Gjest Qlio Skrevet 29. april 2003 #1 Skrevet 29. april 2003 Jeg leste en artikkel i VG i går og var lettere sjokkert! Jeg har hilset de nye bidragsreglene velkommen, men har egentlig bare ventet på at alle "smutthullene" skulle komme frem. ............"Men hvis foreldrene oppgir ulik samværsstørrelse, er det bidragsmottakerens informasjon som blir lagt til grunn for utregningen. Dette bekrefter Rikstrygdeverket overfor VG Nett."............ .........."Vi kan ikke vite hvilke av partene som har rett, men må stole på at de er redelige, sier Roar Olafsen, rådgiver i Rikstrygdeverket, til VG Nett."............ Altså, OM mor og far har forskjellige tall, så regnes mor som den redelige og far som en løgnaktig slask som vil unngå høyt barnebidrag og samvær. Jeg synes slett ikke det er rart at mange fedre kapitulerer og gir opp! Du kan lese hele artikkelen her! Er det andre som har gjort seg opp noen tanker om dette? 1
Gjest Martin Skrevet 29. april 2003 #2 Skrevet 29. april 2003 Ja, det er mer enn råttent - og ganske beskrivende for hvor langt dette samfunnet egentlig er kommet. Jeg skjønner at myndighetene ikke kan bruke sinnsykt med ressurser i å finne ut i hver sak hvor stor samværet er, men de kunne i det minste tatt utgangspunkt i lovens minimumssamvær - annen hver helg - når det ikke foreligger samværsavtaler. Selv har jeg delt bosted, men jeg håper de fedrene som opplever dette pronte går til rettssak for å få riktig bidrag fastsatt og ikke gir opp.
Mathias Skrevet 29. april 2003 #3 Skrevet 29. april 2003 Tanker? Ja har mange tanker om dette... man tar dem ikke opp her, da man fort får så hattenn passer langt nedpå magen om man taler for at far skal betale mindre.... Men jeg ser at dersom man har barnet 40%, betalte man like mye som om man nesten ikke hadde barnet, samtidig som mor fikk dobbelt barnetrygd og div støtter..... 1
Gjest sexysadie Skrevet 29. april 2003 #4 Skrevet 29. april 2003 Skal ikke menn bli med å forsørge de barn de har blitt med på å sette til verden??? Bare klaging og syting uansett om de tjener 1, 5 mill eller 250000 kr i året.
Mathias Skrevet 29. april 2003 #5 Skrevet 29. april 2003 Skal man vel S, deter ikek det det går på, men at man skal ha råd til å ha dem, satidig somman skal ha råd til et ok sted å bo/ha dem.... Og hvem er det som hyler høyest nå da? deter kvinner som ikke får så mye som før...men som nok kanskje ikke skulle hatt så mye med tanke på hva far tjener og hvor mye han har dem. Begge skal bidra, men begge skal ha like muligheter til å leve videre 1
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2003 #6 Skrevet 29. april 2003 sexysadie; selvfølgelig skal far være med på å betale for barnet han har vært med på å lage, men han skal vel ikke betale ALT? Vi har nå en mor som nekter barnet sitt og sove over hos far, i frykt for å miste sitt dyrbare barnebidrag! Men vi "får lov" til å passe henne på lørdager og søndager på DAGTID (for det går ikke utover utregningen). Målet vårt er ikke å betale minst mulig barnebidrag, vi har penger til å betale for barnet, men det er jammen ikke rettferdig? Samværsavtale, kommer noen til å tenke nå, men den har mannen min kjempet for i snart 3 år uten og komme noe sted. Moren nekter og skrive under på noe som helst. Nå har de begynt til mekling (igjen), og fikk beskjed om å praktisere "vanlig samvær" noe hun var enig i (uten at noe ble skriftlig). Så hun sitter med all rett i hele verden på å nekte far og datter og se hverandre hvis det ikke passer henne. Det er mange flotte alenemødre der ute, men jammen er det mange flotte helgepappaer også! Jeg synes bare at ting skal være rettferdig, ingen skal "tjene" på å trenere samvær. Målet burde heller være barnets beste, for det er dem det alltid går utover! 1
