Dr@gen Skrevet 16. februar 2008 #21 Skrevet 16. februar 2008 Den beste boka jeg har lest er "Et skilt ved korsveien" av Iain Pears. Boka tar for seg tro, politikk og konflikter i 1600-tallets England, skildret på en uvanlig måte hvor historien beskrives av flere hovedpersoner. Hvis du liker historiske romaner er dette en bok som absolutt er verdt å lese.
Gjest Catwoman Skrevet 17. februar 2008 #23 Skrevet 17. februar 2008 tror nok det må bli en bønn for Owen Meany av John Irving - dernest Garps bok av samme forfatter. Eventuelt stiller de likt, vanskelig å rangere. Som ungdom var nok Sofies verden den boken som gjorde mest inntrykk på meg. Leste den fem ganger eller noe sånt, og den satte masse tanker i sving oppe i et trettenårig-hode Kommer sikkert til å lese den enda en gang en eller annen gang.
:-) anna Skrevet 19. februar 2008 #24 Skrevet 19. februar 2008 Jeg klarer nesten ikke å velge. Er enig med mange her. Både når det gjelder Paul Auster og når det gjelder "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede." Og Anne fra Bjørkely-bøkene da. (Emily-serien også forresten... "Emily fra Månegården") Og Harry Potter. Men det er så mange bøker som har gjort noe med meg. Jeg nevner to jeg... I oppveksten var det "Tordivelen flyr i skumringen" av Maria Gripe. Elsker bøkene hennes. Fra videregående og til i dag er min ultimate favorittbok Pan av Hamsun. Den har jeg sikkert lest 10 - 15 ganger. Helt fantastisk!!!!!!!
Gjest Camelia Skrevet 20. februar 2008 #25 Skrevet 20. februar 2008 (endret) De to jeg sist leste som jeg likte veldig bra er "Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd og Chocolat av Joanne Harris. Fantastiske bøker med en unik stemning begge to, på ulike måter. Jeg også elsket Maria Gripe, feks Skyggen over steinbenken, og Anne fra Bjørkely... Mange fler og!! :-D Men kommer ikke på i farta. Endret 20. februar 2008 av Camelia
Gjest Camelia Skrevet 20. februar 2008 #26 Skrevet 20. februar 2008 Høres ut som en klisje, men den boka som virkelig forandret livet mitt (uten at det var bokas intensjon i det hele tatt, det er bare en roman- ikke en selvhjelpsbok på noen måte!) er Dans Dans Dans av Haruki Murakami. Les den, og du blir aldri riktig den samme. Har ikke lest akkurat denne boka, men elsker bøker som gir en noe sånt!! :-D
Susannah Skrevet 20. februar 2008 #27 Skrevet 20. februar 2008 Den desidert vakreste boka jeg har lest er "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese. Kan anbefales på det varmeste:-) Kom på når jeg leste dette at det er en av de beste bøkene jeg har lest. Skulle egentlig si The timetraveller`s wife av Audrey Niffenegger, kjempebra bok.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #28 Skrevet 22. februar 2008 "Nynnes dagbok" forandret hele min verden.
Nenita2 Skrevet 22. februar 2008 #29 Skrevet 22. februar 2008 (endret) Beste bok EVER er "Vi som går kjøkkenveien" av Sigrid Boo. Den er eldgammel og sto i Farmors bokhylle, men den fikk meg til å ligge langflat av latter hver gang jeg leste den (minst to eller tre!) Den handler om ei jente fra en rik familie som vedder med eksen på om hun kan holde ut som hushjelp i Oslo i et x antall måneder, husker ikke. Den som taper, må kjøpe en giftering til vinneren. Episodene som utspiller seg der hun begynner med å forfalske attester fra "tidligere arbeidsgivere" og alt som skjer på kjøkkenet sammen med de andre tjenerne er helt ubetalelige. Hvis du som meg tror at en god latter forlenger livet, så skaff deg denne boka (biblioteket, kanskje?) og les og le. Du vil ikke angre!!! Endret 22. februar 2008 av Nenita2
Supramundane Skrevet 22. februar 2008 #30 Skrevet 22. februar 2008 Den boken som har berørt meg mest, både mentalt og rent "praktisk" i forhold til hvordan jeg lever, er Jon Magnus - Veien til Karlsvogna. Nydelig skrevet om kjærlighet, håp og død.
Quirky Skrevet 22. februar 2008 #31 Skrevet 22. februar 2008 Jeg kan ikke velge mellom "The world according to Garp" av John Irving,"The Bell Jar" av Sylvia Plath, "Prozac Nation" av Elizabeth Wurtzel og "Underworld" av Don DeLillo.
Gjest Reka Skrevet 22. februar 2008 #32 Skrevet 22. februar 2008 Maria Gripe bøkene har vært favoritter siden jeg var liten, men er også veldig glad i enke for ett år og Emily bøkene! Vanskelig og bestemme seg
Gjest Gjest_Kristin_* Skrevet 25. februar 2008 #33 Skrevet 25. februar 2008 :kaffe: oi oi lista er så lang, men Gunnar Staalesens triologi 1800 - 1850 og 1900 må være noe av det beste jeg har lest.. har lest alle de andre bøkene hans også, anbefales på det varmeste.. det samme med Henning Mankell, Liza Marklund og Stieg Larsson.. og i tillegg har jeg akkurat kjøpt meg hele sagaen om isfolket på finn.no gleder meg til å lese den igjen..
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. februar 2008 #34 Skrevet 25. februar 2008 Ser "Tordivelen flyr i skumringen" er nevnt her oppe, det var definitivt den boka jeg husker best fra oppveksten i tillegg til "Tårenes hus" (fra Pennyklubben ). I de senere år er det mange å velge mellom, men "Oliver Twist" av Dickens og "Jane Eyre" av Brônte kommer definitivt høyt oppe på listen. I tillegg er det veldig mange fantasy serier som jeg virkelig har satt pris på, fordi karakterene bygges opp og forandres over så lang tid. Kan nevne "Ringenes Herre" og "The dragon reborn". Men også humor av Pratchett i "Discworld" er en sikker vinner hvis jeg trenger å bli muntret opp en dag!
*Enigma* Skrevet 25. februar 2008 #35 Skrevet 25. februar 2008 Det er litt vanskelig å velge, men to av mine absolutte favoritter er Of mice and Men av John Steinbeck og The Catcher in the Rye av J.D. Sallinger. The catcher in the rye leste jeg for første gang som 11-åring tror jeg, jeg elsket den da og har lest den flere ganger senere, den var også pensum i engelsken på videregående, da hadde jeg lest den så mange ganger at jeg kunne den nesten utenat.
Gjest Marillia Skrevet 26. februar 2008 #36 Skrevet 26. februar 2008 Enig i "Innhaugfolket". jeg har ikke lest "utvandrerne" men har veldig lyst. jeg finner ikke disse bøkene på nettet... søren altså Jeg lånte disse på biblioteket!
Gjest rar Skrevet 26. februar 2008 #37 Skrevet 26. februar 2008 I'm With The Band - Confessions of a groupie av Pamela Des Barres er min favorittbok Også Hippie av Barry Miles + mange biografier. Hehe Jeg elsker å lese om groupier, hippier og rockeband.
lolita90 Skrevet 26. februar 2008 #38 Skrevet 26. februar 2008 Det er så mange, men skalvelge ut noen... Engler og Demoner av Dan Brown Harry Potter bøkene Mange av Henning Mankell
FoxyFish Skrevet 29. februar 2008 #40 Skrevet 29. februar 2008 Jeg er Harry Potterfan, og er virkelig lei meg for at den siste boken er lest. Ellers er jeg veldig glad i Paolo Coelho. Ikke alkymisten faktisk, men andre titler som "Djevelen og frøken Prym", "Vernonica vil dø" og "Ved elven Piedra satt jeg og gråt" er helt fantastiske bøker som er veldig dype og samtidig veldig gjenkjennelige. Ellers liker jeg litterære drops-serien når jeg legger meg på kvelden og er nokså trøtt. "Snømannen" av Jo Nesbø var jo skremmende godt skrevet, og jeg fikk gåsehud flere ganger. Forfattere som Gert Nygårdshaug, Anne B. Ragde, Unni Lindell og Tolstoj har jeg også stor respekt for. Ikke akkurat samma kurven, men det er det som er så herlig med bøker. Leser minst en bok i måneden
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå