisje, men den boka som virkelig forandret livet mitt (uten at det var bokas intensjon i det hele tatt, det er bare en roman- ikke en selvhjelpsbok på noen måte!) er Dans Dans Dans av Haruki Murakami. Les den, og du blir aldri riktig den samme.

Jeg leser den boka nå og jeg liker den kjempegodt. Virkelige en av de beste bøkene jeg har lest (selv om jeg er ikke ferdig ennå). :lese:

Vanskelig å si hvilken bok som har gjort dypest inntrykk, men

Den Fremmede av Albert Camus kommer høyt opp.

Ellers elsker jeg bøkene til Naguibu Maafouz, Arabiske netter og Middaqsmuget er noen av mine absolutte favoritter.

Endret av Sundy
Skrevet

Jeg er en lesehest, men noen bøker har gjort større inntrykk, klarer ikke velge EN:

Herdis triologien av Torborg Nedreaas

De andres selskap av William Nicholson

Lillelord triologien av Johan Borgen

Parfymen av Patrick Suskind

En tid for alt av Karl Ove Knausgård (oh lala)

Skrevet
Jeg er en skikkelig bokorm, og har lest mye forskjellig. Må allikevel si - også som ekstremt historieinteressert - at litt historiske romaner har gitt meg mye. De jeg spesielt tenker på er følgende:

-Anne Karin Elstads bøker om Innhaugfolket

-Vilhelm Mobergs bøker om "Utvandrarna"

Vet forresten noen om Moberg-bøkene er å få kjøpt lenger? Har lånt en eldgammel utgave på biblioteket, men ikke funnet de i noen bokhandel, nettbutikk, e.l.

Den beste boken jeg har lest er Tatt av vinden. Ingen over, ingen ved siden.

Skrevet

Eli Sjursdotter av Falkberget og Papillon av Chariere.

Den første fordi jeg synes det er en fantastisk historie om kjærlighet, den andre fordi det rett og slett er en fantastisk historie jeg ikke klarte å legge fra meg.

Skrevet

Styrtet engel av... husker ikke, tror det var en svenske. Det er ikke en roman, men en liten novellesamling. Noen av de fikk meg til å gråte.

På andreplass må jeg si Fuglane av Vesaas.

Skrevet

Den første som kommer opp i tankene mine er "The Road" av

Cormac McCarthy, den er helt ubeskrivelig... Håper han får nobelsprisen, for det fortjener han virkelig..

Den andre som jeg tenkte på er "A suitable boy" av Vikram Seth, fantastisk bra den og!

Skrevet

Hm.. Drageløperen.. Eller Halvbroren, vet ikke helt hvorfor, men elsker den :sjenert:

Skrevet

Vanskelig å svare én bok, men... Lasso rundt fru Luna, av Agnar Mykle er nok en av bøkene som har gjort absolutt størst inntrykk på meg. Kanskje ikke så vanskelig å gjette ut fra nicket mitt...? :sjenert:

Skrevet

Jeg elsker boka Ps. Jeg Elsker Deg av Cecelia Ahern. :)

Når jeg får tid skal jeg definitivt lese flere av hennes bøker :)

Skrevet

Uff, jeg leser alt for lite skjønnlitteratur. Glemmer på en måte at jeg liker det.

Den boka jeg har lest flest ganger er nok "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy". Eller kanskje "Fear and loathing in Las Vegas".

Ellers er jeg veldig glad i bøker fra den såkalte beat-generasjonen, altså "On the road" av Kerouac, "Naked lunch" av Burroughs og alt av fylliken Bukowski.

Siste boka jeg leste var "Norwegian Wood" av Haruki Murakami. Meget bra!

Skrevet

Tror jeg må utnevne "Flukten til Watership" av Richard Adams som tidenes vinner for mitt vedkommende.

Men "Don Camillos lille verden" av Giovanni Guareschi kommer også langt opp på lista.

Må tilføye at "De tre musketerer" av Alexandre Dumas også har vært favoritter helt siden jeg leste dem første gang i 11-års alderen. (Og da snakker jeg om hele serien - inkl. "20 år etter" og "Siste bedrifter") Jeg er ingen lettrørt person men satt med klump i halsen da jeg leste om Athos' død i den siste boka.... :rodme:

Skrevet

East of eden av John Steinbeck! Anbefales på det sterkeste :)

Eller er jeg veldig glad i Paulo Coelho sine bøker... Særlig 11 minutter og Alkymisten!

Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

* Tilværelsens uutholdelige letthet

* Alkymisten

* Pan

* Veien til karlsvogna

* Idas dans

Gjest Hilde K S
Skrevet

Beatles

Hvite niggere

Vindens skygge

Frelseren

Den trettende fortellingen

Familien Lament

Til jeg finner deg

Boktyven

Kongen av tort og svie

Drageløperen

Sleepers

Gjest Tigress
Skrevet

Kilden av Gabriel Scott kjem høgt opp, den greip tak i meg.

The Picture of Dorian Gray, Oscar Wilde

Life of Pi, Yann Martell

Vi på Saltkråkan, Astrid Lindgren

Danny og den store fasanjakten, Roald Dahl

To Kill A Mocking Bird, Harper Lee

The Catcher in the Rye, J.D. Salinger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...