Gå til innhold

Angst?

Gjest Gjest_Milla_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Milla_*
Skrevet

Hei, jeg plages med noe jeg mistenker kan være angst. Litt hjertebank, en følelse av konstant uro og rastløshet, innimellom føler jeg at jeg er redd og nærmest skjelven helt uten grunn.

Har noen andre her opplevd dette? Jeg har gått slik i noen måneder nå, men trorkanskje at jeg behøver hjelp for å komme meg ut av det. Trodde jeg skulle klare å bli bedre selv, men... Jeg vet jo ikke hvorfor det er slik heller, det er nesten det mest frustrerende!

Hva skal jeg gjøre først? Hvilken hjelp finnes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Så synd å høre. Angst er ikke noe som er lett å kontrollere.

Den beste måten å få hjelp på er å snakke med fastlegen din. Er du ikke komfortabel med h*n kan du ta direkte kontakt med psykolog selv.

Angst er ikke noe som kommer av seg selv. Det finnes en grunn til den.

Er du sikker på at det ikke finnes noen grunn? Eller kanskje du ikke husker en opplevelse som kan fremkalle angst i senere tid?

Håper det ordner seg! Angst er ikke lett å leve med så det er best å bli kvitt den :)

Skrevet

Ta kontakt med legen din. Kanskje kan det hjelpe med samtaletimer der for å finne en mulig årsak - og gjøre noe med det.

Eller legen din kan henvise deg til en psykolog som kan hjelpe deg.

Eller du kan ta kontakt med en psykolog selv, men da blir det mye dyrere.

Du kan også få antidepressiva som er ypperlig til å kurere angst med.... (men da kommer den gjerne tilbake når du slutter.....om du klarer å slutte - for det i seg selv er særdeles vanskelig.... ) Men som sagt medisin hjelper!

Skrevet

Er denne angsten din selvskapt pga rusmidler? Har noen eksperimentelle kompiser og de sier at de har fått angst pga det.

Hvis dette er tilfelle er det ikke så altfor vanskelig å nedarbeide det selv, finn ut hvilke situasjoner som gjør at du blir stressa og i hvilke du kan være rolig. Når du føler deg bra, fokuser på dette, hvorfor er jeg rolig nå og prøv å huske dette til neste situasjon hvor du mer eller mindre urasjonellt føler deg redd.

Ikke fyll opp kroppen din med disse medisinene med det første, kjæresten min har angst og han er helt avhengig av disse og han har skikkelig kjipe bivirkninger.

Hvis du bor i nærheten av oslo kan du besøke en psykolog på legevakten og disse er gratis.

Skrevet (endret)

hei..

Det går ann å ha angst uten grunn også, det har jeg.. jeg får(fikk) panikkanfall, gikk til psykolog lenge og gravde og gravde i livet og i følelsene mine, men bare bortkastet for vi fant ingen årsak vi kunne gjøre noe med. Gikk ann det sa de..

Så da ble løsningen medisiner, altså lykkepillen, for en periode. og det hjalp. har ikke hatt noen anfall siden. sluttet på de nå i høst etter 2 års bruk og det gikk kjempefint. ingen bivirkninger.

er god hjelp og få hos psykolog(for noen).

Og du må gjøre noe med det for det er forferdelig vondt å ha det sånn!

Endret av theamoren
Skrevet

Jag var plågad av panik ångest i väldig allvarlig grad...

Gick till psykolog till slut, var ingen läkare som kunde hjälpa mej.

Kände det hjälpte väldigt gott hos psykolog trots att vi aldrig kunde sätta fingret på vad det var.

Blev erbjuden lugnande tabletter, men klarade att tacka nej, men det är för jag är totalt emot medicinering vid psykiska problem.

Men det är så klart upp till var och en vad man tycker.

Köpte mej också en bok som heter Hva hvis, Hva så.

Du kan ju se om det kan vara nåt för dej?

Jag tyckte den var bra! :-)

Skrevet

Søk på angst på forumet her. Det er skrevet mye bra om det før.

Meditasjon og yoga hjelper veldig bra mot angst.

Gjest bjørnemor
Skrevet

Hei jeg sliter med panikkangst... sosialangst og generalisert angst .. måtte til slutt krype til korset og begynne med lykkepillen... Zoloft...

Nå er jeg deprimert og da, siden jeg blir så psykisk handicapet av angsten..

Har gått fem mnd på Zyprexa mot indre uro og angst.. de hjalp, men bivirkning: opp 10 kg...

Nå har jeg fått Truxal mot indre uro og angst... 2. dag på dem nå.. er så utrolig trøtt og slapp.. og jeg har hjerteklapp... inte lett..

Skrevet

Jeg gikk på en "smell" jobbmessig for ca 4 år siden som utløste angst for så mye. Tidligere ble jeg sett på som en sterk person som alltid klarte meg super-dupert og vel så det.

I dag har den værste angsten gitt seg uten medisinering eller annen hjelp. Men det plager meg fortsatt den dag i dag. Og har ofte lurt på hvorfor uten å finne en forklaring.

Vanskelig tema å ta opp med de rundt.

Skrevet

hei,jeg fikk angst for ca 1 år siden og takket være hjelp fra familie som sto på og ville skaffe hjelp har jeg kommet meg,jeg var svimmel,ustø,redd for alt.

men healing har hjulpet noe vanvittig,jeg hadde ikke tro på det før,jeg ville ikke gå der,men er glad for at jeg likevel ble med.....går også på cipralex 15 mg og fikk nå psykolog hjelp som egentlig kom får sent siden jeg har lart det meste selv.så han er heller støttende.

jeg har jobbet veldig med meg selv og brytt grenser og klart litt og litt hele tiden,jeg kjører lengre og lengre strekninger og det gjør meg og familien stolt.

jeg har det litt enda men jeg klarer meg mye mye bedre og er mer og mer meg selv.

jeg klarer ikke min gamle jobb lenger,men skal ta andre kurs sånn at jeg får jobb på steder som ikke har altfor mye stress....

men anbefaler healing.

Skrevet (endret)

Har Sosial Angst\Fobi.

Hatt det sålenge jeg kan huske. Min far har det også. Så er godt mulig det er noe arvelig i Bildet. Resten av familien er helt motsatt av meg.

Begynner å få litt hjelp nå med alt mulig.

Tar ikke medisiner fordi jeg ikke stoler på det, er redd for bivirkninger og avhengighet osv.

Healing har litt Placebo effekt føler jeg, men for all del om en føler det hjelper så er det bra :)

Endret av Løpegutt
Skrevet

Gå til legen.

Hadde selv sosialangst i mange år (som barn/tenåring) og kurerte meg selv ved stadig å tøye grenser. Det var tøft, men det virket (er vel det som i dag kalles adferdsterapi eller noe sånt).

Tror imidlertid legebesøk er greit av to grunner: for det første må du få slått fast om det virkelig er angst du har, dernest kan legen komme med forskjellige behandlingsmuligheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...