Gå til innhold

Jenter i millitæret?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Scarlet

Vurderte sterkt å utdanne meg i Forsvaret jeg, så dette synes jeg er positivt! Det jeg synes er dumt er at man ikke kan velge selv hvor man vil ta førstegangstjeneste og en evt. utdannelse. Skjønner jo det at det ville ha blitt veldig mange på et sted og kanskje veldig få på andre steder, men hvis jeg tar meg selv som eksempel; For min del hadde det vært meget ugunstig og blitt sendt til f.eks Bardu da jeg bor i Bærum. Jeg er samboer og forlovet, og ville da heller syntes det hadde vært mer praktisk å ta militær-utdannelse et sted i mitt nærmiljø. Det er det som stoppet meg i å velge utdannelse i Forsvaret, og jeg tviler ikke på at flere har latt seg stoppe av samme grunn. Nå har jeg valgt en annen retning som jeg vet jeg vil trives veldig godt med, så det er ikke akkurat livet om å gjøre heller at jeg ikke utdanner meg inne Forsvaret selv om jeg hadde veldig lyst til det en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har aldri forstått hvor likestillingsombudet er når det gjelder forsvaret jeg... Men nå blir det vel frivillig for alle, så da er det jo greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spådde jeg ville bli den store politiske saken til høsten - allerede i vinter. Dette er meget aktuelt - og det er positivt og skulle ha skjedd for 20 år siden.

Ulempen er bare at i dag er det ikke plass til alle vernepliktige i forsvaret. Vi må derfor få en mye større grad av frivillighet, noe som kanskje er en vanskeligere snuoperasjon enn å få inn flere jenter.

Forresten er det faktisk verneplikt for jenter i dette landet - visste dere det? Den opprinnelige vernepliktsloven omfatter nemlig alle borgere i landet. Men på den tiden - 18etellerannet - var nemlig ikke kvinner borgere på lik linje med menn - som kjent fikk vi først stemmerett i 1913. Så loven er allmenn og gjelder alle, men det har altså i praksis alltid bare vært menn.

Derfor heter det også - ja, også i dag - at vi i Norge har allmenn verneplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Hva er vitsen med verneplikt i d hele tatt i disse tider da Forsvaret holder på å legge ned baser og fort landet rundt????

Legg ned hele verneplikopplegget.

Ikke for d: Jeg har stor tro på at kvinner vil klare dette like godt som noen mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er glad for og slippe jeg da. hadde lyst til og begynne i militæret før, mne ikk enå lenger. men det er klart vi skal ha likestilling på andre områder. men da kan ikke gutta skryte av og være det sterkeste kjønnet lenger da, når de ikke har militæret en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

styrke har da lite med å ligge og kjede driten av seg på brakka.... :wink:

Nei, at ikke begge kjønn er inne på like vilkår der er en hån!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler jo ikke (i første omgang) om å innføre loven (jfr. Tusenfryds innlegg) også i praksis.

Det handler, ettersom jeg har forstått, om at alle skal på sesjon, for å få informasjon.

Jeg synes forsåvidt at dette er greit nok.

Det jeg reagerer på, er om jentene skal ha 2 dagers sesjon, og gutta en halv.

Det blir som disse evinnelige "jentetreffene" på våren som har begynt de siste årene - jentene skal få "en myk start", og gjerne også få komme noen dager før selve opptaket, for å "bli kjent".

Jeg vet det er godt ment, men det gir like fullt feil signaler.

Jenter trenger ikke mer dull enn gutta, og skal noen få bedre tid til tilpasning, gjelder dette alle.

Jeg synes dette lukter kvotering.

Men OK, et utvidet sesjonstilbud for alle, skal jeg ikke nekte for at sikker hadde vært positivt. Jeg tror dette også kunne motivert gutta - hvem har kommet på den smarte ideen at bare jenter trenger informasjon og kunnskap for å bli motiverte..?

Jenter og verneplikt er jo en litt annen sak igjen.

Der har jeg så politisk ukorrekte holdninger, at det er en gru - og velger å tie så lenge jeg klarer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jenter og verneplikt er jo en litt annen sak igjen.

Verneplikt burde gjelde begge kjønn, det er IKKE en egen sak. Sesjon er jo bare en "bagatell" i sammenlikning og tåplig å kalle jentene inn til om det ikke er meningen at de skal inn til førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest, jo - det er en annen sak.

Så lenge det ikke er allmenn verneplikt i praksis det menes med forslaget, er det fortsatt en annen sak.

Poenget med sesjon er selvsagt å få flere interesserte inn i Forsvaret, uten at det er en plikt.

Målet er med andre ord å få jentene til å avtjene førstegangstjeneste, men de kan velge selv.

Dermed er jeg nok uenig i at det er "tåpelig" å innkalle flere til sesjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er pliktig fremmøte til en sesjon, og det er tåpelig å skulle få flere interesserte ved å tvinge dem til å møte opp for å motta informasjon de i utgangspunktet ikke ønsker.

Allmenn verneplikt burde dermed ha vært den naturlige konsekvens av innkallelsen så lenge de er tjenestedyktige på lik linje med gutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Riktig det SexySadie, de holder ikke mål. Tendensen vi nå ser er et resultat av en generasjon gutter som er oppvokst hos alenemødre. Disse gutta har blitt en gjeng med pyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...