Kipa Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 hva gir jeg Helena som kasta opp i natt til drikke/ mat..Hun fikk drikke vann for en time siden, det kom rett opp igjen. Mat må jeg nok vente med, men væske må hun jo ha i seg..har prøvd litt vann igjen nå, virka som det gikk bra. Er så redd for uttørking...
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 hva gir jeg Helena som kasta opp i natt til drikke/ mat..Hun fikk drikke vann for en time siden, det kom rett opp igjen. Mat må jeg nok vente med, men væske må hun jo ha i seg..har prøvd litt vann igjen nå, virka som det gikk bra. Er så redd for uttørking... Væske må hun ha. Gi henne litt drikke av gangen, ikke så mye på en gang. Melk kan kanskje være litt hardt for magen, men det viktigste er jo at hun drikker.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 Bland farris med eplejuice 50/50. Da får hun i seg væske og viktige sporstoffer. Du kan passe på å røre det såpas slik det blir mindre kullsyre.
Kipa Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2008 Cola, gitt med teskje! hun er 11 mnd! kaster fortsatt opp.. så spruten står.. må vel gi bittelitt vann bare..
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #6 Skrevet 11. februar 2008 Har hun feber? Hvordan er formen hennes? Er hun slapp eller orker hun å leke? Hvor ofte kaster hun opp? Er hun svett/klam i huden? Er det sprutoppkast hver gang? Du kan kjøpe et pulver som kan blandes i saft på apoteket. Det heter GEM og inneholder nødvendige salter og elektrolytter. Jeg synes du skal ringe legen og forklare situasjonen hvis hun kaster opp alt med en gang eller hvis hun har nedsatt allmenntilstand. Si også til legen at hun har hatt sprutoppkast. Bedre å ringe en gang for mye. Håper hun snart føler seg bedre. *Klem*
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #7 Skrevet 11. februar 2008 Du kan kjøpe et pulver som kan blandes i saft på apoteket. Det heter GEM og inneholder nødvendige salter og elektrolytter. Følg bruksanvisningen. Kanskje unødvendig å presisere det, men det er litt viktig. Det er heller ikke bra med for mye salter og elektrolytter.
Kipa Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 11. februar 2008 Hun har ikke feber, ikke diare. Men sprutoppkast, det er det som er ekkelt ja... jeg har blanda litt blåbærsaft til henne også får hun noen små slurker ofte. Akkurat nå sover hun, men gir det seg ikke vil jeg ringe legen ja! Alm. tlstanden er egentlig ikke dårlig..hun gråter når det kommer, ellers har hun vært litt i farte tilogmed, noe slappere. Sovnet i fanget i sted, så mulig hun er mer slapp nå. Må se an når hun våkner. Skal kjøpe sånn pulver, takk for tips!
Gjest nextlife Skrevet 11. februar 2008 #9 Skrevet 11. februar 2008 Det er fælt å kaste opp på tom mage for sånne små, prøv å gi noen små biter med agurk uten skall, mye vann, nøytral på smak, også har hun noe i magen.
Kipa Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 12. februar 2008 *dyttedytt* Feberen kom i går kveld og var høy, ikke noe i dag tidlig men utpå dagen høy feber igjen..Og nå har hun diare også..men ikke høy feber. skal det liksom bytte på det nå da.. Har hørt det er mange ulike omgangsyker nå, og legen kan jo ikke gjøre mye.. GEM fins ikke på apoteket, hadde vært utsolgt flere mnd..noen andre tips? Hun får blåbærsaft i hvertfall...
Gjest nextlife Skrevet 12. februar 2008 #11 Skrevet 12. februar 2008 Det tipset du fikk lenger opp her om å blande farris og eplejuice skal ivareta de viktigste mineraler, sukker og sporstoffer, men mye sukker kan forverre diarèen. Fant en link med litt info om diarè og oppkast hos barn http://www.doktoronline.no/lex/d/akutt_mag...minfeksjon.html Ønsker dere god bedring
Gjest Gjest_Milla_* Skrevet 12. februar 2008 #12 Skrevet 12. februar 2008 Blåbærsaft er jo bra, som det blir nevnt her. Viktigst er det nok, uansett hva du gir, å gi små mengder med teskje ofte så ikke magen får helt sjokk... Hold også øye med at hun tisser i bleia. Dersom urinmengden er sparsom, kan hun være på vei til å bli dehydrert. Ellers ville jeg ikke nølt med å ringe lege hvis jeg var usikker. Om ikke annet for å forhøre meg og bli beroliget... Bedre med en tlf for mye enn en for lite!! God bedring!!
Kipa Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 12. februar 2008 Takk for tips og råd. har ringt legen altså, ikke mye hjelp å få der. Hun skal ha tørr bleie leenge før de gidder gjøre noe..
Gjest Gjest_Muttern_* Skrevet 13. februar 2008 #14 Skrevet 13. februar 2008 Bad henne ofte, hun får da væske gjennom huden slik at hun ikke blir så fort dehydrert. Prøv å få i henne litt salte kjeks, f.eks. ritz kjeks, de er lette å tygge for så små. Fortsett med blåbærsaft og kjøp gjerne melkesyrebakterier som hun kan få, fortsett å gi henne melkesyrebakterier en stund etter at hun har blitt frisk, for da balanseres bakteriefloraen lettere i mage og tarm.
Gjest Fëawen Skrevet 14. februar 2008 #15 Skrevet 14. februar 2008 (endret) Holder hun på drikken nå? Hva med å fryse ned litt saft. Husker vi lagde sånn is når vi var små. Mitt barn syntes det var godt med litt slush saft når h*n hadde feber. - Mtp å få i henne væske. I fysedisken hos oss er det fryste blåbær. Kanskje hun synes dette er litt godt å suge/tygge på + det er stoppende. + litt salte kjeks, gir henne kanskje lysten på drikke. Stå på. Du skal se det blir bedre, bare du passer på å gi henne drikke. Kjøp en sprøyte (uten spiss selvfølgelig) på apoteket, så kan du gi henne små doser med den. Hvis du sprøyter under tunga el på siden, så blir det lettere for henne å svelge. Endret 14. februar 2008 av Fëawen
Rainbow Brite Skrevet 14. februar 2008 #16 Skrevet 14. februar 2008 Bland farris med eplejuice 50/50. Da får hun i seg væske og viktige sporstoffer. Du kan passe på å røre det såpas slik det blir mindre kullsyre. Følg dette! Har selv fått dette rådet på legevakten, igjen og igjen. Det blir en veldig riktig balanse av salt og søtt, slik at kroppen klarer å holde på væsken. Uff, stakar lille!
Helen Skrevet 14. februar 2008 #17 Skrevet 14. februar 2008 Cola, gitt med teskje! hun er 11 mnd! kaster fortsatt opp.. så spruten står.. må vel gi bittelitt vann bare.. Det går helt greit å gi en så liten unge litt cola. Sønnen min var innlagt på sykehus pga RS-viruset da han var 8 mnd, han var dehydrert så han fikk væske intravernøst. Vi fikk ikke i han noe som helst av drikke uansett hva vi prøvde. Men så hadde min stemor med seg en halvliter cola da hun kom på besøk. Hun fant ut at hun ville prøve det, det gikk, da drakk han endelig litt. Legene sa det var helt greit at han fikk cola for det viktigste var at han fikk i seg væske og da spilte det ingen rolle hva det var.
Kipa Skrevet 15. februar 2008 Forfatter #18 Skrevet 15. februar 2008 så supert med alle råd. Takk! Hun har fortsatt noe diare, men sjeldnere..vært hos legen i dag og hun mente det holdt på å gå over. Lille venn har ikke fått i seg noe siden søndag av mat så hun har gått ned 800 g! I går begynte hun heldigvis å drikke. Hun får blåbærsaft og farris/eplejuice.
Gjest Burpen ii Skrevet 15. februar 2008 #19 Skrevet 15. februar 2008 Da Burpelita hadde diaré tidligere i år, fikk vi beskjed av legen om å gi henne en teskje med blå jam (sylepulver). Det gikk over av seg selv iløpet av samme dagen vi fikk tipset, så vi rakk ikke å prøve. Hvis du prøver det, så må du ikke gi for mye, for da får hun forstoppelse...
Gjest Gjest_Muttern_* Skrevet 15. februar 2008 #20 Skrevet 15. februar 2008 så supert med alle råd. Takk! Hun har fortsatt noe diare, men sjeldnere..vært hos legen i dag og hun mente det holdt på å gå over. Lille venn har ikke fått i seg noe siden søndag av mat så hun har gått ned 800 g! I går begynte hun heldigvis å drikke. Hun får blåbærsaft og farris/eplejuice. Du må virkelig prøve å få i henne pre- og probiotika, det er viktig for at fordøyelses systemet skal komme seg fort på fote igjen. Ellers vil hun ha lett for å få andre sykdommer nå rett etter at diareen har gitt seg, for hvis hun har gått ned så mye som 800g. er kroppen kraftig i ulage.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå