Gå til innhold

Forlovelsesringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva som er vanlig som forlovelsesringer. Er det at kvinnen får en diamantring når mannen frir, eller er det at begge får ringer? Og bruker man da de samme ringene som gifteringer? Lurer på tradisjonene rundt dette, og hva som er "riktig".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde begge forlovelsesringer og valgte ringer vi også ville bruke som gifteringer. Tror det er veldig varierende hvordan folk gjør det, og ingenting er mer riktig enn andre.

Gjest lillebøll
Skrevet
I mine auge er det med at kun dama har ein diamantring litt amerikansk.

Det er jeg enig i.

Ikke ser man spesielt forlovet ut heller synes jeg. Mange som har diamantringer som betyr helt andre ting.

Gjest *englefjes*
Skrevet

Kjæresten fridde med en diamantring,når butikkene åpnet på mandag så kjøpe vi en ring som matchet min til han :-D

Når vi gifter oss beholder han sin,mens jeg skal ha en til som er maken til hans utenpå diamantringen :-D

Skrevet

Vi har make ringer, enkle i gult gull. Kommer til å bruke samme eller smelte de om til lignende når vi gifter oss. Enig med de som sier det er litt amerikansk at bare jenten går med diamantring...

Skrevet

Vi hadde begge to enkle gullringer til forlovelse.

Men det gikk maaaaaaange år før vi gifta oss, så vi kjøpte nye ringer. :)

Skrevet

vi har vær vår prikklike gullring som forlovelsesring... vi skal bruke de samme når vi gifter oss mest sannsynlig...

Jeg drømte nok om å bli fridd til me en diamantring, men jeg fikk drømmemannen, så jeg synes det er bedre... :D

Klemmm...

Skrevet

Min kjære fridde til meg med en diamant ring. Han får ikke ring før bryllupet. Men nå har vi ganske mye Engelsk blod i årene, og det var på den måten han foretrakk å gjøre det på. Og jeg syntes jo også det blir stas å ha en diamant forlovelses ring og en fin giftering å vise fram til fremtidige barn og fortelle historiene om de. Slik min mor alltid gjorde.

Et vennepar av oss gjorde det på den mer tradisjonelle norske måten ved å ha en ring hver hele forlovelsen Begge måter syntes jeg er fine.

Skrevet

Smaken er som baken :goodbye:

Da jeg ble fridd til fikk jeg en nydelig ring i hvitt gull med en diamant.

Dette hadde vi ikke snakket om på forhånd, men for min kjæreste var det ringen han ønsket å gi da han fridde(jeg ble tatt så veldig på senga, og skjønte ikke no da han gikk ned på kne :rødme: ).

Vi kommer til å gå sammen og kjøpe gifteringer når bryllupet nærmer seg, og da skal vi ha en enkel gullring hver. Har vært og sett på noen, og for oss er gifteringer ringer i gult gull, enten glatte eller matte :love:

Tror du vil få mange forskjellige svar her inne!

Gjør det som er rett for dere, det er vel det beste rådet!!

Skrevet

Nå er vel det meste blitt "vanlig" i det internasjonale Norge...

Men norsk tradisjon er at begge har glatte gullringer som forlovelsesringer, og fortsetter å bruke disse også som gifteringer.

(Noen har egne gifteringer, men for "folk flest" er dette litt råflott.)

Vi gjorde det slik selv. Og det er jeg glad for, siden jeg synes dette med (størst mulig?) diamant og at kun jenta har forlovelsesring er veldig amerikansk, materialistisk og "show off".

Men det er kun min personlige mening.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Vi hadde tenkt å holde oss til norsk tradisjon om to like enkle ringer som både forlovelses og giftering.

Men det tok litt tid før vi fant de ringene vi hadde lyst på. Så da vi fikk kjøpt ringene våre var det så kort tid igjen til vi skulle gifte oss at vi valgte å sette på oss ringene først på bryllupsdagen.

Vi gikk altså ikke med noen ringer mens vi var forlovet..

Skrevet
Vi gjorde det slik selv. Og det er jeg glad for, siden jeg synes dette med (størst mulig?) diamant og at kun jenta har forlovelsesring er veldig amerikansk, materialistisk og "show off".

Men det er kun min personlige mening.

Så at min kjære gikk ned på kne uten at jeg ante noe med en nydelig diamant-

ring er show off og materialistisk? Gjelder deg meg eller han da?

Er enig med en over her at man gjør som man vil, men å dømme andre etter

måten de velger å gjøre det på, blir for dumt!

Skrevet

Det kan vel umulig være mer show-off at bare den ene har ring enn at begge har det? Min kjære skal ikke ha forlovelsesring, for oss er det riktig at bare jeg har det. Kanskje mest fordi vi vil sette på ringer under vielsen og det ville føltes rart å ta av ringer vi har gått med i over et år for å sette de på igjen under vielsen.

Gjest Er dette janteloven??
Skrevet

Hva er det som skjer her???

Jeg synes at hver gang temaet kommer opp her inne om forlovelse og ringer, blir de som har en egen forlovelsesring uthengt som matrealistiske show offs og diva queens(det siste er mitt sitat).............. TENK DERE LITT OM!!!

Dette er ringer som den som går med synes er vakrest i verden, og som betyr akkurat like mye glede og håp for fremtiden som en glatt gullring.

Takk for at noen av dere får meg til å føle meg som en gribb.......Frieriet kom helt uventen på meg, og jeg var ekstatisk over ringen jeg fikk. (Jeg hadde vært like glad uansett hvordan ringen hadde sett ut)

Kan ikke folk bare være happy med den løsningen som har biltt valgt?

I tilfeller hvor mannen frir, har han valgt ut om han vil gi en egen forlovelsesring eller om han har valgt å ha forlovelsesringer/gifteringer. Det er INGEN jeg kjenner som ville si nei takk til en forlovelsesring, om det var englatt gullring eller en diamantring. Hvorfor lage masse styr av det her inne og slenge med leppa???

Ser ingen som sier noe negativt om de som har en ring.....

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jo, da.. Vi er blitt kalt både dett og hint vi også, så det er nok av "kalling" begge veier. (mener å huske noe om "kjedelige ufeminine bondske" osv ;) )

Men ellers er jeg enig med deg i at alle bør få gjøre som de selv vil uten å bli kalt verken det ene eller det andre :)

Skrevet

Jeg har forlovelsesring i hvitt gull med diamanter og vi kommer til å kjøpe nye gifteringer sammen.

Sånn gjorde foreldrene mine det også.

For å være helt ærlig så trodde jeg ikke det var så nytt jeg.. :sjenert:

Skrevet

Jeg er ingen diamantjente og det visste min kjære (jeg hadde faktisk blitt skuffa om han hadde dukket opp med en svær diamantring - da hadde han ikke kjent meg godt nok rett og slett ;)), så han fridde uten ringer. Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha forlovelsesringer, ønsket å ha et sett med ringer, og siden vi vurderer muligheten til at min bror skal lage de så setter vi de ikke på før bryllupsdagen. Men, jeg fikk så lyst på ring at vi endte opp med å kjøpe noen litt kule sølvringer for en rimelig penge (tror vi betalte 440 kr for begge to inkl porto) som vi skal bruke fram til bryllupsdagen. Disse vurderer vi å smelte om til noe vi kan gi våre fremtidige barn :)

Skrevet

Jeg synes at hver gang temaet kommer opp her inne om forlovelse og ringer, blir de som har en egen forlovelsesring uthengt som matrealistiske show offs og diva queens(det siste er mitt sitat).............. TENK DERE LITT OM!!!

Dette er ringer som den som går med synes er vakrest i verden, og som betyr akkurat like mye glede og håp for fremtiden som en glatt gullring.

Takk for at noen av dere får meg til å føle meg som en gribb.......Frieriet kom helt uventen på meg, og jeg var ekstatisk over ringen jeg fikk. (Jeg hadde vært like glad uansett hvordan ringen hadde sett ut)

I tilfeller hvor mannen frir, har han valgt ut om han vil gi en egen forlovelsesring eller om han har valgt å ha forlovelsesringer/gifteringer. Det er INGEN jeg kjenner som ville si nei takk til en forlovelsesring, om det var englatt gullring eller en diamantring. Hvorfor lage masse styr av det her inne og slenge med leppa???

Jeg skrev at MIN PERSONLIGE MENING er at det er materialistisk og show-off med diamantring. Men jeg tror ikke dermed at alle mener det samme som meg.

Jeg ville heller aldri sagt dette direkte til noen som hadde en slik ring.

Dessuten synes jeg det er forskjell på de tilfellene der mannen overrasker jenta med en diamantring, og de tilfellene der jenta "forventer" en diamantring.

Alikevel: Det er ikke lenger noe som er vanlig eller uvanlig. Alle gjør som de vil.

Jeg ville sannsynligvis blitt skikkelig skuffet om min kjære hadde kommet med en diamantring til meg. Da hadde han ikke kjent meg, som Concertina skriver.

For meg er en slik diamantring noe jeg ikke kunne brukt hver dag på grunn av jobben. Dermed har jeg jo ennå en grunn for at det føles bedre med glatte gullringer.

Synes også det blir litt "amerikansk" at mannen skal merke dama si, mens han selv ikke "merkes", men fortsatt ser fri og frank ut.

Men dette er fortsatt ikke ment som noen hets av de som har fått en slik ring av sin kjære!

På samme måte som jeg ikke kan velge brudekjole for andre enn meg selv, kan jeg heller ikke velge forlovelsesring. (Eller fremtidig ektemann for den del.) De aller fleste vil ha en formening om hva som føles rett for dem.

Skrevet

Hurra for de ringene vi har på eller har valgt å gå uten, og at det passer oss, og at vi ikke skal rakke ned på det ene eller det andre :klemmer:

forlovelsestiden og bryllupsplanlegging skal være gøy :jepp:

Så kan alle ha en god helg med sine kjære!!

Skrevet

Helt enig i alt... Hver eneste gang det blir snakk om diamanter i dette forumet - tar det jo helt av! Det er nesten pinlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...