Gå til innhold

Ylvis brødrene..

amles

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lill_*

Lurer på om jeg har sett samme programmene som endel andre her jeg..??? Forstår ikke kritikken om latterliggjøring i det hele tatt.

Jeg synes de møter mennesker med humor og varme, og føler ikke at de "driter" ut noen. Jeg ler så jeg griner innimellom, men det er jo fordi dette er mennesker som (ofte) har en annen livsstil og andre interesser enn de jeg vanligvis møter. Jeg ler ikke fordi."hahahaha, sjekk og teit han er"..

Og jeg tror virkelig de menneskene som er med i dette programmet er fullt ut klar over hva de er med på og at de er fullt klar over at de ikke er like "mainstream" som alle andre.

Hvis man synes synd på de, synes jeg også man undervurderer de bittelitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer heller ikke å se denne påståtte latterliggjøringen og håningen fra Ylvis sin side. Om noe så er de heller flink til å skryte av deltakerene der andre ville sett rart på de.

Kanskje det er en humor ikke alle forstår. For meg som er fra Bergen + omeng selv, så går det rett inn, men jeg ser at det kanskje er noen kommentarer og formuleringer som blir litt internt for andre enn folk fra Hordland/Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg er blind for sånt jeg, for jeg fikk ikke med meg at de himlet med øynene bak ryggen hans, og at de fremstilte dette som noe han bare innbilte seg...

det er helt klart at vi oppfatter ylvisbrødrene veldig forskjellig, hvem vet hvem av oss som har rett i vår oppfattelse derimot, det er jo faktisk umulig å si uten å prate med gutta.

Sant det..

Jeg synes at fokuset blir feil.. Mener de kunne laget god tv ved å stille fokuset på en annen måte.

Han mannen som bor alene langt opp i fjellet har jeg sett i ett annet dok. program. Tror det het "på ein plass det ingen kunne tru at nokon kunne bu.." eller noe sånt.

Da så vi over flere dager at de filmet livet hans, litt om historien hans osv. De laget et positivt bilde av han.

Ylvis derimot viste han liten respekt, de hadde spist opp sjokoladen hans og pratet nedverdigene han. Ikke rart mannen ble stum.. Det hadde jeg også blitt hadde Ylvis kommet busende inne i mitt hjem og tatt seg til rette og gjort narr av meg.

(Antakelig hadde jeg kastet de på hodet ut igjen..!)

Ylvis-gutta mangler respekt for andre mennesker i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det..

Jeg synes at fokuset blir feil.. Mener de kunne laget god tv ved å stille fokuset på en annen måte.

Han mannen som bor alene langt opp i fjellet har jeg sett i ett annet dok. program. Tror det het "på ein plass det ingen kunne tru at nokon kunne bu.." eller noe sånt.

Da så vi over flere dager at de filmet livet hans, litt om historien hans osv. De laget et positivt bilde av han.

Ylvis derimot viste han liten respekt, de hadde spist opp sjokoladen hans og pratet nedverdigene han. Ikke rart mannen ble stum.. Det hadde jeg også blitt hadde Ylvis kommet busende inne i mitt hjem og tatt seg til rette og gjort narr av meg.

Jeg hadde ledd godt om noen som kom på besøk til meg hadde begynt å spist av sjokoladen de hadde med til meg. Kanskje det er et tilfelle av humor ikke alle forstår igjen. En gave jeg aldri glemmer var når jeg fikk en snopepose som var åpnet og "kvalitetstestet" med et morsomt kort til.

Ellers kunne jeg ikke se en nedlatende holdning her heller. De pratet med han, spurte om morsomme ting som om han hadde internet og om han hadde noe plan for evt beinbrudd utenfor telefonrekkevidde. Ellers var det morsomt med traktorhistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. De er uinteresserte i intervjuobjektene; de har ikke skaffet seg bakgrunnskunnskap og stiller stort sett ikke spørsmål om hva/hvorfor den de besøker gjør det h*n gjør.

2. De sitter gjerne og ser ut i lufta eller prater med hverandre/sender blikk når intervjuobjektet prater.

3. Å si "å, ja, det er jo bra da" (fordi de ikke har hørt etter/ikke har noe mer relevant å si) er ikke å skryte.

4. Jeg har sett flere eksempler hvor de ler skikkelig når de går fra intervjuobjektet (f eks med han økologiske fyren), og de bruker også ting folk har sagt tidligere (f eks det med strålingen i begynnelsen av episoden med Tommen) som humor; det tyder å at de synes de de intervjuer egentlig er ganske teite. Jeg synes dette ligner mer på sarkasme - som kanskje er humor, men mer ondsinnet og mindre høyverdig enn ironi og satire.

5. De er først og fremst opptatt av å være synlige selv, det må det vel være lite tvil om. Intervjuobjektene er nærmest et middel på veien.

Når det gjelder latterligjøring er jeg ikke helt sikker - jeg tror også at mange som lever som personene i serien er fullt klar over at de "stager" seg selv. Jeg husker en dokumentar om en sørlandskunstner ("Tatjana", eldre mann som sminker seg med husmaling o.l), og det framgikk ganske tydelig at i hvert fall den karen også dro fordeler ved å skille seg ut, og f eks hadde valgt å bo i en pietistisk liten by hvor han ble veldig synlig. Altså at det er en ofte bevisst distansering og måte å framstå på. Så den evt latterliggjøringen er trolig ikke noe større problem.

Men jeg synes at poenget med en slik serie som Norges herligste burde være at man fikk bli litt mer kjent med de som blir intervjuet, ikke at to breiale og selvgode gutter skal klatre over intervjuobjektene (som er utvalgt etter kriteriene a)han har langt skjegg og b)han har ganske mange rare klesplagg hjemme i tillegg til en sær interesse) for å få mest mulig tid på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jo jeg bare prate for meg selv, men jeg hadde følt oppførselen til Ylvis hånende og respektløs hvis jeg hadde vært intervju-objektet.

Endret av amles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ledd godt om noen som kom på besøk til meg hadde begynt å spist av sjokoladen de hadde med til meg. Kanskje det er et tilfelle av humor ikke alle forstår igjen. En gave jeg aldri glemmer var når jeg fikk en snopepose som var åpnet og "kvalitetstestet" med et morsomt kort til.

Ellers kunne jeg ikke se en nedlatende holdning her heller. De pratet med han, spurte om morsomme ting som om han hadde internet og om han hadde noe plan for evt beinbrudd utenfor telefonrekkevidde. Ellers var det morsomt med traktorhistorien.

Du synes ikke det er en litt "busete" måte å være på ovenfor noen man ikke kjenner, da? At sånn oppførsel er greit ovenfor venner man vet hvor man har, men at det faktisk er lite oppmerksomt og ganske uhøflig og respektløst å møte et ukjent menneske sånn? Jeg skjønner godt at det kan oppfattes som nedlatende - fordi det er respektløst og uhøflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen jeg ikke kjente kommet til meg med feks. en tom vinflaske i gave fordi de hadde drukket den opp på veien, hadde jeg tenkt. "Hvorfor gidde gi den i det hele tatt"!

Hadde en god venninne kommet med en tom vinflaske og fortalt at hun hadde drukket den opp, hadde jeg bare ledd.

Dette fordi venninnen min kjenner meg såpass godt at hun hadde visst på forhånd at det ikke hadde brydd meg.

Ylvis er i møte med personer de ikke kjenner så godt, derfor bør de også vise litt mere respekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes ikke det er en litt "busete" måte å være på ovenfor noen man ikke kjenner, da? At sånn oppførsel er greit ovenfor venner man vet hvor man har, men at det faktisk er lite oppmerksomt og ganske uhøflig og respektløst å møte et ukjent menneske sånn? Jeg skjønner godt at det kan oppfattes som nedlatende - fordi det er respektløst og uhøflig.

Nei, det synes jeg ikke. Jeg hadde ledd uansett og det hadde vert en fin måte å bryte isen på.

En tom vinflaske som en annen nevnte hadde vert teit, men ting som det finnes mange enheter av og som ikke blir dårlig om posen/esken har vært åpen lenge, det kan jeg ikke forestille meg hadde blitt annet enn morsomt uansett hvem relasjonen til giveren. Med andre ord, jeg skjønner humoren de har.

Og til dette med manglende research på noen deltakere. Det er jo slik at de som melder på deltakerne forteller hvorfor de er orginaler/herlige. Noen ganger blir de feilinformert, og da må de ta ting litt på sparket. Er ikke alle som er like kjente og lett å finne bakgrunnsinfo om som Oddvar Torsheim fra første programmet var feks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte igrunn mest da de besøkte han fyren i Nittedal som driver med vinterlagring av veteranbiler. Han visste jo ikke engang at de kom, og det var tydelig at han ikke helt skjønte hva som var poenget med programmet.

Ikke syntes jeg at han var spesielt rar heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke. Jeg hadde ledd uansett og det hadde vert en fin måte å bryte isen på.

En tom vinflaske som en annen nevnte hadde vert teit, men ting som det finnes mange enheter av og som ikke blir dårlig om posen/esken har vært åpen lenge, det kan jeg ikke forestille meg hadde blitt annet enn morsomt uansett hvem relasjonen til giveren. Med andre ord, jeg skjønner humoren de har.

Og til dette med manglende research på noen deltakere. Det er jo slik at de som melder på deltakerne forteller hvorfor de er orginaler/herlige. Noen ganger blir de feilinformert, og da må de ta ting litt på sparket. Er ikke alle som er like kjente og lett å finne bakgrunnsinfo om som Oddvar Torsheim fra første programmet var feks..

Ok, men da må du også være forberedt på at du kanskje støter nye mennesker du møter med væremåten din. Jeg hadde i hvert fall blitt usikker og kanskje lei meg om noen jeg knapt kjente møtte meg på den måten, selv om jeg tror jeg tåler endel fra venner og sånt. Det er vel derfor endel av oss reagerer på Ylvisene også.

Når det gjelder research er det faktisk vanlig praksis blant "dokumentarister" å oppsøke intervjuobjektene før de filmer det de skal ha til filmen/programmet, for å sjekke opp fakta og finne en ok innfallsvinkel. Evt har man såpass tid på seg at man får filmet så mye råmateriale at man har noe år velge mellom og får et inntrykk av personen underveis i filminga. Det er klart det blir dårlig tv (som brødrene nevner i eininga) av å ikke gjøre noe forarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det..

men er dette programmet ment som en dokumentarserie da? Jeg trodde dette var ett humoristisk, lett, underholdningsprogram, der vi skulle få møte forskjellige mennesker, som av lever litt annerledes en hvermansen.

Dersom dette skulle være ett seriøst dokumentarprogram som gikk dypt inn i hver person de intervjuet, om alt hva de gjorde, følge dem i lenger tid i deres hverdag etc, så hadde det jo blitt en helt annen type program en det er ment slik jeg ser det.

Da hadde de heller ikke hatt sjans til å treffe så mange som de gjør idag.

Jeg synes heller ikke det er mangel på respekt, det er en annen type humor, og foreløpig synes jeg det virker som de de har med (sett bortifra han som pratet på bakrommet, jeg så ikke det programmet, så har bare hørt om det), tar humoren.

Alle tar ikke all humor, det er mange 'moroprogram' jeg ikke synes er det spøtt festlige. Noen humorprogrammer, som mange andre synes er kjempemorsomme, synes jeg bare er teite og platte, men da lar jeg jo heller være å se på dem.

Nå kan jo jeg bare prate for meg selv, men jeg hadde følt oppførselen til Ylvis hånende og respektløs hvis jeg hadde vært intervju-objektet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel noe som heter å beskytte folk mot seg selv i Vær varsom-plakaten. Synes absolutt det burde gjøres i noen tilfeller av dette programmet.

Noen av de som er med, som f.eks buksemannen er bare snodige, men herlige.. Mens andre (f.eks noen av de som hadde det forferdelig rotete inne i huset sitt, som sikkert ikke hadde vasket på lenge osv...) skulle ikke vært med på dette.

Endel er kanskje for syke til å tenke fornuftig, men angrer når de kommer til seg selv igjen. Det er en grunn til at folk som er innlagte på psykiatrisk avdeling ikke har lov til å melde seg på alt mulig rart, tatoverere seg eller gjøre andre ting de sannsynligvis vil angre på senere.

Jeg synes at ikke at Ylvis-brødrene driter ut noen, men endel av de som er med i programmet, burde ikke blitt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men er dette programmet ment som en dokumentarserie da? Jeg trodde dette var ett humoristisk, lett, underholdningsprogram, der vi skulle få møte forskjellige mennesker, som av lever litt annerledes en hvermansen.

Dersom dette skulle være ett seriøst dokumentarprogram som gikk dypt inn i hver person de intervjuet, om alt hva de gjorde, følge dem i lenger tid i deres hverdag etc, så hadde det jo blitt en helt annen type program en det er ment slik jeg ser det.

Da hadde de heller ikke hatt sjans til å treffe så mange som de gjør idag.

Jeg synes heller ikke det er mangel på respekt, det er en annen type humor, og foreløpig synes jeg det virker som de de har med (sett bortifra han som pratet på bakrommet, jeg så ikke det programmet, så har bare hørt om det), tar humoren.

Alle tar ikke all humor, det er mange 'moroprogram' jeg ikke synes er det spøtt festlige. Noen humorprogrammer, som mange andre synes er kjempemorsomme, synes jeg bare er teite og platte, men da lar jeg jo heller være å se på dem.

Men hva er egentlig morsomt med å "møte" en masse "originaler" på en så overflatisk måte som her, hvor programlederne er (etter min oppfatning) frekke linselus nesten hele tiden og den som de besøker bare blir en "artig" statist, enten det er for å rekke over flest mulig eller fordi de ikke gidder gjøre research? Det er mange måter å lage dokumentar eller faksjonsfilm eller reality på, det trenger ikke være alvorlig, men en forutsetning bør vel være at man prøver å gå LITT i dybden og i hvert fall fokusere på det som skiller den ene originalen fra den andre, om man da ikke tematiserer hva de har felles... I dette programmet synes jeg knapt man ser annet enn to irriterende bergensere, resten av handlinga i serien kunne like gjerne vært hva innmaten i fotballer er laget av...

(og ja, jeg har sluttet å se på serien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig morsomt med å "møte" en masse "originaler" på en så overflatisk måte som her, hvor programlederne er (etter min oppfatning) frekke linselus nesten hele tiden og den som de besøker bare blir en "artig" statist, enten det er for å rekke over flest mulig eller fordi de ikke gidder gjøre research? Det er mange måter å lage dokumentar eller faksjonsfilm eller reality på, det trenger ikke være alvorlig, men en forutsetning bør vel være at man prøver å gå LITT i dybden og i hvert fall fokusere på det som skiller den ene originalen fra den andre, om man da ikke tematiserer hva de har felles... I dette programmet synes jeg knapt man ser annet enn to irriterende bergensere, resten av handlinga i serien kunne like gjerne vært hva innmaten i fotballer er laget av...

(og ja, jeg har sluttet å se på serien)

Jeg synes måten de gjør programmet på er morsomt, den lette måten å treffe folk på, gjort med humor, spør spørsmål jeg er sikker på mange tenker, men som ingen spør fordi det ikke er "tunge" nok grunner til de skal kunne spør om det.

Slik jeg oppfatter det, gjør deres lette og humorpregete måte å være på, at man får den lette og morsomme siden av de de intervjuer, og det synes jeg er gøy. De tar det med humor, i min oppfatning, og spiller med. Tør fleipe med seg selv så vel som programlederne.

jeg synes de i aller høyeste grad skiller de forskjellige fra hverandre, og at programmet OGSÅ er mye ylvis-brødrene, vel, noen av oss liker jo dem og deres humor, goså før dette programmet, så det er jo gøy i seg selv for de av oss som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tv-titter

Jeg sa det i en annen tråd da programmet var nytt:

Jeg liker ikke programmet og synes mesteparten av tiden går med på latterliggjøring av de som er med.

Jeg elsker sarkasme og ironi og jeg elsker rare mennesker. Så i utgangspunktet burde dette være et program som passert meg midt i blinken, men det viste seg at programmet passet meg midt i ræva.

Tittelen synes jeg er veldig misvisende: Noen herlige personer har ikke blitt fremstilt enda. Hverken av de som er meldt på eller de som er programlederene. Selv om jeg tror det kunne ha vært flere gode kandidater fra programmet til herlige personer, hadde vinklingen av programmet vært noe annerledes.

For å la meg si det slik. Jeg synes det faktisk er helt greit å le av mennesker som er annerledes, men da skal det gjøres fordi de er morsom annerledes, herlig annerledes osv ikke fordi de er annerledes. Og flere ganger i dette programmet synes jeg at det er meningen vi skal le av objektene fordi de er "negativt" annerledes.

Er også enig i kritikken om at programmet handler mer om å synliggjøre Ylvis-brødrene enn å få bli kjent med "objektene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg sa det i en annen tråd da programmet var nytt:

Jeg liker ikke programmet og synes mesteparten av tiden går med på latterliggjøring av de som er med.

Jeg elsker sarkasme og ironi og jeg elsker rare mennesker. Så i utgangspunktet burde dette være et program som passert meg midt i blinken, men det viste seg at programmet passet meg midt i ræva.

Tittelen synes jeg er veldig misvisende: Noen herlige personer har ikke blitt fremstilt enda. Hverken av de som er meldt på eller de som er programlederene. Selv om jeg tror det kunne ha vært flere gode kandidater fra programmet til herlige personer, hadde vinklingen av programmet vært noe annerledes.

For å la meg si det slik. Jeg synes det faktisk er helt greit å le av mennesker som er annerledes, men da skal det gjøres fordi de er morsom annerledes, herlig annerledes osv ikke fordi de er annerledes. Og flere ganger i dette programmet synes jeg at det er meningen vi skal le av objektene fordi de er "negativt" annerledes.

Er også enig i kritikken om at programmet handler mer om å synliggjøre Ylvis-brødrene enn å få bli kjent med "objektene".

Jeg så ikke den tråden.. Lette etter og synes det var rart at noen ikke hadde tenkt som meg.

Tydelig at folk ser forskjellig på dette.

Tittelen er ihvertfall noe misvisende med herligste, kunne det ikke heller hete "norges rareste"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke den tråden.. Lette etter og synes det var rart at noen ikke hadde tenkt som meg.

Tydelig at folk ser forskjellig på dette.

Tittelen er ihvertfall noe misvisende med herligste, kunne det ikke heller hete "norges rareste"?

Med lite søk fant jeg den. Men det var ikke store diskusjonen der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert flere av disse menneskene som selv ville bli vist fram. F.eks han i lier som hadde alle de spilleautomatene, ting fra 50-tallet o.s.v var jo tydeligvis kjent som det han var ettersom hun damen kejnte han igjen. Tror han likte å være på tv.

Vet om en som bor her, for dere er han vel mer kjent som julebrus kongen. Men han har flere ganger filmet seg selv, og ting han gjør for å låne de bort til andre. Brodern jobbet med han og fikk med seg en to timers lang film med masse rare ting, hvordan han har det hjemme, når han handlet, når han filmet ulykker o.s.v. Så forundrer meg ikke om noen av de faktisk er oppmerskomhetssyke og vil ha mest mulig oppmerksomhet rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...