Gå til innhold

Hva kan man lage i en lavvo?


Kayli

Anbefalte innlegg

Jeg er lærer i 1. og 2. klasse, og har utedag annenhver fredag. Vi pleier å gå til lavvoen vår, der vi leker, lærer og lager og spiser mat. Nå har jeg gått litt tom for idèer ang. mat. Vi koker i vanlig gryte eller stekepanne på en gammel vedovn. Til nå har det gått mest i supper, lapskaus og pannekaker/lapper. Derfor ønsker jeg meg tips til egnede retter. Det må være litt lettvint, noe de fleste barn liker og ikke altfor dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nextlife

Pinnebrød er jo populært, har du panne eller plate til å sette over bålet er jo andre typer brød også et tips, f. eks scones og klappekake.

Et annet tips er å lage wok, be gjerne alle barna å ta med seg en ingrediens til wok, det kan bli mye spennende ut av det hvis ungene selv velger ingredienser.

Hvis du har med ferdigkokt pasta med deg kan du lage pastaretter, f. eks bolognaise, carbonara o.l.

Hvis skolen plutselig skulle bli millionær kan dere , ettersom dere er i "samisk miljø, (altså lavvo)jo lage finnebiff, eller hvis dere har god tid,-bidos.

Pjalt er også et samisk bakverk som kan lages til dessert.

Tja, det var vel det jeg kom på i denne omgang, god tur :)

edit:så litt sent at det ikke var bål, men en gammel komfyr dere skulle koke på, men det meste her funker å lage på en slik!

Endret av nextlife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips, nextlife! Skal garantert prøve ut noe av dette!

Flere tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ostesmørbrød pleier vel å være populært? Har du et gammeldags vaffeljern så kan dere lage vafler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...