Gå til innhold

Hva er vitsen med fotoboks..


Lillros

Anbefalte innlegg

Fotoboksene! Det er en ting som irriterer meg. Er jo selvfølgelig kult for meg og vite HVOR fotoboksene står:) Men jeg syntes egentlig det er litt tåpelig hele greien.

HVER dag når jeg feks kjører til jobb, så ser du så og si alle kjøre driiiiit fort, så nærmer de seg fotoboksen, så trøkker de på bremsen! Når de har pasert, så kjører de driiit fort igjen. Kommer deg jo på jobb 10 min sjappere :P

Hadde jeg fått bestemme, hadde jeg hatt de sjult.

Og ikke nok med det. Engang ble jeg tatt i fotoboks, kjørte i 98. Dette skjedde i en tunell. Det var jo rett og slett farlig. Det sterke blits lyset gjorde så jeg kvapp så jævlig, at jeg holdt på å kræsje inn i fjellveggen. Snakk om millmeter. Syke tilstander!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at de ikke er skjulte, er vel at det ikke er lov med skjulte kameraer, så vidt jeg vet... man må opplyse om kameraer (derfor det står skilt før boksene kommer) og ha de synlig.

Om folk absolutt skal kjøre for fort, så bremser iallefall de fleste ned før fotoboksene, noe som jeg iallefall syns er en positiv ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Om folk absolutt skal kjøre for fort, så bremser iallefall de fleste ned før fotoboksene, noe som jeg iallefall syns er en positiv ting.

Ja, det er bedre at de bremser for fotoboksene enn at de kjører som svin hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farao på ferie
Ja, det er bedre at de bremser for fotoboksene enn at de kjører som svin hele tiden.

Men kengurukjøring kan jo faktisk være farligere enn jevn, høy fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kengurukjøring kan jo faktisk være farligere enn jevn, høy fart.

Og det som er enda mindre farlig er å følge fartsgrensene :) Da slipper man å bremse ned forann fotobokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Men kengurukjøring kan jo faktisk være farligere enn jevn, høy fart.

Da får man holde fartsgrensene hele tiden da. ;) Det kan hende du er en dyltig sjåfør og klarer å holde styr på bilen tross høy fart, men du har aldri kontrollen over andre. Kjører du i 120 og det kommer en bil over i feil kjøreretning så skal jeg love deg at det blir en langt alvorligere ulykke enn om begge bilene kjører i 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så er det ikke alle som vet hvor de står heller da. Selv om det blir varslet så står det jo ikke eksakt hvor boksen står. Så det kan være med på å forhindre at folk kjører over evne på ukjente veier.

Et eksempel på det er E6, f.eks. mellom Oslo og Trondheim. Kan tenke meg at det er mange som kjører på den veien i løpet av et år som ikke vet hvor alle fotoboksene er og derfor holder lavere fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte steder i Storbritannia så har de fotobokser som måler gjennomsnittshastighet. Da nytter det ikke med kengurukjøring. Jeg synes dette virker mye tryggere. Det var jo snakk om at det skulle bli sånne bokser i Norge også, men jeg vet ikke om det finnes enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kengurukjøring kan jo faktisk være farligere enn jevn, høy fart.

Ja, det er jo fartsboksene sin feil at du kjører uforsvarlig. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte steder i Storbritannia så har de fotobokser som måler gjennomsnittshastighet. Da nytter det ikke med kengurukjøring. Jeg synes dette virker mye tryggere. Det var jo snakk om at det skulle bli sånne bokser i Norge også, men jeg vet ikke om det finnes enda?

De ble dønt so overvåking og derfor ikke noe vi kommer til å få kjapt for å si det sånn. Men har også opplevd at fotoboksene står baklengst i england, altså de tar bilde etter man har kjørt forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har prestert å få nesten 5000 i bot på en strekning han kjører hver dag til jobb. Han vet selvsagt veldig godt hvor fotoboksen står, men det er altså mulig å glemme det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 1200 i bot for å ha kjørt i 98, eller 3 dager i fengsel. Jeg hadde lyst å prøve fengsel, men det var vist umulig :P

Men er selvfølgelig maaaaaange som ikke vet hvor de er. For min del, så hater jeg folk som kjører fort, selvom de har kontroll over sin egen bil og vet hva de gjør, så kan det gjøre mye skade for andre. Bare en liten ting som skal til, før det smeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kenneth
(...)For min del, så hater jeg folk som kjører fort, selvom de har kontroll over sin egen bil og vet hva de gjør, så kan det gjøre mye skade for andre. Bare en liten ting som skal til, før det smeller.
Kan jeg da anta at du hater deg selv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg kjørte noe særlig fort, da du kan kjøre i 90. Når jeg sa fort, mente jeg langt over 100. Men du måtte vel ha det inn med teskje;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farao på ferie
Ja, det er jo fartsboksene sin feil at du kjører uforsvarlig. :roll:

Jeg kjører ikke spesielt fort. Men faktumet er at det blir farlig kengurukjøring alle steder hvor det finnes fotobokser. Vi lever ikke i en perfekt verden med regnbuer og enhjørninger, og det betyr at vi må ta hensyn til hva som faktisk blir konsekvensen av å sette opp fotobokser. Men det var tydeligvis for vanskelig å forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjører ikke spesielt fort. Men faktumet er at det blir farlig kengurukjøring alle steder hvor det finnes fotobokser. Vi lever ikke i en perfekt verden med regnbuer og enhjørninger, og det betyr at vi må ta hensyn til hva som faktisk blir konsekvensen av å sette opp fotobokser. Men det var tydeligvis for vanskelig å forstå...

Å si at det å forvente at folk kan klare å følge fartsgrensene er det samme som å leve "i en perfekt verden med regnbuer og enhjørninger" er så idiotisk som det går an!

Om folk hadde fulgt fartsgrensene, blir det hverken et problem med "kengurukjøring" eller fotobokser. Men det er vel kanskje for vanskelig for deg å forstå?

Jeg skal ikke opphøye meg selv noe og si at jeg aldri kjører for fort, jeg kan nok kjøre ca 10 km/t over fartsgrensa på motorveger o.l. (dvs hvor fartsgrenser er fra 70 og opp), men da på bilens speedometer. Det vil i realiteten si ca 5 km/t for fort, og da går det fint an å bare slippe opp gassen når man ser en fotoboks, så vil man fort komme ned de 5km/t som er for mye.

Om man må BREMSE aktivt - og dermed få "kengurukjøring" før en fotoboks - har man kjørt mye mer enn 10 km/t for fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig denne "kengurukjøringen" ?

Kjøring hvor man bremser ned, gasser på, bremser ned, gasser på osv... slik jeg tolker det iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøring hvor man bremser ned, gasser på, bremser ned, gasser på osv... slik jeg tolker det iallefall :)

Okey! I see, I see :) Da er min mening at den slags kjøring ikke hører hjemme hos en "dyktig" sjåfør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...