Gå til innhold

ungdom og hjemme alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg er ny bruker på forumet her og dette er faktisk det første innlegget mitt.

Det pågår en stor diskusjon her hjemme om å få lov til å være hjemme alene mens vi her borte (i Sverige) ei hel helg.

Min datter på 16 år synes vi er utrolig "teite" og føler at vi ikke stoler på henne når vi ikke lar henne være hjemme alene når vi er borte ei helg.

Vi tenker jo på alt som kan skje, med festing...folk som kommer ubedt etc...

Er det noen som har erfaring med og la tenåringen være hjemme alene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest-M-
Skrevet

Min 15-åring har vært alene hjemme et par helger hvor jeg har vært bortreist. Det har gått veldig fint. Han har hatt besøk av kamerater, og de har overnattet hos han.

Vi har hatt klare avtaler på hva som er greit/ikke greit når han er alene. Brudd på avtaler, betyr at han ikke får være alene hjemme en annen gang.

Jeg har også gitt han beskjed om at han ikke skal kringkaste at han er alene, slik at han risikerer å få ubudne gjester. Situasjonen kan fort komme ut av kontroll i sånne tilfeller.

La henne få prøve å være alene en gang, og se hvordan det går. Ha jevnlig telefonkontakt, få en nabo eller andre kjente til å stikke innom i løpet av helgen, for å se til at alt er greit.

Jeg tror det er viktig at tenåringer kan få litt tillit og frihet under ansvar. Det vokser de på.

Skrevet

Mine er riktognok ikke så gamle at det er et tema her enda, men naboens 16-årige jente fikk kranglet seg til en alene-hjemme hleg i fjor sommer. Hun inviterte et par venninner til filmkveld. I løpet av kvelden fyltes gata opp av ungdommer, mange var grundig beruset. De hamret på døren og ropte og skreik. Vi ringte over til jenta, forledrene hadde avtalt med oss at vi skulle holde et lite øye med hva som foregikk, og lurte på om hun trengte hjelp, og hun var alldeles på gråten. Så vi tok en telefon til politiet. De skulle sende en bil, greit nok. Wops, plustelig var gate tømt, knapt en sjel å se. Politibilen kom, kjørte noen runder fram og tilbake og dro igjen. Et kvarter etterpå var gjengen på plass igjen. Dette gjentok seg to ganger. Jeg og min samboer gikk over til henne, og vi slukket alle lys. Tilslutt ble gjengen lei og dro videre, men ikke uten å ha revet ned dørskilt og postkasse, samt bæsjet på verandaen ( trivelig....).

Så selv om 16-åringen er aldri så ansvarsfull og grei er det ikke alltid det er det som er avgjørende. Om noen får nyss i at hune r alene hjemme kan helvete være løs, et hus litt legnre borti gata ble for endel år siden fullstendig ramponert under en hjemme-alene fest.Om mine barn får være hjemme alene når de er 16? Neppe.....

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det kommer vel veldig ann på barna. Jeg var alene hjemme med en venninne på besøk hele helgen fra jeg var 12. Besteforeldrene mine bodde i nabohuset. Når jeg var 15 var jeg en uke alene hjemme og når jeg var 16 var jeg 3. uker alene hjemme.Det gikk veldig fint, men jeg syntes det kunne bli kjedelig så jeg vil anbefale maks 1. uke alene hjemme. Dette må selvsagt være frivillig fra ungdommen sin side, men så lenge de har lyst til å være alene hjemme og du stoler på ungdommen bør det være trygt. Kan være lurt å ha en nabo som kan komme innom og kikke og se at alt er i orden.

Gjest marihan
Skrevet

Jeg var også alene hjemme flere helger da jeg var 16-17 år. Hvis man er redd for at det plutselig skal komme masse folk strømmende, så er det jo bare å la være å si til hele byen at man er alene hjemme.

Skrevet

Min sønn var alene hjemme en helg første gang da han var 15. Det har gått helt fint, ikke noen ville fester.

Skrevet

Takker for svar så langt, men vil gjerne ha flere synspunkter.

Nå er det skikkelige ungdommer hun er i lag med, men man vet jo aldri...

Det ryktes jo fort i disse dager med mobil og msn....

Skrevet

Da jeg var 16 bodde jeg alene.

Jeg synes kanskje det er viktig å gi 16-åringer litt frihet og la de prøve seg på sånne ting som feks å være alene hjemme. De er jo tross alt bare to år unna å skulle bestemme "alt" selv, greit å ta ting litt gradvis kanskje?

Gjest Farao på ferie
Skrevet

Jeg var alene hjemme fra jeg var 15, og betydelig lenger enn bare en helg. Opplevde aldri noen problemer.

Når man er 16 er det vel på tide å få begynne å klare seg selv litt? Man kan ikke hive ungen ut på dypt vann på 18-årsdagen uten at hun har fått litt svømmetrening først.

Gjest StockDama
Skrevet

Som gjesten over sier, så trenger man litt trening før man blir kastet ut på dypt vann. 16 år er da ypperlig tid for å prøve på egenhånd?

Skrevet

Kan jo sammenligne litt med tråden om 15-åringer på Metallicatur alene. Flertallet der mente hun kunne dra, og det kan vel ikke være verre å la en 16-åring være alene hjemme. Bortsett fra at det da er foreldrenes hus det går ut over hvis det blir vill alene hjemme-festing :goodbye:

Skrevet

De to siste helgene har det vært to forskjellige ungdommer alene hjemme her i nabolaget. Begge gangene har det endt med ramponering, fyll, bråk og hasjbeslag. Dette er ungdomsskoleelever. Fine ungdommer begge to, men ryktene går fort og når ungdom ikke har noe annet sted å være blir voksentomme hus et attraktivt alternativ. Og desverre har ungdom idag liten respekt både for egne men også ikke minst for andres eiendeler. Mitt svar er derfor entydig NEI.

Skrevet
De to siste helgene har det vært to forskjellige ungdommer alene hjemme her i nabolaget. Begge gangene har det endt med ramponering, fyll, bråk og hasjbeslag. Dette er ungdomsskoleelever. Fine ungdommer begge to, men ryktene går fort og når ungdom ikke har noe annet sted å være blir voksentomme hus et attraktivt alternativ. Og desverre har ungdom idag liten respekt både for egne men også ikke minst for andres eiendeler. Mitt svar er derfor entydig NEI.

er ikke alle ungdommer fine?! vi kan da ikke fortsette med å skille ungdommen sånn; hun er fin, han ikke, pga interesser som f.eks sport eller musikk. mitt intrykk er at fyll og dop finnes i ALLE miljøer, dermed er det ingen grunn til å dømme utfra utseende osv.

sønnen min på 14 er en FIN gutt! men, jeg kan ikke være så naiv at jeg tror at han aldri skal røre alkohol eller drite på draget. kan jo alltids håpe, men...

Skrevet

Vel, må nok si meg uenig med deg der gitt. En fin ungdom er i mine øyne er som går på skolen, gjør en innsats, ikke bedriver kriminell virksomhet, ikke røyker hasj, og som respekterer voksne. Ikke alle ungdommer passer inn i denne beskrivelsen. Jeg kan foreksempel fortelle deg om en annen naboungdom, som ikke går på ungdomsskolen lenger fordi han ikke gidder, han herper biler og tagger ned hus, stjeler som en ravn og bøller med småunger. I mine øyne ikke en "fin ungdom"

Skrevet
Vel, må nok si meg uenig med deg der gitt. En fin ungdom er i mine øyne er som går på skolen, gjør en innsats, ikke bedriver kriminell virksomhet, ikke røyker hasj, og som respekterer voksne. Ikke alle ungdommer passer inn i denne beskrivelsen. Jeg kan foreksempel fortelle deg om en annen naboungdom, som ikke går på ungdomsskolen lenger fordi han ikke gidder, han herper biler og tagger ned hus, stjeler som en ravn og bøller med småunger. I mine øyne ikke en "fin ungdom"

selvfølgelig! poenget mitt var at det er ikke alltid at det SYNES hvem som er verstingene, sånn som i ditt eksempel. det KAN hende at fotballhelten er den som drikker mest, herper mest, osv, på festene, men som alle voksne liker pga sunne interesser, kjekk-og-grei-ungdom osv.

politiet og de som jobber med ungdom forteller jo om at de som er mest naive, er foreldrene, og det tror jeg på. man vil jo ikke tro noe galt om sitt eget barn, ikke sant.

Skrevet

Jeg flyttet på hybel da jeg var 16.

Kommer jo an på ungdommen, som andre sier her. Trives hun alene da?

Vi lot forresten sambos lillebror på 16 være alene her i huset vårt i nesten 3 uker en sommer. Med ansvar for bikkja vår i nesten en uke, og ansvar for å komme seg på jobb. Gud bedre, vi er fæle... :ler: (Han syntes det var var godt han, og det ble litt rart når foreldrene kom for å hente ham og fortalte ham når han skulle legge seg fordi han skulle på jobb dagen etter...)

Skrevet

Tror dette kommer an paa mange forhold jeg.

-Omraadet man bor i, hvor jeg vokste opp var det mange kilometer til folk og eldre folk hang andre steder.

-Folk man kan ha kontakt med, bor besteforeldre eller andre venner i naerheten som kan ha ett oeye med ting hjelper det.

-Selvfoelgelig ungsommen selv, hvem den omgaaes og hvordan ungdomsmiljoet er generlt.

Jeg bodde alene som 16-aaring, og jeg hadde vert en god del helger alene foer det.

Generelt burde dette gaa helt greit, saa lenge man har klare avtaler og tar noen forhaandsregler.

Skrevet

eldstemann vår var hjemme alene 1 uke da han var 16. Men jeg allierte meg med naboer han kunne kontakte hvis han trengte hjelp med noe. Ellers har han på 14 også vært sammen med broren alene noen helger. Det har gått ypperlig her hos oss, selv om de har hatt fester, har det aldri blitt ødelagt noe, og huset har nesten vært mer ryddig når vi kom hjem enn da vi dro.

Skrevet

I mine øyne er det direkte uansvarlig å ikke trene opp ungdommen til å være alene hjemme før h*n blir myndig.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg er enig i at dette kommer ann på personen, omgivelsene osv.

Mange flytter jo hjemmefra på den alderen.

Selv var jeg hjemme alene halve påska det året jeg fylte 15 uten at det skjedde noe værre enn at jeg kjedet meg og spiste litt for mye snop ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...