Gå til innhold

Ylvis brødrene..

amles

Anbefalte innlegg

jeg tror heller ikke de higer etter berømthet, men at de velger å leve slik, tror jeg ihvertfall de fleste der gjør.

Jeg tror det motsatte på flere av de..

Uten at jeg skal begi meg ut på psykiatriske diagnoser osv.,tror jeg mange av de villet hatt store problemer med å tilpasse seg et normalt samfunn..

Endret av amles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det for mange av disse objektene "bare ble sånn". En ting er sterke bevisste mennesker som for eksempel har valgt å leve familieliv i store kollektiv, valgt å ha 10 barn eller valgt å bo "der ingen kunne tru at nokon kunne bu" eller folk som har uvanlige talenter eller hobbyer.

Men veldig mange av Ylivs' objekter på et helt annet plan. Jeg tror for eksempel ikke at han eldgamle skraphandleren fra Kvam har gjort et bevisst valg om å forsøple hele gårdstunet og ha det så rotete og møkkete inne. Han hadde en morsom hobby som gikk ut på å knyte trær som han senere kunne lage fine stokker av. Det kunne de godt fokusert på og lagd program av. Men å filme alt rotet og elendigheten inni huset hans akkompagnert av oing og hoing av Ylvis x 2, det kunne de spart seg. Og for ikke å snakke om de stadige vantro latterbrølene Superbrødrene titt og bryter ut i. Det er forskjell på å le med og le av... Ylvis ler av, rett i fleisen, uten blygsel.

Og det er vel ikke til å stikke under en stol at en del av de som er med i dette programmet åpenbart har visse problemer og er på utsiden av samfunnet på en litt annen måte enn mange andre som jeg naturlig tenker bevisst har valgt seg en alternativ livsstil.

Veldig ofte kommer det sarkastiske "morsomheter" som åpenbart går laaaangt over hodet på den de er på besøk hos. Jeg sier ikke at objektene dermed nødvendigvis er dumme, men at de muligens ikke snakker samme språk og at objektene ikke blir behandlet med den respekt, empati og åpenhet som man kunne forventet av et slikt konsept.

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser helt klart ikke det samme som dere, verken når det gjelder "ulykken" til objektene eller Ylvis-brødrenes væremåte.

Godt man kan velge selv om man ønsker å se på eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser helt klart ikke det samme som dere, verken når det gjelder "ulykken" til objektene eller Ylvis-brødrenes væremåte.

Godt man kan velge selv om man ønsker å se på eller ikke. :)

Mitt største problem med dette konseptet er ikke at jeg er tvunget til å se på. Men det at ingen tvinger meg til å se det gjør det da ikke noe mer etisk eller ok? Hadde det vært en diskusjon om hvorvidt Hotell Sesar er bra eller ikke hadde jeg vært enig med deg i at alle velger selv om man skal se på og at de som ikke liker det kan la være å se. Men jeg syns faktisk det er verdt bryet å diskutere hvorvidt Ylvis' konseptet er ok tv eller ikke. Uavhengig om jeg sitter klistret til programmet eller ikke.

Og bare så det er sagt: Jeg har ingen formening om disse menneskene er lykkelige eller ikke, eller om de lever gode liv eller ikke. Det er ikke det som er mitt poeng. Jeg syns det er helt greit at det lages program som viser fram mangfold og annerledeshet, men det er altså noe med måten det gjøres på. Mangelen på respekt og fnisingen og fokuset på at objektet misforstår, ikke er på nett, har det rotete/møkkete/osv samt overkjøringen.

Dette er et program der vi sitter og ler sammen med Ylvis av raringene. Til sammenligning er det lenge siden sirkusene sluttet å vise fram "damen med skjegg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TV-titter
Mitt største problem med dette konseptet er ikke at jeg er tvunget til å se på. Men det at ingen tvinger meg til å se det gjør det da ikke noe mer etisk eller ok? Hadde det vært en diskusjon om hvorvidt Hotell Sesar er bra eller ikke hadde jeg vært enig med deg i at alle velger selv om man skal se på og at de som ikke liker det kan la være å se. Men jeg syns faktisk det er verdt bryet å diskutere hvorvidt Ylvis' konseptet er ok tv eller ikke. Uavhengig om jeg sitter klistret til programmet eller ikke.

Og bare så det er sagt: Jeg har ingen formening om disse menneskene er lykkelige eller ikke, eller om de lever gode liv eller ikke. Det er ikke det som er mitt poeng. Jeg syns det er helt greit at det lages program som viser fram mangfold og annerledeshet, men det er altså noe med måten det gjøres på. Mangelen på respekt og fnisingen og fokuset på at objektet misforstår, ikke er på nett, har det rotete/møkkete/osv samt overkjøringen.

Dette er et program der vi sitter og ler sammen med Ylvis av raringene. Til sammenligning er det lenge siden sirkusene sluttet å vise fram "damen med skjegg".

Jeg kunne ikke ha vært mer enig.

I alle program så bør man ha et etisk overgang over hva og hvordan som skal vises. Spesielt slik type programmer som skal omhandle samfunnets "outsidere" bør ha en ganske klar ikke-dømmende eller ikke-gjøre-narr-av holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Jeg har sett omtrent alle episodene av Norges Herligste, og jeg tror både aline, kosemose og amles har rett. Noen av de er by(gde)orginaler som har valgt å leve anderledes, er stolte og fornlyde med det de driver med. Mens noen av "kandidatene" kunne kanskje vært litt beskyttet mot seg selv, i hvert fall fått bedre informasjon på forhånd om hva de blir med på. Igjen er det noen som egentlig ikke er kjempesære, men som likevel er med i programmet. Hun naturistdama som var med i første programmet var jo ikke så spesiell, ville hun fremstilles som spesiell? Ikke vet jeg.

Hva som foregår bak kulissene vet ingen av oss. For alt vi vet har de allerede luket vekk en del mennesker som har måttet bli beskyttet mot seg selv. Når det jgelder psykiatriske diagnoser så kan det godt hende noen av personene kan passe inn i en, men det vet vi ikke. Så langt liker jeg programmet, men det er ikke alle personene som er like interessante. Som sagt synes jeg også de burde informert bedre de personene de besøker. Det har vært flere som har spurt hvem de er, hva slags program de lager og hvilken kanal de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært flere som har spurt hvem de er, hva slags program de lager og hvilken kanal de kommer fra.

Ikkesant, akkurat det har jeg merket meg og. Det får en til å begynne å lure. Det virker som om mange tror brødrene kommer for å foreksempel se på noe konkret og at vedkommende er totalt uforberedt på interessen for dem som person eller hvordan det ser ut i stua deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Ikkesant, akkurat det har jeg merket meg og. Det får en til å begynne å lure. Det virker som om mange tror brødrene kommer for å foreksempel se på noe konkret og at vedkommende er totalt uforberedt på interessen for dem som person eller hvordan det ser ut i stua deres.

Nei. Heller ikke tror jeg folk er forberedt på å vise fram doen, svare på spørsmål om sexlivet sitt osv. Elkler dvs, en av de som kommer på mandag skriver sexordbok, så han er sikkert forberedt på spørsmål om sexlivet sitt. Utover det så tror jeg ikke personene er forberedt på spørsmål som: "har du mye sex?", "har du draget på damene?", "så stor tiss du har!" (vet ikke om de har sagt siste kommentaren, men noen av spørsmålene blir definitiv for nærgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangelen på respekt og fnisingen og fokuset på at objektet misforstår, ikke er på nett, har det rotete/møkkete/osv samt overkjøringen.

Vel, det er der vi oppfatter det forskjellig da, jeg oppfatter ikke fnisingen og tullingen deres som mangel på respekt eller latterliggjøring av objektene, jeg sitter ikke sammen med Ylvisbrødrene og ler av raringer.

Klart man skal kunne sette fokus på det, men det må også være mulig å påpeke at kanskje ikke din oppfatning av ylvisbrødrenes måte å være på, er slik andre (objektene?) oppfatter det.

Og ja, jeg har hørt en som spurte om hvor de kom fra og hva slag program det var, dette sa han med en latter, som jeg oppfattet som enten at han fleipet, eller at han lo av at han ikke visste, for noen har helt sikkert snakket med ham før han kom. De aller fleste virker som vet hva slags program det er, hvilken kanal det går på, at ikke alle får det med seg, eller spiller på at de er litt distre... vel, det er jo ikke bare ylvisbrødrenes skyld tror jeg.

Og igjen, det er helt garantert MYE kommunikasjon rundt opptakene som vi IKKE får med oss. Ofte, i andre programmer, får deltakerne nesten spesifikke beskjeder om hva de skal si og ikke. At det her bare er Ylvisbrødrene som valser inn til totalt uvitende mennesker, som ikke får noe informasjon eller noe beskjed om hva som skjer og hva som vises, tror jeg rett og slett ikke på, derfor tror jeg disse objektene vet mer en hva vi kanskje får inntrykk av hos noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig forskjellig grad av "rarhet" på intervjuobjektene da. Ugledamen og co er typen som egner seg bra til konseptet, oppegående mennesker med sære interesser, som virker som de skjønner poenget med programmet. Men et par av deltakerne har virket som om de er lettere psykisk utviklingshemmede, eller i alle fall har en eller annen diagnose. Jeg synes det blir feil å vise fram raringer som ikke har mulighet til å forstå hva de begir seg ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor forsøke å forvandle deltakerene til viljeløse mobbeofre ?

De har et genuint ønske om å vise hva de driver med OG å komme på landsdekkende fjernsyn.

Burde de heller gjemmes bort i en avkrok uten rett til å bestemme over seg selv med det samme?

Hvem er det som egentlig mobber her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Kosemose her. Har merket meg at de ofte inviterer seg inn til folk. La spesielt merke til det da de var oppe i Maridalen (Sørkedalen?!) på den nedlagte statsjonen. "Bor du der oppe?! Kan vi gå opp dit en tur eller?!"

Nå hadde jo den fyren det helt normalt ryddig. (Og virket som en oppegående fyr på alle måter) Men det var tydelig likevel at han ikke hadde forventet besøk.

men jeg synes det virket som om mange av de som ble intervjuet ikke var forberedt på hva slags program det var, mye fordi de tilhører en generasjon som ikke "skjønner" humoren.

Jeg reagerte for øvrig også på at de valgte å sende opptaket fra bakrommet der han fyren i Egersund sier til kameraten sin at han synes de to Ylvisbrødrene er litt uspiselige. Altså... fra en journalists synspunkt er det helt på kanten!!! Det hadde vært mye mer redelig om de lot være å sende saken fra Egersund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo veldig forskjellig grad av "rarhet" på intervjuobjektene da. Ugledamen og co er typen som egner seg bra til konseptet, oppegående mennesker med sære interesser, som virker som de skjønner poenget med programmet. Men et par av deltakerne har virket som om de er lettere psykisk utviklingshemmede, eller i alle fall har en eller annen diagnose. Jeg synes det blir feil å vise fram raringer som ikke har mulighet til å forstå hva de begir seg ut på.

Enig i dette. Jeg så på i går, og jeg synes det er stor forskjell på måten brødrene kommuniserer med deltakerne på; innslaget med han stein, saks, papirmannen var f eks helt ok og det virket som alle var på bølgelengde. Mens i andre innslag synes jeg gutta bare gjør grimaser og glor og fniser og tar mye av plassen selv. Jeg er vel ikke enig i at de mobber noen, men de behandler endel av deltakerne med lite respekt og forståelse, i hvert fall er det ofte den de besøker drukner i både brødrebrauting og generelt dårlig lyd på opptakene. Og hva blir poenget da, annet enn at det egentlig er programlederne som er i fokus?

Det er også veldig forskjell på innslagene; han med trailerlydene fikk bare et par sekunder (katten vår ble forresten helt fascinert), mens andre får fem-ti minutter. Alle har selvsagt ikke så mye å si, men i og med at det er en avstemming underveis får jo ikke folk en fair sjanse. Selve konseptet er rotete.

(jeg skjønner forresten at folk har forskjellig smak - jeg synes ylvisbrødrene virker eplekjekke (som virker som det ordet som faller flest inn umiddelbart :ler: ), brautende, selvopptatte og ganske vulgære i betydningen dårlig oppdratt og ikke så veldig kunnskapsrike på det de driver med. Mens andre faktisk synes de er kjempesøte drømmegutter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde hardt å se etter mobbing, håning osv i gårsdagens episode, men jeg klarte det ikke.

SSP mannen var jo normal

Visesangeren på Goggen lo de med og han prøvde tydeligvis også å få folk til å le og more seg.

Gatemusikanten prøvde de å gjøre mer interesann enn han egentlig var.

Sex-ordbok-mannen skapte de underholdning ut av ved å lære seg ord fra leksikonet sitt + se på alle penispyntetingene han hadde i huset. Dessuten tør de å spørre om ting som "er du god i sengen", som er et rimelig spørsmål siden han tydeligvis sitter inne med mye kunnskap om sex.

Tirsdagsklubbmannen var jo i grunn ganske normal med normal jobb, men hadde stor grad av promp&bæsj-humor og likte litt harryfesting. Han fikk Ylvis til å le (humoren hans fallt vel i smak), Ylvis lo ikke av han.

Trailerlydmannen var jo i utgangspunktet ikke noe for konseptet, så derfor var det rimelig at de (eller faktisk han) avsluttet det etter et par demonstrasjoner. Morsom kommentar de hadde om at han ikke hadde tid til mediakjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også veldig forskjell på innslagene; han med trailerlydene fikk bare et par sekunder (katten vår ble forresten helt fascinert), mens andre får fem-ti minutter. Alle har selvsagt ikke så mye å si, men i og med at det er en avstemming underveis får jo ikke folk en fair sjanse. Selve konseptet er rotete.

Dette virker det som er endel opp til intervju-objektet, som f.eks trailermannen, det var jo ikke akkurat slik at brødrene ga ham kun ett par sekunder og dermed ikke gadd mer, det var han selv som møtte dem utenfor sitt hus, gjorde det han gjorde, også dro han selv videre. På meg virket det som om han selv ikke ønsket mer en det.

Også andre virker som styrer lengden på innlegget selv, når de ikke er interessert mer, avslutter de, mens andre gjerne kunne tatt hele sendetiden om de fikk lov. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pratet med en venninne i går.. Vi pratet generelt om det som går på Tv, og jeg spurte henne om hun hadde sett Ylvis-programmet. Hun bare brøt ut: "De er jo direkte slemme, baksnakker folk til kameraet mens de sitter der!" :ler: Måttte le litt, og vi fant ut at det var bedre å baksnakke folk uten at de vet det.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest anna89

Jeg på min side elsket programmet "Norges herligste", å jeg fikk ikke den følelsen av at Ylvis brødrene lo AV de personene som var med i programmet. Kan si meg enig i at han som tegnet togskinner kanskje ikke burde vært med, men guttene lo jo like mye av seg selv som av/med alle andre. For eksempel da de gikk opp til han mannen som bodde på fjellet, å etter en stund fikk så lyst på sjokolade, at de åpnet konfekteska de hadde kjøpt til han, fordi "han hadde jo tilbudt dem sjokolade når de kom opp uansett":P

Ja switch er en norsk film, og jeg tror gjerne at han gamle snowboardkjøreren der er basert på han i Norges herligste. Fikk du med deg hvor lenge han hadde stått på snowboard eller?:-o De som var med i programmet var spesielle, men du kan ikke si at de ikke var herlige!

Personlig håper jeg på en sesong 2;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anna89

å foressten, så var det en mann som var med på programmet som trodde mikrofonen var av, mens han gikk på bakrommet å snakket stygt om Ylvisbrødrene, det tok de ikke bare med i programmet, men de tekstet det også, så du skulle få med deg alt det stygge han sa:p å hvorfor gjorde de det? Jo fordi det er morsomt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Kristine_*

Må delta litt her og rett og slett forsvare begge leirer (selv om en da blir skutt fra begge kanter.) Var veldig glad i programmet og syntes det var skikkelig gøy å se så mange herlige karakterer som ikke bryr seg om andres holdninger og meninger, de lever slik de vil leve!

Men så var det den andre siden, jeg VET at de som stod bak konseptet og opptakene ikke var veldig flinke til å informere om hva de egentlig lagde tv om. Hvordan jeg vet det kan dere sikkert spør om, men poenget er rett og slett at jeg vet det, dette førte til en del dårlige møter, der personer trodde de skulle snakke om spesifikke ting og emner, men egentlig kom brødrene dragende med ett kamerateam for å filme personen, ikke interessefeltet.

Hvordan brødrene tok dette kan vel diskuteres i alle retninger, noen er bra mens andre er dårlige. Sett igang en sesong 2, men forbered menneskene på at det er DEM programmet handler om, ikke det de driver med så blir alt straks mye bedre.

Ser gjerne at en liten søskenkrangel kan løse opp i ellers vanskelige problemstillinger, så for min del kan jeg gjerne se Ylvis brødrene i neste runde også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...