eximus Skrevet 7. februar 2008 #21 Skrevet 7. februar 2008 Aner ikke hva som er lov eller ikke, men jeg kan iallefall godt skjønne at folk ønsker ting med seg, eller ønsker å sende ting med nære personer. Da vi begravde minigrisen vår fikk den med både senga si, koseputa ullteppet sitt og mange av lekene. Det var mye bedre det enn at han skulle reist helt alene. Selv vil jeg ha det mykt, varmt og godt, andre kriterier tror jeg ikke jeg har... og til dere som spør hvorfor man skal ha noe med seg...Ja, hva vet dere egentlig om hva vi kan få bruk for....?
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2008 #22 Skrevet 7. februar 2008 Noen som vet hvor lenge man får ligge i grava før man bli "kastet" ut? Går det an å betale for å ligge der evig?
tuji Skrevet 7. februar 2008 #23 Skrevet 7. februar 2008 En grav er fredet i 20 år, og etter det kan den festes ytterligere, (normalt) mot en avgift til kommunen.
Kitsune Skrevet 7. februar 2008 #24 Skrevet 7. februar 2008 Som sagt, noen jeg vet om sendte med CD'er. Ikke av den økologiske nedbrytbare sorten. Trodde graven var fredet i 100 år, deretter kan man fornye fredingen med 20 år dersom det er gjenlevende slektninger som pleier graven. Og eximus: siden man ikke vet hva man får bruk for på den andre siden ville jeg ikke møtt opp med pute og pledd. Hadde heller tatt med meg en finnkniv og ei skriveblokk.. Bortsett fra det anser jeg det om en hedensk skikk å drive å legge med ting i grava, og å ha begravelsessermonier for dyr.
tuji Skrevet 7. februar 2008 #25 Skrevet 7. februar 2008 Hvis du ser på f.eks. Jølstad sine nettsider, ser du at graven i utg.punktet er fredet i 20 år.
Gjest imli Skrevet 7. februar 2008 #26 Skrevet 7. februar 2008 Noen som vet hvor lenge man får ligge i grava før man bli "kastet" ut? Går det an å betale for å ligge der evig? Man ligger der for evig - ingen som kaster deg ut! At graven er fredet i så og så mange år betyr at man kan bruke gravstedet på nytt etter fredsningstida har gått ut. Fredningstida er ulik i de forskjellige kommunene. Her er det 20 år. At fredningstida er over, betyr at man regner med at det meste er borte. Dette kommer selvfølgelig an på jordsmonn og vær og føreforhold. Derfor opp til kommunene å bestemme. Det vil da si at etter 20 år, går fredningstida ut, og en ny person kan begraves på samme sted. Man betaler ikke for hvor lenge personen kan ligge der (den ligger der jo for evig uansett), men for hvor lenge man har gravsted der.
Gjest Ballerina Skrevet 7. februar 2008 #27 Skrevet 7. februar 2008 Min kamerat ble begravd med nøkkelen til motorsykkelen sin og andre ting som betydde mye for ham + brev, blomster osv... Min ekstrapappa ble begravd med tegninger, blomster og en ring... Tror man kan ha med seg det meste, helst ikke store ting da.
:-) anna Skrevet 7. februar 2008 #28 Skrevet 7. februar 2008 Jeg tror det er forskjell på om man blir begravet eller om man blir kremert. Og jeg tror det er forskjeller fra gravsted til gravsted. Om det er plass til mange følere graver før det er fullt, vil man jo ikke nødvendigvis bruke en grav på nytt selv om festetida er gått ut.
tuji Skrevet 7. februar 2008 #29 Skrevet 7. februar 2008 Jeg sendte mail til Jølstad i morges angående personlige ting i kisten, og her er svaret jeg fikk: Takk for ditt spørsmål vedr. personlige eiendeler i kisten. Med noen unntak kan man legge personlige eiendeler i kisten. Grunnregelen er at eiendeler av forgjengelig materiale kan følge avdøde. En forutsetning er at det går i oppløsning innen 20 år. Gjenstander av glass, metall eller plast kan dermed ikke legges i kisten. Unntak kan eksempelvis være en giftering eller et smykke. Dreier det seg om eiendeler av verdi kan det være aktuelt å skrive en erklæring, hvor det gjøres klart at nære etterlatte/arvinger er enige om det. Dette av hensyn til arveoppgjøret.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2008 #30 Skrevet 7. februar 2008 Bortsett fra det anser jeg det om en hedensk skikk å drive å legge med ting i grava, og å ha begravelsessermonier for dyr. Du sier det som om det er noe galt med hedendom.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #31 Skrevet 8. februar 2008 Hmm.. hadde jo vært stilig å ta med mobiltelefonen sin ? Selvsagt full-ladet.. *A call from the grave*
Gjest Eir Skrevet 8. februar 2008 #32 Skrevet 8. februar 2008 Bortsett fra det anser jeg det om en hedensk skikk å drive å legge med ting i grava, og å ha begravelsessermonier for dyr. Jeg også, og jeg synes det er en fin skikk. Dette er jo noe som har blitt gjort i ganske mange tusen år, så det er tydeligvis ett ganske primært behov hos mennesker, for å håndtere døden, så da ser jeg ikke hvorfor vi skal begynne å rasjonalisere det bort. Og det er jo strengt tatt ingen som vet 100% hva som skjer med oss etter at vi dør, så dersom noen tror at ting kan følge en inn i evigheten, bør de få lov til det.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #34 Skrevet 8. februar 2008 Oi, noen er uenig med deg. For en grusom verden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå