Gå til innhold

Å gi blod

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leste en tråd her, og jeg har lenge tenkt på å bli blodgiver.

Problemet er at jeg har skikkelig angst for å ta blod.

Det å få sprøyte går som smurt, men tanken på å bli tappet for blod er helt..

Ja, det har vel noe med at jeg alltid svimer alltid av etter det,

men i det siste har jeg ikke svimt av, så jeg tenkte nå var tiden inne..

Jeg lurer på om man MÅ gi blod etter at man tar diverse prøver?

Hvis jeg ombestemmer meg plutselig innen de tester meg.

(kremt.. jeg er ganske redd, men jeg vil prøve :tristbla: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan trekke deg når du vil, dette er helt frivillig.

Kan du ikke bare stikke innom der de tapper og starte med å se på stedet? De som jobber der er sikkert så greie at du får se hvor ufarlig alt er, og hvordan rutinene deres er.

Skrevet

Hvorfor vil du absolutt gå gjennom det hvis du ikke er helt sikker på at du vil gi blod?

Alt er helt frivillig, ja.

Skrevet

Så lenge du ikke har lav HB tar de ikke ekstra blodprøver av deg før de tapper blodet. De gjør det samtidig. Jeg mener å husket at de tok de ekstra blodprøvene på slutten sist jeg gav blod.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Første gang tapper de ikke, da tar de bare prøver for å sjekke blodet ditt. De jeg har vært i kontakt med er bare hyggelige, og det er ikke noe problem å si at man ikke vil likevel underveis. Kjenner et par som ikke kom lenger enn til prøvetaking, og det er forsåvidt helt greit ;) det er ikke for alle.

Skrevet
Hvorfor vil du absolutt gå gjennom det hvis du ikke er helt sikker på at du vil gi blod?

Alt er helt frivillig, ja.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke er sikker på om jeg vil gi blod. Det er jeg 100 % sikker på, men det er mennesker som har sprøyteskrekk :)

Skrevet

De vil også helst at du blir liggende minst ti minutter etter tapping for å unngå at du svimer av. Dessuten blir de veldig glad om du drikker og spiser godt på forhånd og de som jobber der kommer gjerne med drikke til deg når/etter tappingen, sånn at du tåler tappingen bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...