Gjest Gjest_Grete_* Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 Hei! Jeg er 26 år og leier leilighet. I det siste har venner anbefalt meg å kjøpe en leilighet istedet for å "kaste vekk" penger på leieutgifter. Men jeg føler det er litt diskriminering i banken. Er det noen single damer her som har fått boliglån, og hvor mye må dere betale på lånet hver måned? Jeg var på en fest nylig der ei annen jente spurte en fyr høylytt hvorfor single jenter har større problemer med å få boliglån i forhold til en singel mann. Han her jobbet visst i bank. Han ble litt flau før han fortalte at det er fordi vi jenter kan bli gravide. Og det ville endret økonomien vår. Jeg ble litt kvalm... Jeg forstår jo poenget her, men blir vi jenter sett på som noen flyfiller??? En baby i magen betyr jo forhåpentligvis at damen er i et forhold men en mann. Og ikke lenger er alene om utgiftene.
Rosalie Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 (endret) Jeg har flere single venninner som har boliglån, så jeg tviler sterkt på den teorien. En annen sak erjo at det ikke er spesielt enkelt å få kjøpt et krypinn med kun én inntekt i Oslo, da, men det gjelder både menn og kvinner. Endret 8. februar 2008 av Wadjet 1
Gjest Gjest_Grete_* Skrevet 8. februar 2008 #3 Skrevet 8. februar 2008 Jeg bor på vestlandet i nærheten av Stavanger. Er litt andre boligpriser her.
Darksun Skrevet 8. februar 2008 #4 Skrevet 8. februar 2008 Førstehjemslån gir deg vel inntil 3x årsinntekt uansett om du er jente eller gutt? Var iallefall ikke noe problem for meg. Jeg er forøvrig litt skeptisk til å sette penger på en teori du overhørte i de sene nattetimene på en fest :D Snakk heller med banken du
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #5 Skrevet 8. februar 2008 Jeg er også enslig jente på 26 år. Jeg hadde ingen problemer med å få lån. Jeg har heller ikke merket noen forskjell på mine kvinnelige og mannlige enslige venner når det gjelder å få lån. De med god inntekt får lån, de med lav inntekt får det ikke. Jeg var i flere banker og fikk tilbud om å låne mer enn jeg hadde behov for hos samtlige. Og om du er enslig er jo sjansen for at du skal bli gravid en god del mindre enn om du er samboer/gift... Så -den- teorien er jo helt på jordet.
Gjest Gjest_Grete_* Skrevet 8. februar 2008 #6 Skrevet 8. februar 2008 Hva er årsinntekten din? Tror det må være plassen jeg bor da. Har selv opplevd noe merkelig i banken. For noen år siden ville jeg ta opp lån på 20 000kr til kjøp av scooter. Jeg snakket da med en mann i banken. Jeg fortalte at jeg var student, men jobbet mye om kveldene og i helgene + jeg bodde gratis hjemme. Han tvilte veldig på om jeg ville greie å betale dette lånet. Jeg fikk det til slutt, men det var bare så vidt! (betalte ned lånet på 5 måneder...) To år senere trengte jeg et lån på 40 000kr til kjøp av bil. Jeg snakket da med en dame. Jeg sa jeg var lærling og trengte bilen til å pendle til jobb. Jeg trengte ikke si noe mer. Jeg fikk lånet på flekken! Og jeg tjente faktisk mindre som lærling enn hva jeg gjorde da jeg var student og jobbet om kveldene. Forstå det den som kan!
Gjest Tnita Skrevet 8. februar 2008 #7 Skrevet 8. februar 2008 Hva er årsinntekten din? Tror det må være plassen jeg bor da. Har selv opplevd noe merkelig i banken. For noen år siden ville jeg ta opp lån på 20 000kr til kjøp av scooter. Jeg snakket da med en mann i banken. Jeg fortalte at jeg var student, men jobbet mye om kveldene og i helgene + jeg bodde gratis hjemme. Han tvilte veldig på om jeg ville greie å betale dette lånet. Jeg fikk det til slutt, men det var bare så vidt! (betalte ned lånet på 5 måneder...) To år senere trengte jeg et lån på 40 000kr til kjøp av bil. Jeg snakket da med en dame. Jeg sa jeg var lærling og trengte bilen til å pendle til jobb. Jeg trengte ikke si noe mer. Jeg fikk lånet på flekken! Og jeg tjente faktisk mindre som lærling enn hva jeg gjorde da jeg var student og jobbet om kveldene. Forstå det den som kan! Kanskje du fikk det lånet raskere fordi de så at du var flink med det forrige lånet ditt! Jeg ringte banken en gang og spurte angående lån, og da var svaret at jeg fikk maks 200 000 kr i lån. Skjønner ingenting jeg. Må kanskje i møte med de for å få et ordentlig svar?
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #8 Skrevet 8. februar 2008 Kanskje du fikk det lånet raskere fordi de så at du var flink med det forrige lånet ditt! Jeg ringte banken en gang og spurte angående lån, og da var svaret at jeg fikk maks 200 000 kr i lån. Skjønner ingenting jeg. Må kanskje i møte med de for å få et ordentlig svar? Det er lurt å møte dem sikkert, og ta med kontoutskrifter, budsjett, lønnsslipp og siste likning og evt andre relevante papirer. Om man ikke har fast jobb er det endel som er veldig skeptiske til å gi en lån, men jeg kjenner single, selvstendig næringsdrivende uten spesielt god inntekt som har fått boliglån (riktignok ikke kjempestort, men det skulle bare mangle).
Lavalampe Skrevet 8. februar 2008 #9 Skrevet 8. februar 2008 Det hørtes veldig merkelig ut, ja. Jeg fikk boliglån som singel 21-årig student med deltidsjobb, helt uten problemer! (Det hjalp riktignok å ha litt egenkapital.) Tropp opp i banken med kontoutskrift, lønnslipp, selvangivelse fra i fjor etc og be om å få en gjennomgang for å se hva du kan klare av utgifter!
Gjest NinaBa Skrevet 9. februar 2008 #10 Skrevet 9. februar 2008 Kan jeg spørre hvor mye lån du fikk som student? Måtte du ha kausjonist? Jeg har en del egenkapital, men regnet med at jeg må kjøpe før jeg begynner å studere, fordi det er vanskelig å få lån som student..?
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2008 #11 Skrevet 9. februar 2008 Single jenter har vanskeligere for å få boliglån fordi de generelt tjener mindre og vil tjene mindre i fremtiden enn single gutter. Vanskeligere er det ikke.
Gjest Skya Skrevet 9. februar 2008 #12 Skrevet 9. februar 2008 Hei! Jeg er 26 år og leier leilighet. I det siste har venner anbefalt meg å kjøpe en leilighet istedet for å "kaste vekk" penger på leieutgifter. Men jeg føler det er litt diskriminering i banken. Er det noen single damer her som har fått boliglån, og hvor mye må dere betale på lånet hver måned? Jeg var på en fest nylig der ei annen jente spurte en fyr høylytt hvorfor single jenter har større problemer med å få boliglån i forhold til en singel mann. Han her jobbet visst i bank. Han ble litt flau før han fortalte at det er fordi vi jenter kan bli gravide. Og det ville endret økonomien vår. Jeg ble litt kvalm... Jeg forstår jo poenget her, men blir vi jenter sett på som noen flyfiller??? En baby i magen betyr jo forhåpentligvis at damen er i et forhold men en mann. Og ikke lenger er alene om utgiftene. Jeg er singel og fikk lån alene for å kjøpe meg leilighet. Det jeg gjorde var å skaffe meg en oversikt over inntekt og utgifter og sendte dette til banken min. Og da var det ikke noe problem å få lån, selv om jeg ikke tjente allverden eller hadde egenkapital. Og sammen med bankmannen min regna jeg ut hvor mye jeg kunne klare å betale på selv om renta skulle stige (noe den og har gjort). Jeg betaler mer i mnd. nå enn da jeg leide, nesten 3000 mer. Betaler nå rett i underkant av 7000 per mnd. Og jeg må innrømme at det merkes. Men samtidig så har jeg ikke veldig dårlig råd, jeg må bare prioritere litt annerledes enn jeg gjorde før. Blir ikke like mange nye klesplagg hver mnd. osv. Men det er absolutt verdt det, jeg har mitt eget sted! Noe som jeg tror har vært en fordel for meg er at jeg har brukt den lokale banken min. Og de kjenner både meg og faren min veldig godt. Vet rett og slett ikke om det hadde vært like enkelt om jeg skulle gått inn i en fremmed bank.
Gjest Gjest_Grete_* Skrevet 9. februar 2008 #13 Skrevet 9. februar 2008 Jeg jobber i et mannsdominert yrke og tjener like mye som mannfolka. Takk for gode råd. Jeg skal ta meg en tur til banken og se om det er muligheter for å få lån.
murray Skrevet 9. februar 2008 #14 Skrevet 9. februar 2008 Jeg fikk lån alene uten kausjonist eller egenkapital. Fikk tilbud om ca. 3.5x inntekten min. Betaler 8500 kroner i mnd på lånet (renter + avdrag). Husleie på ca. 1500 kommer i tillegg, så totalt fyker halve lønna i bolig. Men det er verdt det! Da jeg leide betalte jeg 7000 + strøm. Grusomt å betale ned på andres lån i lengden, og det lønner seg absolutt ikke.
Sol79 Skrevet 9. februar 2008 #15 Skrevet 9. februar 2008 For noe tull! Du burde ikke tro på sånt. Jeg var singel jente på 25 år da jeg tok opp mitt første boliglån. Den gangen tjente jeg ca 300' i året og fikk 1,2' i lån. Må bare legge til at det er den dummeste teorien jeg noen gang har hørt. LOL
Cata Skrevet 9. februar 2008 #16 Skrevet 9. februar 2008 Singel! Fikk lån uten problemer. En telefon til banken "min" og jeg hadde tilsagn på at den leiligheten jeg tenkte på å kjøpe kunne jeg nok få lån til på strak arm. Hadde 20% av kjøpssummen i egenkapital og lånet kom på ca. 2x årsinntekt. Men måtte selvsagt sende inn prospekt og selvangivelse fra året før, før jeg fikk noe forpliktende lånetilsagn. Betaler ca. 1500-2000 mer enn jeg gjorde da jeg leide.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #17 Skrevet 30. januar 2011 Jeg skjønner ikke hvordan jeg som singel noensinne skal få råd til bolig jeg, med en årslønn på ca 270' som jeg regner med å tjene de første åra (minstelønn i mitt yrke) x 3 så får man da maks 810' i lån, og med en egenkapital på 150000kr fra BSU så er det ikke nok til noe som helst her omkring ihvertfall (vestlandet dette også). Det blir jo omtrent ikke lagt ut noe som helst til under millionen lenger, hvis man skal bo der det finnes jobber? Hva hvis man har kausjonist i foreldre, har man mulighet til å få mer lån da, selv med lav inntekt? 1
Sofie1 Skrevet 30. januar 2011 #18 Skrevet 30. januar 2011 Jeg fikk også lån veldig greit da jeg skulle kjøpe huset mitt. Hadde da en borettslagsleilighet som skulle selges, på den hadde jeg ett etableringslån til på 200.000. Fra banken fikk jeg låne 900.000 uten problem. Jeg hadde da en årsinntekt på ca 330.000. Nå betaler jeg 1500 kr på etableringslånet og ca 5500 på lånet til banken. Det går så bra, og jeg har fått meg mitt eget lille hus.
Gjest VictoriaSecret* Skrevet 30. januar 2011 #19 Skrevet 30. januar 2011 Fikk boliglån til leilighet i Oslo som deltidsarbeidende og student uten problemer i vår. Tjener ganske greit, da, og hadde en del EK (300.000) som ble spyttet inn gjennom foreldre. Låneramme: 1,5 mill. Tror banken var ganske snill...
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #20 Skrevet 30. januar 2011 Jeg er singen og har fått boliglån to ganger som singel, så dete r absolutt mulig. Første gang 27 år, 350.000 i bruttoinntekt, 200.000 i egenkapital og fikk 1.2 mill i lån. Andre gang 32 år, 550.000 i bruttoinntekt, 930.000 i egenkapital og fikk 2,4 mill i lån. Bor i Bergen forresten. Tror nok det kommer ann på hvor mye du tjener, hvordan du ter deg i forhold til penger (husk at banken kan gå inn på kortbruken din og se hva du bruker penger på), om du har misligholdt tidligere forhold, betalingsanmerkninger, hva du jobber med/mulighetene for jobb og totalinntrykket av deg som person.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå