Gå til innhold

Singel jente og boliglån?


Gjest Gjest_Grete_*

Anbefalte innlegg

Jeg er singen og har fått boliglån to ganger som singel, så dete r absolutt mulig.

Første gang 27 år, 350.000 i bruttoinntekt, 200.000 i egenkapital og fikk 1.2 mill i lån.

Andre gang 32 år, 550.000 i bruttoinntekt, 930.000 i egenkapital og fikk 2,4 mill i lån.

Bor i Bergen forresten. Tror nok det kommer ann på hvor mye du tjener, hvordan du ter deg i forhold til penger (husk at banken kan gå inn på kortbruken din og se hva du bruker penger på), om du har misligholdt tidligere forhold, betalingsanmerkninger, hva du jobber med/mulighetene for jobb og totalinntrykket av deg som person.

Banken kan gå inn på kontoutskriften og se hva du bruker penger på? Ehh... Personvern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Banken kan gå inn på kontoutskriften og se hva du bruker penger på? Ehh... Personvern?

Ja, det kan de. Ikke sånn til dagen, men når du sitter i samtale med banken for å få lån kan de sjekke alle kontoene dine, hvor mye som går inn/ut, hvem du betaler regninger til, antall overtrekk på kontoen osv. Det blir en del av totalvurderingen for å få lån, men det er ikke slik at bankkontakten din sitter og sjekker dette til dagen. Men om du f.eks virker å ha en ryddig økonomi, og så viser det seg at du hver måned betaler regninger til Lindorf eller andre inkassoselskap, så vil det helt klart får banken til å bli skeptisk. Selvfølgelig kan de sjekke deg når du ber om å låne haugevis med penger, får de ikke lov til deg av deg får du heller ikke lån. Enkelt og greit, og fullt lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Single jenter har vanskeligere for å få boliglån fordi de generelt tjener mindre og vil tjene mindre i fremtiden enn single gutter.

Vanskeligere er det ikke.

Jaaaaaa..... :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke korrekt og det må være en spesiell politikk den banken evt fører. Helt ærlig, hvis noen hadde sagt til meg at jeg får mindre lån enn en mann i samme alder, med samme lønn og samme betalingsevne så hadde jeg tatt saken videre.

Saksbehandlingen kan nok variere fra bank til bank, tror nok de store forretningsbankene er mer rigid enn de små lokalbankene. Hos lokalbankene er lokalkunnskapen større og kjennskap til personen vil vektlegges på en helt annen måte en hos de store bankene. F.eks kjenner man ofte til familen fra før etc.

Man får lån ut fra sin inntekt og sikkerhet på lånet. Hvor mye man får låne ift inntekten kan nok variere fra bank til bank, men det skal være et regelverk og det skal gjelde uansett kjønn. Hvis man får avslag på lånesøknad må det begrunnes med noe konkret; f.eks tidligere betalingsvansker, dårlig betalingsevne eller -vilje osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Da jeg var singel ble jeg tilbudt boliglån på ca 3x årsinntekt. (Dette til tross for at jeg hadde relativt mye igjen av studielånet mitt på den tiden.) Min faste bank, som gav meg tilbudet, er DnB NOR, som ikke er noen liten bank, akkurat :)

Nå vet jeg selvsagt ikke hva jeg ville blitt tilbudt dersom jeg var gutt, men jeg synes uansett at det lånetilbudet jeg fikk var i den størrelsesorden som jeg kunne forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også lån alene til å kjøpe den første leiligheten min i Vestfold. Ikke noe problem :)

Men sett deg ned å ta å sett opp et budsjett som du tar med i banken.

Sjekk ut hva som er normalt å bruke på diverse ting hver måned (husker bare ikke hvor du finner de talla, men kanskje noen andre husker)og se om du syns det ser rimelig ut for ditt vedkommende. Det er poster for bil osv der også som du kan endre om det ikke passer.

Lager du et godt balansert budsjett så er det også veldig positivt for banken og det kan være litt lettere å få lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk låne 2400000 uten egenkapital og kausjonist. Er alene med en innekt på ca 550000. Betaler rundt 12000 i mnd, 8000 renter og litt avdrag samt husleie på 4000, inkludert varmt vann, internett og kabeltv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lån, lever på halvt trygd og resten eget firma. Jeg har en million i egenkapital, nedbetalt bil og studielån, ingen annen gjeld enn 1500 000 i borettslaget. Ønsker gjøre dette om til banklån og får avslag pga trygdeinntekt. Har aldri hatt en regning til inkasso, ingen purringer i hele fjor. Har hatt samme lokalbank siden jeg var liten.

Men men.. sånn er det!

Før har de kastet penger etter meg... er blitt strengere regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...