Lykkelita Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Gikk til hudspesialist fordi jeg hadde utslett og en forferdelig kløe i nakken, på utsiden av albuene, leggen og i hodebunnen. Hun sa at jeg har psoreassis. noen her med samme diagnose? Legen sa ikke så mye om hva det betyr å ha denne sykdommen. Noen som kan gi meg litt informasjon. Gjerne egne erfaringer.
Gjest Bond Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 (endret) Norsk Psoriasisforbund har sikkert en del informasjon og nyttige linker Endret 12. februar 2008 av mrs_bond
Gjest prestekrage Skrevet 12. februar 2008 #3 Skrevet 12. februar 2008 Jeg er har psoriasis (som det skrives), pso-artritt (og er tidl landsstyremedlem i forbundet...). Hatt det i 12 år. Har ikke tid (eller ork) til å skrive noe nå- men send en pm davel- om du har noen spørsmål... Ellers anbefaler jeg også forbundet- sjekk også Pso-Ung (ligger link hos psoforbundet)- der finner du også et diskusjonsforum
Dragonstone Skrevet 12. februar 2008 #4 Skrevet 12. februar 2008 heisann:) jeg har hatt psoriasis i nesten 10 år nå.fikk det når jeg var sent i tenårene,det er arvelig så pga at pappa har det fikk jeg og søsteren min det og. har blitt ganske vant til det med årene,så det plager meg ikke så veldig mye lengere.legen min sa det har blitt nesten en folkesykdom.så du er ikke alene:) hva kan jeg si..det er ikke smittsomt hvertfall..og du dør ikke av det,så den er grei. tror det var noe slikt at huden som er angripet av psoriasis vokser 4 ganger fortere enn det vanlige huden gjør.så derfor danner det seg hvitt skall og begynner å flasse. kan være plagsomt til tider,når det klør og slikt. du kan også få "utbrudd" hvis du stresser mye,for det går litt på psyken din også. har noe psoriasis på albuene og litt på knærne,har hatt på magen,øyenbrynene og i skrittet før,men det er forsvunnet av seg selv.men self det kan komme tilbake. du kan si det sånn at alle steder der du har hud,kan du få psoriasis. legen din kan skrive resept til deg på forskjellige kremer du kan bruke for å dempe kløen og gjøre huden myk nok til at du kan dra den av. Bruker en krem med kortison i ,funker ganske greit den:) håper du ble litt klokere av dette:) lykke til
Lykkelita Skrevet 14. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. februar 2008 Tusen takk for informasjonen. Skal tilbake til legen om tre uker, men synes det var litt rart at hun bare ga meg en diagnose uten å si noe særlig mer. Skal sjekke ut tipsene dere har gitt meg. I mitt tilfelle kan det veldig godt være stress som har utløst det. Har fått en salve som heter betnovat som jeg håper vil ha effekt. Takk for beroligende ord Dragonstone. Godt å høre at sykdommen ikke nødvendigvis påvirker livskvalitet, og at utbruddene ikke er like hissige hele tiden. lykke til dere også.
Essie_ Skrevet 14. februar 2008 #6 Skrevet 14. februar 2008 Har behandlet en pasient med betnovat - hun hadde god virkning av denne. Men det beste for huden hennes var sol (kanskje ikke så lett nå i februar men..).
Gjest Gjest_Martherusk_* Skrevet 15. februar 2008 #7 Skrevet 15. februar 2008 Jeg fikk psoriasis da jeg var 10 (utløst av stress) og har hatt det i 20 år. Jeg har stort sett hatt veldig mye og har vært innlagt på sykehus 2 ganger og vært på utallige behandlingsreiser. De fleste har ikke så mye som jeg har og det er bra, for det er kjipt å ha så mye.... Kortisonsalver har ikke så mye virkning på meg, men jeg gikk til innkjøp av en UVB-sol for et par år siden og det er GULL verdt! Nå kan jeg holde psoriasisen i sjakk, og det er lenge siden jeg hadde store, vonde utbrudd nå. Ønsker deg lykke til, det er ikke noen krise!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå