Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det andre her som er i den situasjonen at dere mistrives forferdelig paa jobb? Jeg har en midlertidig jobb fram til mai, da skal samboeren min og jeg flytte tilbake til Norge, og forhaapentligvis gaar jeg tilbake til aa jobbe med det jeg gjorde foer jeg flyttet til utlandet for aa bo med kjaeresten min.

Saa derfor styrer jeg ikke med aa skifte jobb, men fokuserer heller paa aa soke jobb i Norge. Men jeg sliter med aa motivere meg selv. Jobben er en type service jobb med hoy stress faktor, overvaaking og konstant press. Jeg har vondt i magen hver morgen, og null energi paa kveldene. Samtidig vil jeg jo bare prove aa holde ut og gjore mitt beste siden det bare er noen maaneder til det er snakk om. Men er det andre her som er i samme situasjon som har gode tips til aa holde motivasjonen oppe? Et slags mantra man kan si til seg selv, kanskje... :klø: Jeg er vel litt daarlig til akkurat aa tenke positivt naar jeg er i negative situasjoner, saa noen som har gode tips til hvordan snu tankegangen?

Kanskje jeg burde lage meg en nedtellingsmaskin til siste arbeidsdag hehe :briller:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På min forrige jobb hadde jeg en sluttdato, da hjalp det faktisk litt å telle ned dagene.

Nå har jeg en ny drittjobb som jeg mistrives i, det som motiverer meg her er å telle timer/lønn på bussen til og fra jobb. Og tenke litt på hundrelappene mens jeg jobber. Sikkert ikke så veldig pedagogisk korrekt, men det eneste som driver meg er faktisk lønna. :)

Skrevet

Sluttdato hjelper veldig :Nikke: Lag en stor nedtellingskalender og heng den på et godt synlig (for deg, muligens ikke for sjefen og kundene) synlig sted. Og gjør morsomme ting på kveldene, det hjelper å ha lyspunkter innimellom.

Skrevet

Slik jeg ser det er den beste motivasjonen at det er tidsbegrenset. Du kan også prøve å fokusere på delmål i løpet av en dag eller uke; når du har betjent kunde nr 10, 50 e.l den dagen eller andre liknende ting (jeg har ikke erfaring med sånn type jobb, men i andre jobber med mye rutiner føles det ok hver gang man har fått unna en fast oppgave).

Skrevet

Hei!

Jeg hadde det akkurat slik som du !

Jeg jobbet i et stort callcenter i Skottland, men flyttet etterhvert tilbake til Norge for å bo sammen med min samboer. Jeg mistrivdes noe helt utrolig på jobb, og det var veldig tøft å komme seg opp hver morgen. Som mange andre sier, det hjalp meg veldig å få en dato å forholde meg til. Jeg brukte mye energi på å fokusere på at det er BARE så og så lenge igjen - og sette det i kontekst med f.eks .. det er ikke så lenge siden det var jul - men det er allerede februar! Tiden går fort!

Håper det ordner seg!

Skrevet

Jeg har også en jobb jeg mistrives i. Jeg er doktorgradsstipendiat, så min trøst er at jeg bare må holde ut i to år til, så kan jeg sprade rundt og kalle meg doktor :P Men det er veldig hardt å jobbe selv med denne guleroten. Jeg sitter jo dønn aleine inne på et kontor hele dagen, og skal liksom forske og tenke. Og det er vanskelig å tenke på det jeg skal, i stedet for å drømme seg laaaangt vekk...

Skrevet

Som jeg ser det har to muligheter, avhengig av situasjonen og arbeidsstedet, sjefen osv.

Det ene er, som noen har foreslått allerede, å telle ned mens du gjør så lite som mulig, og tenker så mye som mulig på andre ting. Fokuserer på trivelige ting på fritida (det må du seff uansett :) ) - og fjerner fokus fra jobben så mye som mulig.

Det andre alternativet er å snakke med sjefen din, spørre om det er noe som kan gjøres med situasjonen, og vise at du har lyst til å virkelig stå på, hvis det er noe de kan tilby deg til gjengjeld. Slik kan du skaffe deg en bedre hverdag - og ikke minst - hvis det uansett ikke er et sted du skal bli - en skikkelig god referanse videre.

Uansett hva du finner ut - lykke til :) Husk at det viktigste i livet er det du velger å fokusere på.

Gjest Gjest_Binders_*
Skrevet
Husk at det viktigste i livet er det du velger å fokusere på.

Veldig enig med deg. Sitter selv i en jobb jeg ikke trives i og har ikke sluttdato ennå. Så jeg gjør som følger:

Leter etter det små positive tegn i hverdagen og som får meg til å smile! Om det er en artig kunde, en hyggelig kollega , morsomme skrivefeil eller at lunsjen var koselig. Finn det du synes er positivt og lag en smiley på en lapp for hver gang. Og så henger du lappene opp der du jobber.

Det gjør hele dagen min lettere og lysere og bidrar til at jeg lettere glemmer det som drar meg ned.

Prøv! :)

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Veronika_*
Skrevet

Mistrivsel på jobb er noe jeg virkelig kan relatere meg til, selv har jeg vel ikke hatt en eneste jobb hvor jeg faktisk trives.

I min nåværende jobb er det såpass ille at jeg ER kvalm på jobb hele tiden, og det knyter seg i kroppen bare av å tenke på jobben. Men det er finanskrise og jeg sitter alene med leilighet, så jeg får bite det i meg, selv om jeg hater det for alt det er verdt.

Frustrert

Skrevet
Mistrivsel på jobb er noe jeg virkelig kan relatere meg til, selv har jeg vel ikke hatt en eneste jobb hvor jeg faktisk trives.

I min nåværende jobb er det såpass ille at jeg ER kvalm på jobb hele tiden, og det knyter seg i kroppen bare av å tenke på jobben. Men det er finanskrise og jeg sitter alene med leilighet, så jeg får bite det i meg, selv om jeg hater det for alt det er verdt.

Frustrert

Hvorfor bytter du ikke jobb, dersom dette ikke er bare midlertidig? :)

Skrevet
Er det andre her som er i den situasjonen at dere mistrives forferdelig paa jobb?

Det er jo bare fram til mai, sier du? Da er du ferdig nå da!

Ja, vi er flere som mistrives veldig på jobb. Selv om selskapet er attraktivt og lønnen god, så kan knippet av teamkolleger og type arbeidsoppgaver ikke matche.

Da er det svært vanskelig å gå på jobb hver dag...kan ikke levere og snakker ikke samme "språk" (personmessig) med kollegene, da er det tungt.

Da går man bare å venter på endringer, omorganiseringer, flytting og selv søker andre andre jobber. Slikt tar jo tid. I mellomtiden må man bruke energi på å ikke miste troen på seg selv.

Skrevet

Som andre har svart: Fokuser på det som er positivt. Si til deg selv kvelden før; "i morgen gleder jeg meg til...", om morgenen før du skal avgårde: "Yess, i dag skal jeg...", og når du går hjem "Så hyggelig at det og det skjedde" osv. Etterhvert vil du flytte fokus til det som er bra og få en bedre følelse for jobben generelt. Positiv tenking fungerer faktisk.

Gjest Gjest_Ylva Virvla_*
Skrevet

"Om hundre år er allting glemt", sier jeg til meg selv når jeg bekymrer meg for mye.

Gjest Gjest
Skrevet
Som andre har svart: Fokuser på det som er positivt. Si til deg selv kvelden før; "i morgen gleder jeg meg til...", om morgenen før du skal avgårde: "Yess, i dag skal jeg...", og når du går hjem "Så hyggelig at det og det skjedde" osv. Etterhvert vil du flytte fokus til det som er bra og få en bedre følelse for jobben generelt. Positiv tenking fungerer faktisk.

Nja...ikke når man har kolleger og en jobb man absolutt ikke trives med. Ønsker man seg vekk hver dag og ikke mestrer oppgavene, da er det bare å satse videre og se vekk fra den jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...