Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk en orkide i går, tror dey er en Phalaenopsis, og har rett og slett ikke peiling på hvordan man steler dem. Den jeg fikk er ganske liten, og står i en liten plast-potte med hull i bunnen. Jeg har tenkt på å potte den om, til en ganske liten, tett potte. Kan jeg bare potte den om som en vanlig plante, med vanlig jord?

Jeg trenger alle råd jeg kan få om orkideer, på forhånd takk =P

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Gyda_*
Skrevet

Jeg har 11 orkideer som blomstrer som bare det! Flere av dem har jeg hatt i flere år, og de blomstrer jevlig, minst 2 ganger i året.

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke pottet dem om. Det er viktig at de får drenert skikkelig, at det ikke blir igjen vann i potta. Finn heller en potteskjuler å sett den oppi.

Jeg vanner mine en gang i uka, hele året. Da setter jeg den på kjøkkenbenken og setter på springen. Har lunka vann, og lar dem bli gode og våte, skyller også bladene godt og får av ev støv. Så lar jeg dem renne av seg en times tid før jeg setter dem tilbake i vinduet. Det er også viktig at de ikke fryser. Ellers er det veldig enkelt med orkideer, og de er en fryd for øyet når de blomstrer.

Om vinteren hender det de får litt gjødningsmiddel. Det setter fart på dem når det ikke er så mye sol.

Jeg prøvde eggeglass-formelen, men da tok det så lang tid før de blomstret. Jeg ser at de trives bedre nå. (Eggeglassformelen = ett eggeglass i uka pr orkidee.)

Skulle du reise bort, så greier de seg fint 14 dager uten vann også, forresten.

Skrevet

Er det en mini-orkide du har?

Hvis det er en miniplante, så bør du vanne den 1-2 ganger i uka. Knoppene tørker fortere ut på mini-orkideene i følge damen i blomsterbutikken der jeg kjøpte min søte lille orkide.

Skrevet
Er det en mini-orkide du har?

Hvis det er en miniplante, så bør du vanne den 1-2 ganger i uka. Knoppene tørker fortere ut på mini-orkideene i følge damen i blomsterbutikken der jeg kjøpte min søte lille orkide.

Ja, det kan hende.

=)

Skrevet

hei hei - ja jeg jobber i blomsterbutikk - og har forsket litt - hihi

om sommeren - våren og høsten har jeg en fast dag i uka jeg gjennomvanner orkideen godt - hold den under springen - og la lunkent vann renne igjennom - slik at den blir gjennomvannet godt

men om vinteren da vi fyrer inne og det blir VELDIG tørr luft - har jeg orkideen stående på en oasis med konstant litt vann i potta - dette gjør til at orkideen får høy luftfuktighet - noe den setter veldig stor pris på - dette gjør også til at den ikke kaster knopper og blomster så fort - nå har orkideene mine stått i blomst siden september og de står like godt i full blomst!!!!!!!

Skrevet

Ok, tror jeg skal klare det med vanning nå, men jeg har fremdeles ikke peiling på noen ting annet =P

Er det noen som kan gi meg noen linker eller lignende med god informasjon?

Skrevet (endret)

hei har ingen linker men du kan jo søke på phalanopsis på nettet så kommer det het sikekrt opp noe.... Dersom du ikke finner noe kan du jo få litt info: noen orkideer ( som din) passer forholdsvis godt til norske stuer og kommer igjen med litt stell. phalanopsis lever opprinnelig i trær der de " bor" i overgangen mellom stammen og grenene... ergo samler de det lille vannet de klarer å få tak på.. av den grunnen må du heller ikke prøve å potte den om med vannlig jord, da vil røttene rotne, siden vanlig jord holder bedre på vannet et orkideejord som egentlig bare er bark..... De fleste planter også orkideer bør ikke gjødsles på vinteren, men når våren kommer kan man begynne å gjødsle litt.. men pass på at du ikke bruker for sterk gjødsel og at planten er vannet først... dersom man gjødsler en tørr plante vil man mest sannsynlig drepe den..... ( det skjer merkelig ting i cellene som gjør at den tørker ut) Hvis man tenker deg det naturlige klimaet til orkideen din er det varmt, fuktig men den får ikke mye vann... Så det beste du kan gjøre er å sette potta i en potteskjuler som er høy og smal slik at planten ikke står i vann, men det er litt vann i bunnen av potta, da får man høyere luftfuktighet og det liker orkideen din.... Mange setter orkideene bort på et litt kjølig rom, men i en vinduskarm når den ikke blomstrer.... mine trives like godt i kjøkkenvinduet der det er varmt og godt og mye lys...... Når den er avblomstrer kan du klippe av stilken, da kommer det en nys tilk med knopper på etter en stund ( men ha tålmodighet, det kan ta tid) De fleste planter liker at man vasker bladene med jevne mellomrom, skal jo helst ikke være støvete.... lykke til med orkideen din!

Endret av lille blå
Skrevet

Noen som vet om orkideer kan ta skade av å stå i vinduet nå om vinteren? Ikke at jeg har spesielt trekkfulle vinduer,men det er jo kaldere ved vindusruta enn det er lengre inn i rommet.

Skrevet
Noen som vet om orkideer kan ta skade av å stå i vinduet nå om vinteren? Ikke at jeg har spesielt trekkfulle vinduer,men det er jo kaldere ved vindusruta enn det er lengre inn i rommet.

det bør ikke være noen fare. problemet med å ha blomster i vinduskarmen om vinteren går vel mer på at dersom man lufter og det er kuldegrader ute så dør de...... men det er ikke større fare med orkideer enn de fleste andre planter man har inne..... mine står forresten kun i vinduskarmen, også om vinteren, det er det eneste stedet det er lyst nok for de.

Skrevet

et tips jeg plukket opp i boligpluss-magasinet;

Når man koker egg i en kjele - ta var på vannet, la det lunkne og gi litt orkideene. Dette skulle vistnok være kjempebra, men jeg har ikke testet ut dette selv!

• 8 måneder senere...
Gjest Gjest_Geir_*
Skrevet

Hei! Do skal ikke vere redd for kalde vindusruter, de må ha det lyset de kan få spes. om vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...