Gå til innhold

Lappen!


Gjest StineSola

Anbefalte innlegg

Gjest StineSola

Jeg vurderer å ta lappen nå. Er 23 og har øvelseskjørt i så mange år og kilometer at jeg kan det godt nå.

Er det noen som kan tipse om skoler som er rimelige? Evt noen som kanskje ser litt igjennom de strenge reglene med hundrevis av obligatoriske timer når personen tydelig kan basic´en.

Hva med utlandet?

Takk for svar. Ha en god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Evt noen som kanskje ser litt igjennom de strenge reglene med hundrevis av obligatoriske timer når personen tydelig kan basic´en.

Det som er obligatorisk må du gjennom uansett. Altså langkjøring, mørkekjøring glattkjøring og ehh, det var vel det som jeg kommer på nå. Også tror jeg du må regne med 2-4 timer bare sånn at de er sikre på deg. Også må du ha trafikalt grunnkurs da.

når det gjelder pris så må du nesten bare spørre. De fleste ligger rundt 500 kr pr kjøretime (rundt her hvertfall) og det obligatoriske kommer på kanskje 10000 tror jeg.. Men det er oppkjøring, leie av bil under oppkjøring o.s.v.

Også må du såklart ta teoriprøven.

Men en ting du må huske på siden du har kjørt så lenge, husk å legge fra deg alle uvanene du har lært deg hittil. Veldig mange lærer seg små uvaner som ikke følger reglene, men som man automatisk gjør. Som å kanskje ligge litt over fartsgrensa, ikke blinke, ikke kikke helt i rundkjøring o.s.v..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du skal uansett bestå en førerprøve, så om du sluntrer unna i kjøretimene, så så betyr ikke det at du får førerkort. Billige skoler er det gjerne av en grunn, billig er ikke nødvendigvis bra i bransjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Og ps; fortsetter du å øvelseskjøre uten traffikalt grunnkurs- og blir stoppa i kontroll, så må du vente enda lengre før du får lappen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du få deg førerkort i utlandet må du bo der fast. Også må du ha oppholdt deg der i minimum 6 mnd for å få byttet det til et norsk førerkort.

Vil anbefale deg å finne en god kjøreskole, ta trafikalt grunnkurs ASAP og øvelseskjøre med lærer og privat. Du bør lese masse før du tar teoriprøven, for det er kjedelig å betale 335,- hver gang.

LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

Jeg har tatt alle mine kjøretimer, på ranatrafikkskole da. Tror kansje ikke prisen varierer så veldig mye? kansje billigere i mindre strøk ?

Jeg lurer på om du har tatt teorien, og eventuelt kan tipse meg om å klare den? Har prøvd den en gang, fikk 14 feil.. Sliter skikkelig med å få ting til å sitte..

Jeg vurderer å ta lappen nå. Er 23 og har øvelseskjørt i så mange år og kilometer at jeg kan det godt nå.

Er det noen som kan tipse om skoler som er rimelige? Evt noen som kanskje ser litt igjennom de strenge reglene med hundrevis av obligatoriske timer når personen tydelig kan basic´en.

Hva med utlandet?

Takk for svar. Ha en god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten avsporing:

MÅ man ha trafikalt grunnkurs for å øvelseskjøre nå, uansett alder? Var det bare i en overgangsperiode man ikke trengte det hvis man var født før *en eller annen dato*?

Jeg har ikke satt meg særlig inn i dette, siden jeg fikk lappen for flere år siden og øvelseskjørte leeenge før innføring av trafikalt grunnkurs. Men jeg har flere venner som ikke har lappen ennå, og bør være orientert hvis de skal øvelseskjøre med meg. Tenker jeg vil miste lappen hvis de ikke har trafikalt grunnkurs og egentlig trenger det?! :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Bare en liten avsporing:

MÅ man ha trafikalt grunnkurs for å øvelseskjøre nå, uansett alder? Var det bare i en overgangsperiode man ikke trengte det hvis man var født før *en eller annen dato*?

