Gå til innhold

Likestilling, for hva pris?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det som er viktig i forhold til bevisste valg er å vite hva det virkelig kan bety, f.eks. i forhold til pensjon etc.

Moren til min samboer bli minstepensjonist pga at hun var for lenge hjemme med barna og ikke har vært i arbeid mange nok år til å få mer. Dvs at hun kommer fortsatt til å være avhengig av mannen sin også som pensjonist og kommer til å slite veldig den dagen han går bort (han er 9 år eldre enn henne så det er ikke usannsynlig).

Det er slike effekter av det å gå hjemme veldig mange ikke tenker på, på samme måte som å sikre seg ved samlivsbrudd. Det er ikke bare bare å være den som står igjen med hovedansvaret for barna, har ikke råd til stor nok bolig og må begynne å jobbe fulltid (eller mer) for å klare seg.

Dersom en virkelig har tenkt gjennom dette har jeg ingen problemer med at folk er hjemme, men syns heller begge foreldre bør redusere arbeidstiden enn at kun en skal gjøre det. Det må vel være det beste for barna å ha like god kontakt med begge foreldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja, det kan godt være jeg føler det sånn fordi jeg er kvinne, men jeg har ikke tenkt å gjøre noe jeg ikke vil bare for delta i likestillingskampen. Likestilling må jo handle om retten til å velge, også tradisjonelle kjønnsroller.

Nei, mente ikke at du skulle det altså. mente bare at det ikke er tilfeldig ;)

Likestilling handler ikke om retten til å velge å være hjemme, men retten til å likebehandles på overordnet nivå. Å "velge" å gå hjemme har kvinner alltid kunne gjøre. Menn kan (overordnet) ikke velge dette enda - så selv på det området er det ikke likestilling. Fordi familier som regel vil tape økonomisk på det siden mannen tjener mer og fordi det er mindre akseptert at menn jobber deltid eller er fulltids hjemmeværende.

Men jeg er for retten til å velge tradisjonelt altså. Det er bare ikke en effekt av likestilling, snarere en effekt av god økonomi generelt i befolkningen, når kvinnen blir hjemme med barna en periode.

Og så lenge du er bevisst rettighetene du må sørge for privat, skader det jo ingen. Ikke deg selv en gang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...