Gå til innhold

Sopp på soverom


Gjest Gjest_Silje_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Silje_*

Jeg kjenner noen som leier en leilighet der det viser seg å være sopp i vinduskarmen på soverommet. Kan dette være skadelig/farlig for helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *englefjes*

Det kan det.

En venninne av meg har fått påvist sopp på soverommet, takstmannen sa at de måtte sette sengen så nær døråpningen som mulig slik at de fikk pustet inn frisk luft.I tilegg måtte de selvsagt starte arbeidet med fjerning av soppen med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor farlig det er kommer an på type sopp. Overflatisk sopp i vinduskarmen er jeg ikke så veldig redd for, det dukker fort opp om det blir kondens i vinduet. Men da bør man være obs på ventilasjon og luftfuktighet i rommet, og om det kanskje er mer sopp enn man trodde... Hodepine, såre slimhinner (hoste, tette bihuler etc) og nedsatt immunforsvar er vel noen av symptomene.

Vi leide forresten et sted hvor det var mugg inni garderobeskapene på soverommet, og i vinduet. Mens vi bodde der hadde jeg vondt i hodet i hvert fall 1-2 ganger i uka, ofte så mye at jeg var kvalm, etter at vi flyttet til et luftig og velholdt gammelt hus (130 år) for noen år siden har jeg nesten aldri hodepine lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask bort soppen, med klorvann....

Og pass på å lufte ut kondens og ha ventilen oppe.

Ta opp rullegardinen eller gardinene hver morgen, slipp varme inn i rommet, og luft ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...