Jeg har ikke satt meg særlig inn i dette, siden jeg fikk lappen for flere år siden og øvelseskjørte leeenge før innføring av trafikalt grunnkurs. Men jeg har flere venner som ikke har lappen ennå, og bør være orientert hvis de skal øvelseskjøre med meg. Tenker jeg vil miste lappen hvis de ikke har trafikalt grunnkurs og egentlig trenger det?! :lete:

Man MÅ ha trafikalt grunnkurs for å øvelseskjøre ja, og ha med seg det beviset når man kjører. Hvilke konsekvenser det vil ha for deg om de ikke har det vet jeg ikke, men jeg vil tro at de selv kan få utsatt førerkort med et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har har mopedførerbevis slipper man trafikalt grunnkurs for å øvelseskjøre, men må ha førstehjelp og mørkekjøring.

Trafikalt grunnkurs er ikke så dyrt, kjøreskolene kjører tilbud og pakker. Du må ikke ta kjøretimer der du har trafikaltgrunnkurs. ca 2500 kr tenker jeg.

Endret av Puserjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Hvis du har har mopedførerbevis slipper man trafikalt grunnkurs for å øvelseskjøre, men må ha førstehjelp og mørkekjøring.

Trafikalt grunnkurs er ikke så dyrt, kjøreskolene kjører tilbud og pakker. Du må ikke ta kjøretimer der du har trafikaltgrunnkurs. ca 2500 kr tenker jeg.

Hvis du har mopedførerbevis eller traktorlappen trenger du ikke å ta det nei, men hvis du skal ta en av disse nå må du også ta trafikalt grunnkurs først.

Da jeg tok trafikalt grunnkurs nå i høst kostet det 1000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trafikale grunnkurset er bare for de som ikke tok kjøretimer før 2007(?). Husker ikke hvilket år, men det var iallefall noen av venninnene mine som har somlet med å starte kjøringa som tok seg en kjøretime i desember året før bare for å slippe kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vennnene dine har tatt feil.. jeg kjørte opp (og strøk)før 2007 og jeg måtte ta trafikkalt grunnkurs før jeg tok lappen nå i 2007..

De som har kjørt før 2007 måtte søke til biltilsynet om å få godkjent sin kjøring og slippe trafikkaltgrunnkurs, men den fristen gikk ut for en stund siden.

Endret av Jigva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekket litt nå, og det gjaldt som overgangsregel, men måtte nok ta lappen innen en viss frist. De hadde helt sikkert regelen for at de ikke måtte avbryte de som var midt inne i oppkjøringsprosessen! Beklager feilinformasjonen.

Og 2007 er sikkert feil årstall, for jeg har det med å ikke huske hvor lenge det faktisk er siden nye regler kom!

Endret av Malibulita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

Overgangsreglene gjaldt til sommeren 2006 hvis jeg ikke husker feil. Jeg tok mange kjøretimer og var ferdig med alt det obligatoriske i 2001, men nå da jeg endelig bestemte meg for å ta lappen måtte jeg ta trafikalt grunnkurs og alt det andre som har kommet som obligatorisk i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsreglene gjaldt til sommeren 2006 hvis jeg ikke husker feil. Jeg tok mange kjøretimer og var ferdig med alt det obligatoriske i 2001, men nå da jeg endelig bestemte meg for å ta lappen måtte jeg ta trafikalt grunnkurs og alt det andre som har kommet som obligatorisk i ettertid.

Nei man blir straffet for å ikke være kjapp! Tror det er lurt å ta lappen så snart man får til, for det blir dyrere og dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Ta lappen,fort. Jeg har kjørt ved to kjøreskoler, i 2003 og 2007, men begge gangene fant jeg ut at det bare var stress. Har trafikalt grunnkurs, men orker ikke tanken på å lese teori eller å ha langkjøring, glattkjøring og flere kjøretimer, så jeg har kastet endel kr ut av vinduet for å si det sånn...

Nå er jeg over 30 og motivasjonen for å kjøre er ikke-eksisterende. Hadde jeg fått lappen da jeg var 18 så hadde jeg nok vært mer uredd, mer lærevillig og ikke minst lært fortere. Nå kan jeg faktisk kjøre helt ok fra a til b med en kjørelærer ved siden av meg. Men å øvelseskjøre er et levende helvete. Jeg vil ikke utsette psyken for dette flere ganger. Så for din egen del, hopp i det og få det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å skulle ta mc sertifikat i Danmark, men da måtte jeg bo der i 3 mnd og jeg kom til å mangle noen dager på det.

Det var ikke noe særlig billigere der heller.

Men som flere sier her, ta lappen så fort som mulig. Det blir bare dyrere. Du kommer ikke utenom det obligatoriske uansett!

God tur! :reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...