Gå til innhold

Beste boka du har lest ever?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Milla_*
Skrevet

Jeg er en skikkelig bokorm, og har lest mye forskjellig. Må allikevel si - også som ekstremt historieinteressert - at litt historiske romaner har gitt meg mye. De jeg spesielt tenker på er følgende:

-Anne Karin Elstads bøker om Innhaugfolket

-Vilhelm Mobergs bøker om "Utvandrarna"

Vet forresten noen om Moberg-bøkene er å få kjøpt lenger? Har lånt en eldgammel utgave på biblioteket, men ikke funnet de i noen bokhandel, nettbutikk, e.l.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Dette kommer vel neppe som noen overraskelse, men jeg ELSKER bøkene om Anne Shirley ;)

Anne fra Bjørkely, Anne som frøken osv

Jeg leser dem om og om igjen og synes de er like herlig nå som jeg er voksen som det jeg syntes da jeg var barn.

Gjest Raptuza
Skrevet

Bibelen er boka som har gjort noko med meg.

Skrevet

1984 av George Orwell.

Ellers så er jeg forelsket i Harry Potter-bøkene, selv om det er en klisjé. En egen verden jeg kan rømme inn i..

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Mine tre på topp er (i ikke-prioritert rekkefølge):

Brave New World av Aldous Huxley

The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald

1984 av George Orwell

I tillegg kommer Paul Austers The Book of Illusions og New York-trilogien høyt på lista.

Og H.D. Thoreaus Walden, som jeg leste første gang under tvang, som student.

Skrevet

Snømannen av Nesbø.

Leste den i august og kan nesten kjenne boka sitter i kroppen enda.

Skrevet

Mange gode bøker å tenke på, men en som har gjort veldig inntrykk er "Finnskogtrilogien" av Åsta Holth.

Skrevet

Parfymen av Patrick Suskind- Det er en bok jeg ikke klarte å legge fra meg da jeg begynte på den.

Gjest Valiant
Skrevet

Vår felles venn av Dickens er nok den beste boken jeg har lest.

Skrevet (endret)
Vår felles venn av Dickens er nok den beste boken jeg har lest.

Veldig enig at den bra. I tillegg vil jeg nevne:

The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro. En veldig vakker bok som klarer å få fram mye uten for mange ord. Det er en bok som er artig å lese, en oppdager nye ting ved den hele tiden! Selv om den er trist på mange måter, så er den brutalt ærlig og sannferdig. Nydelig rett og slett.

Jane Eyre av Charlotte Brontë

North & South av Elizabeth Gaskell

Bleak House av Charles Dickens

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av Yvonne
Skrevet
Jeg er en skikkelig bokorm, og har lest mye forskjellig. Må allikevel si - også som ekstremt historieinteressert - at litt historiske romaner har gitt meg mye. De jeg spesielt tenker på er følgende:

-Anne Karin Elstads bøker om Innhaugfolket

-Vilhelm Mobergs bøker om "Utvandrarna"

Vet forresten noen om Moberg-bøkene er å få kjøpt lenger? Har lånt en eldgammel utgave på biblioteket, men ikke funnet de i noen bokhandel, nettbutikk, e.l.

Enig i "Innhaugfolket". jeg har ikke lest "utvandrerne" men har veldig lyst. jeg finner ikke disse bøkene på nettet... søren altså

Skrevet

Å, det er MANGE! :)

Siste jeg har lest er de to første i Stieg Larsson- triologien, de klarte jeg ikke legge fra meg, enda jeg egentlig ikke er stor på krim.

En kjempefin bok som jeg kommer til å huske lenge er "Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd.

Ellers er jeg enig i at bøkene om folket på Innhaug er bra, mange år siden jeg leste de, men...

Boken "Stekte grønne tomater" er tusen ganger bedre enn filmen, utrolig god bok!

Kunne gitt deg tusen tips her, alt etter hva du leter etter. Liker du krim, "hjertegode" bøker, til ettertanke, er liksom vanskelig uten å vite favoritten... :goodbye:

Skrevet

Høres ut som en klisje, men den boka som virkelig forandret livet mitt (uten at det var bokas intensjon i det hele tatt, det er bare en roman- ikke en selvhjelpsbok på noen måte!) er Dans Dans Dans av Haruki Murakami. Les den, og du blir aldri riktig den samme.

Skrevet
Enig i "Innhaugfolket". jeg har ikke lest "utvandrerne" men har veldig lyst. jeg finner ikke disse bøkene på nettet... søren altså

Jeg likte også utvandrerne godt, lånte alle åtte bøkene i serien på biblioteket og slukte dem nesten... En eldgammel utgave som til og med luktet gammelt når jeg tenker meg om... Hm. De trykkes kanskje ikke lenger? Eller går de kanskje an å få tak i på svensk??

Annonse
Skrevet

Har lest flere ganger: alle bøkene om Harry Potter. Men det er så mange gode, så det er vanskelig å si hvilken jeg liker best. Liker godt Anne Holt sine bøker om Hanne Wilhelmsen, lettleste bøker om en shopoholikers bekjennelser om Rebecka Bloomvood (?) - såkalte litterære drops. Liker bøker som er lettlest og god tidtrøyte uten at det trenger å være så dypt alltid. Ja takk begge deler. :)

Gjest melmidden
Skrevet (endret)
Mine tre på topp er (i ikke-prioritert rekkefølge):

Brave New World av Aldous Huxley

The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald

1984 av George Orwell

I tillegg kommer Paul Austers The Book of Illusions og New York-trilogien høyt på lista.

Og H.D. Thoreaus Walden, som jeg leste første gang under tvang, som student.

Har du lest Huxleys The Doors of Perception? Jeg synes det var en fascinerende bok på tross av total skepsis og avholdenhet ovenfor psykedelia.

Ellers er vel kanskje mine yndlingsbøker Raskolnikov og noen Beckett-stykker. Nysgjerrig fordi to av tre bøker på totallista er høyt på min liste også.

Endret av melmidden
Gjest Morgan le Fay
Skrevet
Har du lest Huxleys The Doors of Perception? Jeg synes det var en fascinerende bok på tross av total skepsis og avholdenhet ovenfor psykedelia.

Ellers er vel kanskje mine yndlingsbøker Raskolnikov og noen Beckett-stykker. Nysgjerrig fordi to av tre bøker på totallista er høyt på min liste også.

Nei, jeg har ikke lest den, men setter den opp på leselista umiddelbart. :) Fascinerende at du liker Beckett; har du lest noe av Harold Pinter, også?

Skrevet

Min favorittbok gjennom alt er "To kill a mockingbird" av Harper Lee - dette er en fantastisk bok på mange måter. Utrolig gode skildringer, fine enkeltepiseoder og vakker, vakkert om raseskille, fattigdom, stolthet og fordommer i sørstats-usa...

Klarte ikke å legge fra meg "Enke for et år" av John Irving heller - har ikke opplevd maken til måte å knytte historien sammen i hode og hale på og skildringen av kjærligheten mellom den unge mannen og den eldre kvinnen... fantastisk!

Skrevet

Den desidert vakreste boka jeg har lest er

"Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese.

Kan anbefales på det varmeste:-)

:blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...