lulle Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 Datteren min ønsket seg veldig en london tur. Hun blir 13 i vår, så da ble det london tur i bursdagsgave. ( det er jo litt stort å bli 13 sant? ) Noen som har forslag til hva vi BØR gjør , noe som kan være kjekt for en 13 åring. Er lite kjent selv, har bare vært et kort opphold der for noen år siden. Forslag mottas med takk...
Gjest Gjest-M- Skrevet 10. februar 2008 #2 Skrevet 10. februar 2008 Hei Jeg har vært i London to ganger med tenåringene mine, og kan jo si litt om hva vi syns er fint å oppleve. Mine er gutter, men noen ting kan det vel hende at både gutter og jenter syns er kult. Shopping er kult, Oxford Street er jo handlegaten over allle, men det er dyrt der. Kan anbefale Zara, Gap og Top Shop, rimeligere priser. Er hun musikkinteressert bør dere ta turen til Soho, og spesielt Denmark Street. Mange små sjapper med instrumenter og plateforretninger. En tur til Notting Hill er hyggelig, med en annen atmosfære enn i selve bykjernen. Sightseeing er jo et must, Buckingham Palace, The Tower, Big Ben osv.... Sist vi var avgårde var vi på Madam Tussaud, og det var greit nok. Ingen kjempeopplevelse, og forholdsvis dyrt. Piccadilly Circus yrer av liv og inntrykk for en tenåring. Mange litt mer kule spisesteder der, bl.a Thank God it`s Friday, med amerikansk mat til en grei pris. Musicals spilles jo hele tiden i London. Gå på et billettkontor og få oversikt over hva som går når dere skal dit. På Leister Square finner du mange tilbud. Covent Garden Market er også verdt et besøk, og det samme med China Town. God tur:)) (Ble litt London-syk nå, kjenner jeg)
Gjest Gjest-M- Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 Glemte helt å nevne Harrods. Dit må man bare ta turen. Ikke nødvendigvis for å handle, for det er kjempedyrt, men det er en opplevelse bare å være der. Godtebutikken der er av en annen verden......nam-nam
lulle Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. februar 2008 Takk for gode tips. Tenkte på Planet Hollywood, hard rock cafe, London eye. Noe erfaring med disse plassene? Musical skal vi på. Tenkte noe som var kjent for henne; som grease eller sound of music. Sikkert ikke de mest effektfulle, men tenkte det er lettere å få med seg innholdet hvis det var litt kjent. Noen som har andre forslag?
suzie Skrevet 10. februar 2008 #5 Skrevet 10. februar 2008 Det er en masse flotte museum i London, som er virkelig flotte, og har gratis inngang. Har kun vært på Natural History Museum selv, men det var virkelig fantastisk.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2008 #7 Skrevet 10. februar 2008 London Dungeon er spennende for "store barn"! Vi var på Planet Hollywood, som var en kjempeskuffelse. Dyrt og kjedelig. London Eye var OK, men man bør ikke ha høydeskrekk, for det var HØYT!
Medulla Skrevet 10. februar 2008 #8 Skrevet 10. februar 2008 Jeg syns hamleys er en skikkelig morsom butikk for både store og små absolutt verdt et besøk. er hun glad i Harry Potter er det et must verdens største lekebutikk ! http://www.hamleys.com/page/home Markedet i portobello Rd er trivelig på lørdager . ta tuben til Notting hill så finner du det. ellers er det jo moromt med musicaler ! også var det jo mange andre bra forslag her over
Kjetil E Skrevet 11. februar 2008 #9 Skrevet 11. februar 2008 London Dungeon er spennende for "store barn"! Vi var på Planet Hollywood, som var en kjempeskuffelse. Dyrt og kjedelig. London Eye var OK, men man bør ikke ha høydeskrekk, for det var HØYT! London Dungeon vil jeg annbefale på det varmeste, så sant dere ikke er skvetne. Ligger i gamle fangehull under London Brigde station. Ellers vil jeg annbefale en tur til Greenwich sydøst i London. Ta båten nedover Themsen og ta Dockland Light Railwai (forkortet til DLR) tilbake til sentrum. DLR er en førerløs bane som går mellom og gjennom skyskraperne i det futuriske landskapet i Dockalnds. Greenwich er et kjempekoslig strøk, du for nærmest landsbyfølelse der, selv om du faktisk befinner deg "midt" i London. Av Musical vil jeg annbefale Starlaight Express hvis den går der nå. En utrolig hip og morsom musical hvor skuespillerne er tog og færer fudnt på rulleskøyter. På baner som går rundt i salen. Er dattern din intresert i konglige vil jeg annbefale en tur til Windsor Castle, i byen Windsor en liten times togtur utenfor London. Togbilett med adgang til slottet kan kjøpes på Waterloo Station. Ved Windsor ligger også Legoland, hvis det er av interesse
messy Skrevet 11. februar 2008 #10 Skrevet 11. februar 2008 Jeg har vært i london en del ganger og har aldri vært på sightseeing. Synes absolutt ikke det er noe "must". Jeg ville heller gått på teater/musikal (vil anbefale lion king, mary poppins og woman in black). En ting jeg ikke ville giddet er å fra til madame tussauds- jeg sto i kø i to timer for å komme inn for to år siden på denne tiden. Camden market er jo også moro- men vet ikke om det tar lang tid til det er oppe å går igjen. Ellers synes jeg Hard Rock har grei mat- og er morsomt å ha vært der.
Kjetil E Skrevet 11. februar 2008 #11 Skrevet 11. februar 2008 Skal dere besøke museer som har ingangsbilett, vil jeg annbefale at dere finner et av disse små Turistkontorene som det finnes flere av i London og der kjøpe bilett, dette koster riktignok litt mere, men til gjengjeld går dere da rett forbi det som eventuelt skulle være av kø. Gjorde dette en gang jeg var på Dungeon og da spaserte jeg rett forbi en flere hundre meter lang kø. Så du skrev at dere ville besøke London Eye, noe som annbefales på det sterkeste, men et lite tips. Det er et kontor i Norge som forhåndsselger biletter til dette. Husker ikke hva det heter, men hvis du tar kontakt med det Britiske Turistkontor så vil de hjelpe deg med å finne det. Det som nemmelig er genialt med dette er at da for du bilettene til Eye samt et tlf. nummer i London du ringer. Du ringer opp det og for da boket tidspunkt for når dere skal besøke London Eye. Masse tid spart da bilettkøen dit gjerne er veldig lang. Et annet tips prøv gjerne å legge det til tidlig tid 10-11 om formiddagen da det ikke er så mye folk på det tidspunktet. Gjorde det sist gang jeg var i London Eye. Vi kom litt tidlig dit, men det var ikke mye folk og jeg spurte vakta om vi kunn få komme med tidligere enn det vi hadde bestilt og det var faktisk ikke noe problem siden det på det tidspunktet var veldig lite folk.
astra11 Skrevet 12. februar 2008 #12 Skrevet 12. februar 2008 Først og fremst;..KJØP billetter på forhånd hos ticketservice.no Her får du f.eks ekspresstog billetter tur/retur Stansted-Liverpool stret (om det er der du har tenkt å lande) til bortimot halv pris. Der får du rimeligste alternativer på billetter til musicals, london eye, madam tussaud (der har jeg vært tre ganger, og hater det like mye hver gang, men barna vil nå en gang dit) Ellers har ticketservice en rekke andre billetter, og det tar bare en tre-fire dager fra du kjøper disse på nettet, til enten billettene, eller en voucher ligger i din postkasse. Kjøp gjerne ukesbilletter på undergrunnen hos ticketservice.no også, til en meget gunstig pris. Velg off peak, som først gjelder etter morgenrushet, tror det er rundt 10.00 om jeg ikke husker feil, men hvem er det som er på ferie, og ønsker å dra ut tidligere enn det da? Fotballbilletter om det ønskes;..kjøpes best gjennom bekjente som eventuelt er medlemmer i en supporterklubb for ett av lagene der borte, eller rett og slett på svartebørs så langt ned mot kostpris som mulig, 5 minutter før start på kampen (men her kan man faktisk bli lurt med falske billetter) Må bare nevne en formiddagstur, som dere BØR ta. Ta undergrunnen (bruk den maksimalt forresten) ut til stasjonen Green Park. Når du kommer opp, så har du f.eks en nHard Rock cafe i gata til høyre. Hilton hotell er bak der også (fasjonabelt vil nå jeg si) Rett frem fra undergrunnen har du Ritz hotell, og man bør gå gjennom green park fra Ritz og over til Buckingham Palace (prøv å vær på B.P rundt 11.00 lokal tid, da er det mye leven der;..gå så videre fra B.P til den andre parken der St.Andrews park, og da får dere en flott opplevelse i en nydelig park med tamme ekorn som faktisk spiser ut av hånden på folk. På andre siden av den parken ligger royal horse gard (går fint å komme over parken på 30 min med en rolig spasertur), og der bør dere være klokken 12.00, for da er det vaktskifte, og det er stilig. Etter det så har der øyekontakt med parlamentet og big ben. Gå dit, og rett over broen på andre siden finner dere også London Eye (dere ser hjulet fint fra f.eks royal horse guard også) Konserter er det også mye av i london, og når det gjelder musicals, så anbefales varmt Queen musicalen We will rock you. Den ligger når du kommer opp fra totten ham court road undergrunnstasjon i teateret Dominion. Har litt dårlig tid nå, men kommer tilbake senere med flere tips.
Nilma Skrevet 12. februar 2008 #13 Skrevet 12. februar 2008 Først og fremst;..KJØP billetter på forhånd hos ticketservice.no Her får du f.eks ekspresstog billetter tur/retur Stansted-Liverpool stret (om det er der du har tenkt å lande) til bortimot halv pris.Det stemmer vel ikke helt? Tur-retur hos Ticketservice er 274NOK, om du kjøper direkte hos Stansted Express £24 (264NOK med dagens valutakurs).
Kjetil E Skrevet 13. mars 2008 #14 Skrevet 13. mars 2008 Hvis du ikke har bestilt flybilettene ennå så ville jeg annbefale at du sjekket ut SAS til London City Airport. Dette er den minste av Londons flyplasser og også den som ligger desidert nærmest sentrum. Kun 10km unna. Ute i Docklands. Dett er en liten og oversiktlig flyplass, kort vei til sentrum. I motsetning til Heathrow som er enormt diger. Jeg vil alikevel annbefale Heathrow fremfor Stansted eller Gatwick, og årsaken. Du for nok en flybilett med Norwegian eller RyanAir som er noe billigere enn det SAS eller BA kan gi deg. Men reiser du på rett tidspunkt så er ikke denne forskjellen så veldig stor. Og det beløpet kan fort tjenes inn igjen. For flyr du til Stansted eller Gatwick så må du ta et svindyrt flytog inn til sentrum. For så å kjøpe trawelcard for å kunne ferdes inne i London. Flyr du derimot toø Heathrow eller City så kan du bruke trawelcardet allerede derifra. For til Heathrow går T-banen mens DLR traffikerer City arirport.
lolita90 Skrevet 14. mars 2008 #15 Skrevet 14. mars 2008 når jeg var på tur med mamma til London, så var vi der fra torsdag til mandag, og vi gikk gjennom hyde park... var i tower for London, på musikal, så på Mamma Mia og den anbefales... gikk på british museum, og vi gikk å titta i butikker... var selvfølgelig innom Hamleys Vi var der i april, og det var supert vær og ikke kaldt
Yummy_Mummy Skrevet 14. mars 2008 #16 Skrevet 14. mars 2008 Jeg anbefaler alle som skal til London afternoon tea på Fortnum&Mason. Tradisjonell engelsk te med sandwich, scones og kaker. Var på mamma mia sist jeg var i london, og den kan anbefales!
Brukernavn Skrevet 14. mars 2008 #17 Skrevet 14. mars 2008 Mamma og jeg hadde make-over med profesjonell fotografering etterpå når vi var i London. Det var kjempgøy, ble supre bilder og kostet ikke så mye heller! Kanskje stas for en 13-åring!?
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2008 #18 Skrevet 14. mars 2008 Madam tussaud og London eye kan bookes online (minst 24 timer før). Koster ca. 30 pund for begge to, og man kan gå rett forbi køen:) Ellers vil eg anbefale all-day buspasses istenden for å bruke tuben. Tar lengre tid, men er myyye billigere, og så er det arti å kjøre dobbeldecker. Er fotballkamp noe kanskje? Man trenger ikke å vere max fotballinterresert fro å nyte stemingen på dei store kampene. Kanskje litt vanskelig å få billetter da.. Go' tur!
Kjetil E Skrevet 15. mars 2008 #19 Skrevet 15. mars 2008 Madam tussaud og London eye kan bookes online (minst 24 timer før). Koster ca. 30 pund for begge to, og man kan gå rett forbi køen:) Ellers vil eg anbefale all-day buspasses istenden for å bruke tuben. Tar lengre tid, men er myyye billigere, og så er det arti å kjøre dobbeldecker. Er fotballkamp noe kanskje? Man trenger ikke å vere max fotballinterresert fro å nyte stemingen på dei store kampene. Kanskje litt vanskelig å få billetter da.. Go' tur! Når det gjelder London Eye og kø, hvis dere har forhåndsboket så slipper dere køen for å kjøpe bilett, men dere slipper ikke helt unna kø alikevel. For det er kø for å komme ombord, og da jeg var der var det 45min kø til ombordstigning faktisk
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2008 #20 Skrevet 16. mars 2008 Vil anbefale å se lion king-musicalen på det sterkeste.. helt FANTASTISK!! aldri sett noe lignende, gråt fordi det var så vakkert. Kommer garantert til å reise tilbake til London for å se den igjen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå