Gå til innhold

Forbrenning og inntak av mat


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en basalforbrenning på 1228 kcal. i døgnet (antall kcal. kroppen MÅ ha for å fungere). Dvs. at jeg forbrenner ca. 51 kcal. i timen.

I dag var jeg på Spinning i 1 time, og forbrant 400 kcal. Vil det si at jeg kan spise 400-51 = 349 kcal. ekstra? Hvis dere skjønner.

Er redd for å legge på meg. Nettopp begynt på p-piller, og har i løpet av et par uker gått opp 4 kg. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest_en
Jeg har en basalforbrenning på 1228 kcal. i døgnet (antall kcal. kroppen MÅ ha for å fungere). Dvs. at jeg forbrenner ca. 51 kcal. i timen.

I dag var jeg på Spinning i 1 time, og forbrant 400 kcal. Vil det si at jeg kan spise 400-51 = 349 kcal. ekstra? Hvis dere skjønner.

Er redd for å legge på meg. Nettopp begynt på p-piller, og har i løpet av et par uker gått opp 4 kg. :(

Hvordan vet du at du har en basalforbrenning på 1228? Jeg tror det skal veldig mye til å beregne det så nøyaktig. Desuten er basalforbrenningen beregnet på

om du ligger i senga og bokstavelig talt ikke gjør noen ting. Med en gang man er "oppe og går" forbrenner man mye mer. Hvis du dager du ikke trener ligger på et så lavt inntak så vil du senke forbrenningen din kraftig, og dermed lettere

legge på deg.

Kvinner trenger ca 2000 kcal pr dag, mer ved trening. Når det gjelder p piller

er det tendens til å binde vann som gjør at noen går opp litt, det er ikke reel vekt for å si det sånn.

Hvordan vet du at du forbrenner 400 på en time spinning? Hvis du har sett på måleapparat på sykkelen så er de veldig gjennomsnittlige, og passer ikke nødvendigvis din kropp. Regelen bør heller være at du spiser litt mer på trening for å få nok energi. Å finregne kalorier fungerer ikke uannsett...

Beste er å spise seg mett på normal mat når man er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Jeg vet min nøyaktige basalforbrenning for jeg benyttet meg av InBody720, som er et korrekt apparat som måler blant annet basalforbrenning.

For det andre: Jeg benytter meg av en pulsklokke, hvor jeg har lagt inn vekt, høyde og alder. Selvsagt er ikke denne 100% nøyaktig, men man får en bra pekepinn på hvor mye kcal. man forbrenner.

Noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Jeg vet min nøyaktige basalforbrenning for jeg benyttet meg av InBody720, som er et korrekt apparat som måler blant annet basalforbrenning.

For det andre: Jeg benytter meg av en pulsklokke, hvor jeg har lagt inn vekt, høyde og alder. Selvsagt er ikke denne 100% nøyaktig, men man får en bra pekepinn på hvor mye kcal. man forbrenner.

Noen andre?

Svaret er ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig vil du heller ødelegge forbrenningen din ved å spise bare 1200 kcal per dag.

Øk heller til 1500-1600, så vil du antakelig lettere gå ned i vekt - og bli der.

Jeg slet med å gå ned når jeg spiste så lite som du gjør nå. Med en gang jeg økte inntaket litt, så gikk jeg ned.

Høres omvendt ut, ja..men det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Basalforbrenning ,Sats og InBody

Her er InBody 720 på NRK PULS

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/118273

Ser at den er på Sats senterene nå-har prøvd selv på Sats Storo-det er kjempemotiverende og se at basalforbrenniingen kan øke litt når man får litt mer muskulatur :-)

Prøv dettte ,det gir ett kick i treningen og mat hysteriet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er InBody 720 på NRK PULS

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/118273

Ser at den er på Sats senterene nå-har prøvd selv på Sats Storo-det er kjempemotiverende og se at basalforbrenniingen kan øke litt når man får litt mer muskulatur :-)

Prøv dettte ,det gir ett kick i treningen og mat hysteriet:-)

Må man være medlem på Sats for å prøve dette? Eller kan man betale et engangsbeløp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inbody 720 er ett dyrt og fint apparat, men jeg har sett målinger gjort på det som er helt på trynet. Det finnes fremdeles ingen apparater som klarer å måle fett% eller forbrenning 100% nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvordan vet du at du har en basalforbrenning på 1228? Jeg tror det skal veldig mye til å beregne det så nøyaktig. Desuten er basalforbrenningen beregnet på

om du ligger i senga og bokstavelig talt ikke gjør noen ting. Med en gang man er "oppe og går" forbrenner man mye mer. Hvis du dager du ikke trener ligger på et så lavt inntak så vil du senke forbrenningen din kraftig, og dermed lettere

legge på deg.

Kvinner trenger ca 2000 kcal pr dag, mer ved trening. Når det gjelder p piller

er det tendens til å binde vann som gjør at noen går opp litt, det er ikke reel vekt for å si det sånn.

Hvordan vet du at du forbrenner 400 på en time spinning? Hvis du har sett på måleapparat på sykkelen så er de veldig gjennomsnittlige, og passer ikke nødvendigvis din kropp. Regelen bør heller være at du spiser litt mer på trening for å få nok energi. Å finregne kalorier fungerer ikke uannsett...

Beste er å spise seg mett på normal mat når man er sulten.

Støtter denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Inbody 720 er ett dyrt og fint apparat, men jeg har sett målinger gjort på det som er helt på trynet. Det finnes fremdeles ingen apparater som klarer å måle fett% eller forbrenning 100% nøyaktig.

"Som er helt på trynet", ut i fra hva.....? Hvilken apparat/metode har du å sammenligne med?

Og hvor stor feil er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest proffesor
Helt på trynet, som i at en person som har rundt 35% i kroppsfett blir målt til 7% :)

InBody 720 er ett helt suverent apparat og hurtig og presist.

Det ligger omfattende studier,forskning og det har bevist sin kvalitet i en rekke publiserte studier. I norge brukes det nå i en rekke studier på universitetssykehusene:

se her for info........ang validitet

http://www.bodyanalyse.no/studier.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Haha, proffesor ;)

Ikke norskprofessor håper jeg =D

Jeg har også hørt at inbody er litt random.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Haha, proffesor ;)

Ikke norskprofessor håper jeg =D

Jeg har også hørt at inbody er litt random.

InBody 720 regnes som svært nøyaktig .Det er forskningsprosjekter over hele verden med denne maskinen .Den har en validitet på 0.98 mot dexa.

se www.bodyanalyse.no for referanser og studier.

anbefales å ta den testen der:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øk heller kalorimengden. Dersom du trener bort 400 kcal, skal du helst spise 400 ekstra i døgnet - gjerne mer. Dersom du spiser for lite, går kroppen heller på sparebluss, og du har ingen energi til å trene skikkelig.

Og så vil jeg bare gjenta at de 400 kcal du forbrenner ved å spinne, forbrenner DU IKKE MENS DU SPINNER. Alt rundt kcal-beregning er tall satt opp så man skal kunne regne seg fram til forbrenning. Det betyr ikke at du forbrenner 400 fra du setter deg på sykkelen til du er ferdig. Å forbrenne gjør du HELE DØGNET. Det vil si at målet ditt må være å øke basalforbrenningen din ved å trene skikkelig og spise mindre porsjoner med sunn mat oftere.

Det holder dermed ikke å spise to måltider på 700 kcal hver og så trene 1 time spinn om dagen. Så enkelt er det ikke. Du må holde forbrenningen din stabil, og det gjør du ved å spise sunn mat ofte (gjerne mellommåltider med grønnsaker osv.) og å svette 3-4 ganger i uka. Styrketrening er veldig bra for vekttap.

En annen ting - 4 kilo opp pga p-piller er mest sannsynlig en god del vannansamling, lite sannsynlig 4 kilo FETT.

Å tenke i kilo er forøvrig veldig lite fruktbart. Bruk heller målebånd og bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bolledeig
Det vil si at målet ditt må være å øke basalforbrenningen din ved å trene skikkelig og spise mindre porsjoner med sunn mat oftere.

Ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :)

Hehehehe ;)

Mente egentlig å si små porsjoner ofte, enn få og store og tunge! Sånn små i forhold til hva man kanskje spiste før. Hopper over ordene noen ganger, tenker for fort :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...