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2003 #8 Skrevet 29. april 2003 sexysadie; selvfølgelig skal far være med på å betale for barnet han har vært med på å lage, men han skal vel ikke betale ALT? Vi har nå en mor som nekter barnet sitt og sove over hos far, i frykt for å miste sitt dyrbare barnebidrag! Men vi "får lov" til å passe henne på lørdager og søndager på DAGTID (for det går ikke utover utregningen). Målet vårt er ikke å betale minst mulig barnebidrag, vi har penger til å betale for barnet, men det er jammen ikke rettferdig? Samværsavtale, kommer noen til å tenke nå, men den har mannen min kjempet for i snart 3 år uten og komme noe sted. Moren nekter og skrive under på noe som helst. Nå har de begynt til mekling (igjen), og fikk beskjed om å praktisere "vanlig samvær" noe hun var enig i (uten at noe ble skriftlig). Så hun sitter med all rett i hele verden på å nekte far og datter og se hverandre hvis det ikke passer henne. Det er mange flotte alenemødre der ute, men jammen er det mange flotte helgepappaer også! Jeg synes bare at ting skal være rettferdig, ingen skal "tjene" på å trenere samvær. Målet burde heller være barnets beste, for det er dem det alltid går utover! hei jeg syns at faren her bør gå til rettsak og få omsorgen, det er klart at moren har har setteer sine behov framfor barnets hilsen
Gjest sexysadie Skrevet 29. april 2003 #9 Skrevet 29. april 2003 Hugg det levende barn i to stykker og gi den ene halvdel til den ene og den andre halvdel til den andre.» Kong Salomo fremsatte dette forslaget for å avsløre om to kranglende voksne sloss for egne eller for barnets interesser. «Hugg bare til,» sa den ene parten slik kan den nye bidragsloven sees. Barnet som blir omtalt i Første Kongebok, blir reddet av kong Salomos kloke dom: han gir barnet til den av partene som setter barnets beste foran egne rettigheter. Langt på vei er den kommende bidragsloven ment å skulle fungere på samme måte, men får likestillingsideologene oppfylt sin visjon om denne nye bidragsloven, vil de voksnes interesser blir prioriteret foran barnets beste. Er likestilling mellom mor og far det viktigste i bidragssaken? Barnebidraget er jo ikke noe far betaler til mor, men en del av foreldrenes økonomiske bidrag til barnets livsopphold. Dersom fedre skal ha selvstendige rettigheter i forhold til barnet uavhengig av mors inntekt, må de også ha en selvstendig plikt til å bidra økonomisk i forhold til egne barn. Det bare å håpe at det finnes en kong Salomo på Stortinget som griper inn før barne og familieministeren sier: hugg bare til!
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2003 #10 Skrevet 29. april 2003 Det er en grunn til at de nye reglene kommer SexySadie, og det er at barnebidraget har vært for høyt tidligere. Mødrene har i årevis fått mer penger enn de har hatt av utgifter på å ha ungene. Hvis du tror alle disse pengene har kommet ungene til gode er du i beste fall naiv. SexySadie skrev: Dersom fedre skal ha selvstendige rettigheter i forhold til barnet uavhengig av mors inntekt, må de også ha en selvstendig plikt til å bidra økonomisk i forhold til egne barn. Det er nettopp det fedre har gjort i alle år. Endringene som kommer nå, skal sikre at mor bidrar med sin rettmessige del av utgiftene. Dersom en mor har ordnet seg slik økonomisk at hun med de nye reglene ikke har råd til å ha barnet lenger, fordi bidraget blir mindre, ja så får hun overlate den daglige omsorgen for barnet til far.
Gjest sexysadie Skrevet 29. april 2003 #11 Skrevet 29. april 2003 Jeg skrev også: Er likestilling mellom mor og far det viktigste i bidragssaken? Barnebidraget er jo ikke noe far betaler til mor, men en del av foreldrenes økonomiske bidrag til barnets livsopphold.
Tule Skrevet 29. april 2003 #12 Skrevet 29. april 2003 Det er en grunn til at de nye reglene kommer SexySadie, og det er at barnebidraget har vært for høyt tidligere. Mødrene har i årevis fått mer penger enn de har hatt av utgifter på å ha ungene. Hvis du tror alle disse pengene har kommet ungene til gode er du i beste fall naiv. SexySadie skrev: Det er nettopp det fedre har gjort i alle år. Endringene som kommer nå, skal sikre at mor bidrar med sin rettmessige del av utgiftene. Dersom en mor har ordnet seg slik økonomisk at hun med de nye reglene ikke har råd til å ha barnet lenger, fordi bidraget blir mindre, ja så får hun overlate den daglige omsorgen for barnet til far. hei er helt enig og hun kan jo og jobbe hilsen
Gjest Andrassy Skrevet 30. april 2003 #13 Skrevet 30. april 2003 Interessante holdninger som kommer fram her: Førstemann konkluderer med at det er urettferdig at Rikstrygdeverket legger til grunn det omsorgsforeldren (som oftest mor) skriver om samværets omfang. Hva skal de legge til grunn da, om partene skriver forskjellige ting? Ville det vært mer rettferdig om de la til grunn det samværsforeldren skriver? En annen mener at dersom mor har stelt seg slik økonomisk at hun ikke "har råd" til å ha barna m. de nye bidragsreglene så kan hun jo bare overlate omsorgen til faren. De fleste av oss forholder oss faktisk til den inntekten vi har, stor eller liten. Når det fra en dag til den neste blir en drastisk reduksjon så vil dette få konsekvenser. Dessuten: det er ganske mange fedre som ikke vil ha daglig omsorg. (nå kommer det nok sinte svar av typen at "far får ikke lov, det er mors skyld....", men det får være). Det at de ikke vil ha daglig omsorg betyr ikke at de ikke er gode fedre, eller at ungene ikke er glad i dem, men kun at de faktisk ikke ønsker å ha det daglige ansvaret. En tredje skriver at "endelig skal mor også bidra". Så mor har ikke bidratt til barnets forsørgelse hittil altså? Den som har daglig omsorg, og barnet bor hos bidrar mao. ikke til sitt barns forsørgelse. Sistemann skriver at "hun får jo jobbe hun og". Personlig kjenner jeg ingen alenemødre som ikke jobber eller studerer. Vi burde kanskje ha to jobber da? Konklusjonen blir: mytene om den late, snyltende alenemoren som kun er ute etter å suge penger ut av den stakkars faren, lever i beste velgående. Dere evner ikke å se at de aller fleste alenemødre er oppegående damer som ønsker sine barn det beste. Vi jobber som alle andre, vi stiller opp, vi sliter voldsomt (i mange tilfeller) for å få far sterkere på banen. Men selvfølgelig, vi har jo selv valgt den situasjonen vi har kommet i, og at de nye bidragsreglene for mange BARN vil føre til en vanskeligere livssituasjon, det er jo bare som fortjent!
Gjest Qlio Skrevet 30. april 2003 #14 Skrevet 30. april 2003 Andrassy; jeg kan ikke svare for de andre, men skal forsøke og gi litt mer uttdypende svar fra mitt ståsted. Jeg mener at så lenge mor og far oppgir ulik størrelse på samværet, burde det være en eller annen instans som "fanger dem opp" og sørger for at bidraget som blir trekt er korrekt. Om ikke far stiller opp, skal han selvfølgelig betale mer enn de som gjør det! Men jeg synes ikke det er riktig at mor kan sitte som en liten Gud og bestemme som hun vil! Jeg synes også at det er riktig at mor skal bidra til barnets levekostnader i like stor grad som far. Ingen skal "tjene" på å ha barnet boendes hos seg, vel? Selvfølgelig bidrar begge, men jeg mener fortsatt at det skal være rettferdig fordeling for begge parter. I vårt tilfelle vil ikke mor jobbe mer enn 50%, fordi hun klarer seg på barnebidraget og den lønnen hun da mottar. Vi jobber begge 100%, og jeg kommer til å fortsette med det når jeg er ferdig med permisjonen. Synes du da at det er rettferdig at hun ber far om mer penger til klær og annet utstyr? 1
Gjest sexysadie Skrevet 30. april 2003 #15 Skrevet 30. april 2003 Hva slags annet utstyr??? Slikt som sykkel og annet dyrt utstyr??? D brukes d å dele 50/50 på utgiftene til ja.
waco Skrevet 30. april 2003 #16 Skrevet 30. april 2003 SS, beklageligvis vil ikke din kvinnelige hjerne forstå hva som diskuteres her nå, men fordi jeg er så full av ødselshet og gavmildhet at det halve kunne vært nok, skal jeg gjøre et lite unntak å forklare deg i detalj. Egentlig burde vi innføre begrense kvinners skillsmissemulighet (80 % av de som tar initativet til skillsmisse er jo kvinner), slik at vi slapp denne problemstillingen at kvinner beriker seg og tjener masse penger på å utnytte en far fra farsfiguren til en inntektsskilde (bidragsyter). Waco
Gjest Qlio Skrevet 30. april 2003 #17 Skrevet 30. april 2003 Vet ikke hvordan det praktiseres andre steder, men her i huset må vi hvertfall kjøpe egne sykler, akebrett, klær o.l. Da må jeg ærlig innrømme at jeg ikke synes det er rettferdig og være med på å sponse barnet når det er hos mor..... Tannregulering, konfirmasjoner o.l. er noe annet. Er jeg helt på villspor?
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2003 #18 Skrevet 5. mai 2003 Helt enig at det er på viddene at BM's ord skal være avgjørende, og at BY må gå til mekling og rettens vei for å få en samværsavtale! I mitt tilfelle nekter min ex å "tro" på at ferier også skal gå inn under gjennomsnittet for månedlig samvær, enda hun har fått dette bekreftet fra trygdekontoret, dette resulterer i at vi begge må betale 700,- fordi hun vil ha bidraget utregnet på nytt. Da vi for ett år siden var til mekling om samværsavtale fordi min ex reduserte samvær til et minimum pga delte reiseutgifter og nye bidragsregler så var hun ikke klar over at ferier skulle telle med, HELDIGVIS! Jeg fikk ikke like mye samvær som tidligere, men heller ikke så lite som hun først foreslo, beklageligvis hadde jeg ikke råd til å gå til sak, men ihvertfall har jeg nå en skriftlig avtale på det samværet som er og som jeg kunne sende med bidragspapirene. Hadde jeg ikke hatt dette så hadde hun satt samvær til 0...
Gjest Turi Skrevet 5. mai 2003 #19 Skrevet 5. mai 2003 Istedet for at BMs mening gjelder om BM og BY rapporterer forskjellige ting, kunne papirene blitt sendt i retur med melding om at de må være samstemte. For eksempel.... Om utgifter til sykkel deles 50/50, kommer jo an på masse annet også. Har barnet en sykkel hos mor og en hos far, er det ikke logisk at far betaler 50% av den som er hos mor. For eksempel..... Om mor har valgt å jobbe 50% kun fordi hun får nok bidrag til å klare seg på 50% lønn, så må hun jo også klare seg på det da? Eller?
Gjest sexysadie Skrevet 5. mai 2003 #20 Skrevet 5. mai 2003 Synes d er snedig at d er barnefars nye samboer som tar opp dette....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå