La Guapa Skrevet 7. februar 2008 #1 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Er det noen av dere som har sett Sophies choice med Meryl Streep ??? Jeg var så "uheldig" å dumpe borti scenen der hun må velge mellom sine to små. Satt på Youtube og fikk den rett i fleisen... Ble egentlig bare kvalm av hele scenen, enda jeg VET at det bare er film. Klerte ikke å slå av og hører hylene til lillejenta som ble tatt bort fra mammaen sin enda.... Noen som har kommet seg helskinnet gjennom hele filmen? Vil dere anbefale den? eller er den for fæl ? Tror den kan være en fin påminner om de uhyrlighetene som ble begått mot mennesker i konsentrasjonsleirer... Men er den ok. å se for en sart mamma ? Eller er det best å la den være ? Fint å få tilbakemeldinger fra noen som har sett den... Klem La Guapa Jag lade till info i titeln om att det är spoilers i tråden /Furstina (mod) Endret 10. februar 2008 av Furstina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 7. februar 2008 #2 Del Skrevet 7. februar 2008 Etter hva jeg har hørt om den så er den ikke noe for en sart mamma som i tillegg er på tjukka! :gråte: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 7. februar 2008 Notert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 7. februar 2008 #4 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Link til klippet på YouTube? Jeg fant det selv. Har bare lest boken, ikke sett filmen. Endret 7. februar 2008 av Antoinette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Sophies choice- klipp Link til klippet på YouTube Endret 7. februar 2008 av La Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-M- Skrevet 7. februar 2008 #6 Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg har sett hele filmen, og gråt gjennom store deler av den. Den er jo bare hjerteskjærende grusom. Ikke noe for følsomme sjeler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serene Skrevet 8. februar 2008 #7 Del Skrevet 8. februar 2008 Ja, det er jo en kjempegod film med sikkert mange Oscar-nominasjoner osv, men absolutt ikkenoe for gravide eller mødre. Så den for 10-15 år siden og de scenene fra leiren der hun blir bedt om å velge hvem av barna som skal dø, de forfølger meg den dag i dag... Ikke daglig altså...da hadde jeg vel trengt terapi, men men Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 8. februar 2008 #8 Del Skrevet 8. februar 2008 Det verste er vel ikke at det er en hjerteskjærende film (og bok), men at det viser en flik av en grusom sannhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serene Skrevet 8. februar 2008 #9 Del Skrevet 8. februar 2008 Det verste er vel ikke at det er en hjerteskjærende film (og bok), men at det viser en flik av en grusom sannhet. Det er vel akkurat det som plager en. Det er så mye enklere å forholde seg til masseutryddelsen av jødene under 2VK når man ser på harde fakta som tall og statistikker; jeg innrømmer det gjerne, jeg vil helst lukke øynene for alt det forferdelige som har skjedd. Det å gå inn og se på enkeltsjebner på denne måten gjør at du får en svært ubehagelig påminnelse om hva som egentlig skjedde under 2VK. På den måten var jo filmen ganske så virkningsfull, den tvinger oss til å få en ubehaglig kunnskap om våre nære historie og hvor onde menneskene kan være mot hverandre. Vi trenger absolutt slike filmer. Men kan meg gjerne overfladisk, jeg foretrekker filmer som er så fjernt fra virkeligheten som mulig er... Har ikke sett Blood Diamonds eller Hotel Rwonda heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 8. februar 2008 #10 Del Skrevet 8. februar 2008 Med førstefødte på 9 mnd er nok ikke dette noe for meg. Unngikk fiiint klippet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #11 Del Skrevet 8. februar 2008 Hvorfor heter filmen Sophies choice? Hun TAR jo faktisk ikke noe valg, men nazisten tar det for henne, han beordrer en annen offiser til å fjerne jenta. Det hadde vært mer grusomt om moren var den som måtte velge... At hun IKKE valgte gjorde det nok lettere å leve med dette enn om hun måtte ha valgt bort et barn selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supramundane Skrevet 8. februar 2008 #12 Del Skrevet 8. februar 2008 Herregud, for et grusomt klipp! :gråte: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirina Skrevet 8. februar 2008 #13 Del Skrevet 8. februar 2008 Hvorfor heter filmen Sophies choice? Hun TAR jo faktisk ikke noe valg, men nazisten tar det for henne, han beordrer en annen offiser til å fjerne jenta. Det hadde vært mer grusomt om moren var den som måtte velge... At hun IKKE valgte gjorde det nok lettere å leve med dette enn om hun måtte ha valgt bort et barn selv. Hun sier vel, ta jenta ikke gutten? Nå er jeg fryktelig lite stødig i tysk, så det er mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 8. februar 2008 #14 Del Skrevet 8. februar 2008 I boka velger hun i alle fall å la gutten overleve fordi hun tror han har størst sjanse til å klare seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. februar 2008 #15 Del Skrevet 8. februar 2008 Synes det var vanskelig å høre, men synes hun sier noe sånt som "ta den minste, ta jenta"!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #16 Del Skrevet 8. februar 2008 Synes det var vanskelig å høre, men synes hun sier noe sånt som "ta den minste, ta jenta"!? Ja hun sier det. Dog ikke før tyskerne er i ferd med å ta begge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. februar 2008 #17 Del Skrevet 8. februar 2008 Ja hun sier det. Dog ikke før tyskerne er i ferd med å ta begge. Helt på slutten der ja. Før det har jo tyskeren sagt noe sånt som at siden du er kristen og tror på Jesus, og jesus sa "la de små barn komme til meg" så må du sende en av ungene dine til han. Du må velge, hvis du ikke velger sender jeg begge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #18 Del Skrevet 8. februar 2008 Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt denne filmen?? netbutikk?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plym Skrevet 8. februar 2008 #19 Del Skrevet 8. februar 2008 Skal nok ligge unna den, ja, for nå griner jeg altså av å lese en tråd om den på nettet. Sukk, jeg gleder meg litt til jeg blir litt mer følelsesmessig avstumpet igjen. Slitsomt med småbarnsmor-emosjonene :gråte: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 8. februar 2008 #20 Del Skrevet 8. februar 2008 Synes fint man kan se filmen. Trist, men handler jo lite om konsentrasjonsleir. Handler jo om hvordan hun har det etterpå (igrunnen ganske trist). Da jeg så den ble jeg overrasket, for trodde den skulle være mer om konsentrasjonsleir. Synes den var bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå