amles Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 Har sett litt på Ylvis brødrene og programmet deres "Norges Herligste", og må si jeg blir litt sjokkert. Ideen med programmet er vel å se mange av de orginalene (positivt) som bor rundt omkring i Norge. I stedet synes jeg at det heller mot mobbing av mer eller mindre psykiatriske pasienter. Er det underholdning nå? Å sitte å le av folk som er rare (negativt). I tillegg påpeker Ylvis-brødrene det ved å gjenta flere ganger hvor rare de er og ved å le av de..
Nicky B Skrevet 7. februar 2008 #2 Skrevet 7. februar 2008 (endret) Det samme tenkte jeg når jeg streifet innom programmet forrige mandag og overhørte kommentaren "Du virker skikkelig klok når du ikke sier så mye" sagt til en eldre mann som bodde langt oppe på en fjelltopp. Fikk litt "utdritningsgefühl" av hele programmet og syns ikke det var spesielt koselig eller hjertevarmt. Endret 7. februar 2008 av Nicky B
amles Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. februar 2008 Ja, jeg så det jeg og.. Og han var jo omtrent den eneste "normale" av de som de besøkte. Jeg hadde ihvertfall fått angst om Ylvis hadde ringt meg for å intrevjue meg... hehe..,
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 Enig i dette. Latteren blir iallefall sittende fast i halsen på meg, spesielt når de henvender seg til kamera/oss og smiler litt nedsettende.
aline Skrevet 7. februar 2008 #5 Skrevet 7. februar 2008 tja.. jeg vet ikke helt jeg, jeg føler at de som er med, er smarte nok til å skjønne at de er med fordi de er litt annerledes en "normen". Hadde de vært som alle andre, hadde de vel ikke akkurat blitt forespurt om å delta. Jeg oppfatter heller ikke de som er med, som psykiatriske tilfeller man må skåne, tror opptil flere av dem har både humor, selvironi og vet å spille på sin orginalitet. Det er jo noe de velger selv, og det virker som de har ett bevisst forhold til det valget de har tatt om hvordan de lever. Nå har jeg sett flere av programmene da, også det siste på mandag, og er ikke enig i den oppfattelsen dere andre sitter igjen med. Kanskje det ikke nødvendigvis bare er ett "koselig og varmt program", men det er vel ikke ment som ett rent kose-program heller, det er vel ment som ett mer humoristisk innslag der vi får se og pratet med orginaler rundt om i landet. For min del synes jeg det er ett artig og annerledes program, som viser noe annerledes en hva vi ellers tenker på, og gir ett innblikk i livet til folk som velger annerledes. Det synes jeg er interessant. Og de er nå de de er, Ylvis-gutta, de ler av seg selv, de ler av andre, de ler av ting som blir gjort. De utgir seg vel ikke akkurat som seriøse, koselige programverter, men to brødre som har det moro mens de lager ett program om mennesker som velger annerledes. 1
amles Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. februar 2008 (endret) Ja, jeg vet ikke om det er jeg som er "dømmende" da jeg sier at dette er psykiatriske tilfeller. Det er greit å være orginal, all ære til de som våger. Men ta feks han som tegnet togskinner og samlet på damejakker, ofte så påpeker de hvis det er møkkete og rotet, litt sånn: "Se her a!" og kameraet zoomer inn.. Da legger men vel ikke vekt på særegenheten til personen, men heller det som er negativt. Jeg synes det blir litt feil. Synes også de ler litt for mye av og ikke med. Endret 7. februar 2008 av amles
Nicky B Skrevet 7. februar 2008 #7 Skrevet 7. februar 2008 (endret) Nå har jeg tidligere jobbet i bransjen med produksjon av reality programmer og vet dessverre mange av de holdningene som fins hos mange av de som jobber med denne type program. En tendens er at det sære og det rare skal fremheves for enhver pris og gjerne på bekostning av de som deltar. Jeg syns konseptet bak programmet er interessant, vi har mange fargerike og herlige personligheter i dette landet som fortjener oppmerksomhet. Jeg tror heller ikke at mange av de som deltar i Ylvisbrødrene sitt program trenger beskyttelse mot seg selv i noen grad. Men jeg syns guttene ofte har en nedlatende jypling oppførsel mot de de har intervjuet i denne serien og hadde forventet meg noe "koseligere" når programmet trossalt heter "Norges herligste". Mener på ingen måte at Ylvis gutta skal bli kosemose programledere, men derimot at de viser litt mer snert og stil og det syns jeg ikke de gjør. Endret 7. februar 2008 av Nicky B
Gjest Helen Parr Skrevet 7. februar 2008 #8 Skrevet 7. februar 2008 Jeg har reagert på det samme. Ylvisbrødrene latterliggjør ingen andre enn seg selv i sitt forsøk på å latterliggjøre andre. Jeg synes de fremstår som programledere totalt blottet for selvironi. Jeg oppfatter dem som ekstremt selvhøytidelige, lite morsomme, og de avslører en uprofesjonell uvitenhet om intervjuobjektene. Dessuten synes jeg de virker mer opptatt av å fremheve seg selv, enn å faktisk gi oss et portrett av en original person. Jeg synes rett og slett det er platt og kjedelig tv, og ikke minst gir enkelte av episodene meg skikkelig flau smak i munnen. Jeg synes også sykkelpsykiateren fikk sagt det poengtert i sin private samtale med vennen på bakrommet i forrige episode, selvom det også var på kanten å integrere en slik privat samtale i programmet.
Adonia Skrevet 7. februar 2008 #9 Skrevet 7. februar 2008 Er ikke enig med dere her! Liker det programmet, og synes ylvis brødrene er helt herlige. De som er med i programmet har jo også i mange tilfeller meldt seg på selv (eller av venner), og jeg tror de er klar over hva de er med på! Mange av dem er også stolte over å ha fått vært med i programmet, og det er etter at dette er blitt vist på tv (det kan man se blant annet i grupper på facebook). Så jeg har ingen oppfatning at de føler seg nedverdiget av programmet!
aline Skrevet 7. februar 2008 #10 Skrevet 7. februar 2008 Ja, jeg vet ikke om det er jeg som er "dømmende" da jeg sier at dette er psykiatriske tilfeller. Det er greit å være orginal, all ære til de som våger. Men ta feks han som tegnet togskinner og samlet på damejakker, ofte så påpeker de hvis det er møkkete og rotet, litt sånn: "Se her a!" og kameraet zoomer inn.. Da legger men vel ikke vekt på særegenheten til personen, men heller det som er negativt. Jeg synes det blir litt feil. Synes også de ler litt for mye av og ikke med. Jeg synes du er dømmende ovenfor mennesker som er annerledes ja, når du sier at de er psykiatriske tilfeller, man trenger ikke være det, bare fordi man velger annerledes. En tendens er at det sære og det rare skal fremheves for enhver pris og gjerne på bekostning av de som deltar. Jeg syns konseptet bak programmet er interessant, vi har mange fargerike og herlige personligheter i dette landet som fortjener oppmerksomhet. Jeg tror heller ikke at mange av de som deltar i Ylvisbrødrene sitt program trenger beskyttelse mot seg selv i noen grad. Men jeg syns guttene ofte har en nedlatende jypling oppførsel mot de de har intervjuet i denne serien og hadde forventet meg noe "koseligere" når programmet trossalt heter "Norges herligste". Mener på ingen måte at Ylvis gutta skal bli kosemose programledere, men derimot at de viser litt mer snert og stil og det syns jeg ikke de gjør. nå dreier jo dette programmet seg om å vise frem det mer sære og rare da, så det må vel på en måte være greit. Og det er tydelig at man oppfatter gutta forskjellig, jeg synes de har masse selvironi og ler mye av seg selv og hverandre (brødrene fleiper seg i mellom, erter).
Gjest septica Skrevet 7. februar 2008 #11 Skrevet 7. februar 2008 tja.. jeg vet ikke helt jeg, jeg føler at de som er med, er smarte nok til å skjønne at de er med fordi de er litt annerledes en "normen". Hadde de vært som alle andre, hadde de vel ikke akkurat blitt forespurt om å delta. Jeg oppfatter heller ikke de som er med, som psykiatriske tilfeller man må skåne, tror opptil flere av dem har både humor, selvironi og vet å spille på sin orginalitet. Det er jo noe de velger selv, og det virker som de har ett bevisst forhold til det valget de har tatt om hvordan de lever. Nå har jeg sett flere av programmene da, også det siste på mandag, og er ikke enig i den oppfattelsen dere andre sitter igjen med. Kanskje det ikke nødvendigvis bare er ett "koselig og varmt program", men det er vel ikke ment som ett rent kose-program heller, det er vel ment som ett mer humoristisk innslag der vi får se og pratet med orginaler rundt om i landet. For min del synes jeg det er ett artig og annerledes program, som viser noe annerledes en hva vi ellers tenker på, og gir ett innblikk i livet til folk som velger annerledes. Det synes jeg er interessant. Og de er nå de de er, Ylvis-gutta, de ler av seg selv, de ler av andre, de ler av ting som blir gjort. De utgir seg vel ikke akkurat som seriøse, koselige programverter, men to brødre som har det moro mens de lager ett program om mennesker som velger annerledes. Helt enig!!!!
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2008 #12 Skrevet 7. februar 2008 Jeg er enig med flertallet her. For all del - det kan godt være at de fleste deltakerne synes det er ok å bli framstilt på den måten, med alt som hører med av dårlig undertrykt hånlatter, manglende respekt fra programlederne, zooming etc. På noen måter passer det kanskje inn i deres bilde av seg selv som originaler og utenfor samfunnet, og de er sikkert vant til mange rare reaksjoner fra folk rundt dem. Det er likevel en usympatisk og uintelligent måte å lage portretter på. Det er jo ikke engang vellykkede karikaturer - bare simpel fnising av særheter, ikke et forsøk på å framheve eller forstå de sære sidene - om man skal holde seg innen portrettsjargong. Jeg synes ikke jeg får noe ut av å se på programmene, annet enn at jeg irriterer meg over hvor uhøflige brødrene er (det ER uhøflig å stå og gjøre narr og le både foran og bak ryggen på noen) og hvor lite jeg får vite om intervjuobjektene. (og jeg har medieutdanning og husker godt hvordan flertallet av de vordende journaliststudentene moret seg høylytt over en dokumentar om et uføretrygdet par i joggedress. Jeg synes lytehumor o.l kan være veldig morsomt, men jeg hater humor som er basert på at man selv føler seg bedre enn de man gjør narr av, og det synes jeg framgår tydelig på Norges Herligste. På den annen side - når en person som Ivar Dyrhaug kan bli så populær som han er med sine småmanipulative, dels ondskapsfulle og lite festlige kommentarer og fysiske utfall på Beat for Beat skjønner jeg at jeg ikke representerer andre enn meg selv )
amles Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 7. februar 2008 (endret) Hadde dere likt å blitt med i programmet? Norges herligste forbinder ikke jeg med Norges rareste.. hehe. Eller hvordan hadde det føltes hvis du hadde fått spørsmål om å stille opp i et program om norges herligste, og tatt det som et kompliment, for deretter se hvilke andre mennesker som er norges "herligste"... Første gangen jeg så programmet så skjønte jeg ikke helt at det var den typen herlige mennesker de besøkte, før det kom en mann som hadde helt dilla på bilulykker, og da tenkte jeg at huff da, han burde vært klippet litt (uttalelsene han kom med) og beskyttet litt mot seg selv.. Etterhvert som jeg har sett en episode i ny og ne, har jeg sett tilfeller jeg mener burde blitt skånet(mulig ved klipping-men da er det vel ikke god underholdning?). Som han eldre snowboardkjøreren som trodde at det var laget en film om han(den nye snowboardfilmen).. og alt han satt og pratet om var hvor mange syretripper og hvor mye dop han hadde tatt opp igjennom livet. mens Ylvis-gutta gjør rare grimaser bak hodet hans.. Endret 7. februar 2008 av amles
Gjest Helen Parr Skrevet 7. februar 2008 #14 Skrevet 7. februar 2008 Jeg er enig med flertallet her. For all del - det kan godt være at de fleste deltakerne synes det er ok å bli framstilt på den måten, med alt som hører med av dårlig undertrykt hånlatter, manglende respekt fra programlederne, zooming etc. På noen måter passer det kanskje inn i deres bilde av seg selv som originaler og utenfor samfunnet, og de er sikkert vant til mange rare reaksjoner fra folk rundt dem. Det er likevel en usympatisk og uintelligent måte å lage portretter på. Det er jo ikke engang vellykkede karikaturer - bare simpel fnising av særheter, ikke et forsøk på å framheve eller forstå de sære sidene - om man skal holde seg innen portrettsjargong. Jeg synes ikke jeg får noe ut av å se på programmene, annet enn at jeg irriterer meg over hvor uhøflige brødrene er (det ER uhøflig å stå og gjøre narr og le både foran og bak ryggen på noen) og hvor lite jeg får vite om intervjuobjektene. (og jeg har medieutdanning og husker godt hvordan flertallet av de vordende journaliststudentene moret seg høylytt over en dokumentar om et uføretrygdet par i joggedress. Jeg synes lytehumor o.l kan være veldig morsomt, men jeg hater humor som er basert på at man selv føler seg bedre enn de man gjør narr av, og det synes jeg framgår tydelig på Norges Herligste. På den annen side - når en person som Ivar Dyrhaug kan bli så populær som han er med sine småmanipulative, dels ondskapsfulle og lite festlige kommentarer og fysiske utfall på Beat for Beat skjønner jeg at jeg ikke representerer andre enn meg selv ) Dette er jeg veldig enig i, og du fikk sagt det jeg mener på en litt mer profesjonell måte. Det er mitt ønske om å forstå noen av intervjuobjektene, som er utgangspunktet for min kritikk. For dette programmet er i mine øyne ikke annet enn et program om Ylvis-brødrenes syn på seg selv som noen fortreffeligheter sammenlignet med de som de til enhver tid intervjuer.
aline Skrevet 7. februar 2008 #15 Skrevet 7. februar 2008 Hadde dere likt å blitt med i programmet? ... Som han eldre snowboardkjøreren som trodde at det var laget en film om han(den nye snowboardfilmen).. jeg har ingen grunn til å være med i programmet, jeg gjør ikke eller har ikke gjort noe som gjør at jeg skiller meg nok ut fra hvermansen til å være aktuell. Hadde jeg bevisst valgt å være annerledes, leve annerledes, så hadde det vært en annen sak, da hadde jeg nok ikke sett annet en humor ved å være med i programmet. ... Kjenner du de som har laget filmen? hvordan vet du at det IKKE er han som var inspirasjonen til den eldre mannen i filmen? hvordan vet du at det bare er noe han innbiller seg? (jeg fikk nemlig ikke inntrykk av det, han lurte i tillfelle meg, jeg kjøper gjerne at det er han som er inspirasjonen der). Noen har jo vært inspirasjonen, og hvor mange godt-gamle menn i norge er det som kjører så aktivt snowboard da? (er den norsk den filmen? *grønn på det området*)
Adonia Skrevet 7. februar 2008 #16 Skrevet 7. februar 2008 Etterhvert som jeg har sett en episode i ny og ne, har jeg sett tilfeller jeg mener burde blitt skånet(mulig ved klipping-men da er det vel ikke god underholdning?). Som han eldre snowboardkjøreren som trodde at det var laget en film om han(den nye snowboardfilmen).. og alt han satt og pratet om var hvor mange syretripper og hvor mye dop han hadde tatt opp igjennom livet. mens Ylvis-gutta gjør rare grimaser bak hodet hans.. Nå stemmer jo dette da, så det blir jo helt feil å trekke fram. Det er Tommen som han heter, som filmskaperne ble inspirert av og som Petter Stormare spiller i Switch.
amles Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #17 Skrevet 7. februar 2008 Jeg synes du er dømmende ovenfor mennesker som er annerledes ja, når du sier at de er psykiatriske tilfeller, man trenger ikke være det, bare fordi man velger annerledes. nå dreier jo dette programmet seg om å vise frem det mer sære og rare da, så det må vel på en måte være greit. Og det er tydelig at man oppfatter gutta forskjellig, jeg synes de har masse selvironi og ler mye av seg selv og hverandre (brødrene fleiper seg i mellom, erter). Ja, mulig jeg er dømmende.. Jeg mener ikke at alle som deltar i programmet er i den kategorien, men noen av de. Men jeg ser tendensen hos folk, bl.a. på jobben. Vi snakker og ler av de som har vært med i programmet, og ikke på en positiv måte. Jeg synes det er helt greit når kjente komikere gjør narr av kjendiser, kjendiser har som yrke å være offentlige personer, det er nesten endel av jobben.
amles Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #18 Skrevet 7. februar 2008 Nå stemmer jo dette da, så det blir jo helt feil å trekke fram. Det er Tommen som han heter, som filmskaperne ble inspirert av og som Petter Stormare spiller i Switch. Da synes jeg Ylvis gutta ikke fremstiller han i riktig lys, ved å gjøre grimaser og himle med øynene bak ryggen hans. Da blir jo hensikten med hele showet å gjøre folk rarere enn det de er bare for å lage "god" underholdning..
aline Skrevet 7. februar 2008 #19 Skrevet 7. februar 2008 Da synes jeg Ylvis gutta ikke fremstiller han i riktig lys, ved å gjøre grimaser og himle med øynene bak ryggen hans. Da blir jo hensikten med hele showet å gjøre folk rarere enn det de er bare for å lage "god" underholdning.. tror jeg er blind for sånt jeg, for jeg fikk ikke med meg at de himlet med øynene bak ryggen hans, og at de fremstilte dette som noe han bare innbilte seg... det er helt klart at vi oppfatter ylvisbrødrene veldig forskjellig, hvem vet hvem av oss som har rett i vår oppfattelse derimot, det er jo faktisk umulig å si uten å prate med gutta.
Adonia Skrevet 7. februar 2008 #20 Skrevet 7. februar 2008 Da synes jeg Ylvis gutta ikke fremstiller han i riktig lys, ved å gjøre grimaser og himle med øynene bak ryggen hans. Da blir jo hensikten med hele showet å gjøre folk rarere enn det de er bare for å lage "god" underholdning.. skjønner virkelig ikke hva du snakker om her! :klø: Er da ingen grimaser og latterliggjøring av han når han forteller dette! Tror du er litt forutinntatt og leter etter hva "galt" de gjør. Kanskje du burde se opptaket igjen? her. Synes de gir et godt bilde av Tommen her jeg, viser hvor god han er på snowboard, og at han har klart å komme seg ut av rusmiljøet! Jeg elsker serien og har sett episodene flere ganger, så jeg skjønner ikke hva du mener her.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå