Gå til innhold

Smaking på butikken

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet

Det eneste jeg smaker på er druer i løsvekt. Aldri noe som er pakket på en slik måte at du betaler en fast sum for varen som da er veid opp på forhånd. Druer smaker jeg på for jeg gidder ikke å kjøpe de dersom de er sure.

Andre typer frukt smaker jeg ikke på. Er jeg f.eks. usikker på om appelsinene er søte eller at jeg liker den typen epler så kjøper jeg bare en. Er de gode så kjøper jeg flere neste gang. Smågodt ser jeg ikke hensikten å smake på. Er noe ukjent så tar jeg bare et par stykker og fyller opp resten med det jeg liker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det eneste jeg smaker på er druer i løsvekt. Aldri noe som er pakket på en slik måte at du betaler en fast sum for varen som da er veid opp på forhånd. Druer smaker jeg på for jeg gidder ikke å kjøpe de dersom de er sure.

Andre typer frukt smaker jeg ikke på. Er jeg f.eks. usikker på om appelsinene er søte eller at jeg liker den typen epler så kjøper jeg bare en. Er de gode så kjøper jeg flere neste gang. Smågodt ser jeg ikke hensikten å smake på. Er noe ukjent så tar jeg bare et par stykker og fyller opp resten med det jeg liker.

Men kan du ikke bare bryte av en liten kvist av drueklasen og betale den før du smaker på da?

For da blir ikke tapet så stort om du ikke skulle like dem.

Blir jo akkurat samme system det...

Skrevet

eller man kan selvsagt si ifra i kassen når man betaler, at man allerede har spist en drue, så kan de jo legge på det en drue koster til prisen av resten av druene.

Problemet blir vel at det neppe er mange som gidder det, verken prøvesmakere eller kassadamer.

Skrevet (endret)
eller man kan selvsagt si ifra i kassen når man betaler, at man allerede har spist en drue, så kan de jo legge på det en drue koster til prisen av resten av druene.

Problemet blir vel at det neppe er mange som gidder det, verken prøvesmakere eller kassadamer.

Nå er det jo litt vanskelig å legge dette til prisen av resten av druene, ettersom druer legges på vekten, så slår man en kode, også regnes prisen ut fra vekten på drueklasen (evt. da annen frukt som ligger der). Da må man plutselig til å legge til ekstra matvare som man slår inn manuelt etterpå osv.

Smaker ikke på ting med mindre det er lagt fram smaksprøver. Joda, jeg har endt opp med "sure" druer, ikke alle druer er søte, men nå spiser jeg dem enten de er sure eller søte jeg da. Kan ikke helt skjønne hva som skal være forskjellen på druer og alle andre matvarer. Man åpner jo ikke en eske rosiner og smaker på rosinene for å finne ut om et merke er like greit som et annet, og hva er egentlig forskjellen på å smake på smågodt og en drue, sånn bortsett fra at smågodt smaker likt (mye smågodt er jo hardt, og da ofte ikke like godt som når det er ordentlig ferskt)? Jeg bare er litt nysgjerrig på logikken bak.

Endret av *Enigma*
Gjest Emera i.i
Skrevet

Jeg synes overhodet ikke det er greit å prøvesmake. Det forsvinner nok et betydelig antall druer fra butikkene på den måten. Så det synes jeg ikke om.

Skrevet
Man åpner jo ikke en eske rosiner og smaker på rosinene for å finne ut om et merke er like greit som et annet, og hva er egentlig forskjellen på å smake på smågodt og en drue, sånn bortsett fra at smågodt smaker likt (mye smågodt er jo hardt, og da ofte ikke like godt som når det er ordentlig ferskt)? Jeg bare er litt nysgjerrig på logikken bak.

forskjellen mellom prøvesmaking av druer i løsvekt og rosiner i pakket emballasje synes jeg er ganske grei, når man må åpne emballasje slik at butikken ikke lenger kan selge resten, så er det vesensforskjell for min del, mot det å ta en drue som ligger åpent og der man likevel kan selge resten av klasen (man tar jo ikke på de andre druene).

den med smågodt og druer, og mandler i løsvekt for den sakens skyld, skal jeg på ingen måte si er logisk tankegang, mer tillært tankegang tenker jeg. :fnise:

jeg har lært at det er greit å smake på druer, for druer smaker forskjellig, og man tar bare en og ødelegger altså ikke resten av druene ved å prøvesmake.

sjokolade i løsvekt, skal smake det samme og det synes gjerne om den er gammel eller tørr, men klart man kan bomme der og, så det er ikke logikk, bare tillært tankegang på hva som er ok og hva som ikke er det.

Skrevet
og man tar bare en og ødelegger altså ikke resten av druene ved å prøvesmake.

Du ødelegger kanskje ikke selve druene, men du ødelegger jo klasen som helhet. Jeg vil ikke ha halvspiste klaser med druer, og tror neppe jeg er den eneste. Dermed blir det jo fort betydelig mer svinn enn den ene druen du og de 10 andre etter deg har tatt, siden resten av klasen ikke blir kjøpt og må kastes.

Skrevet
Du ødelegger kanskje ikke selve druene, men du ødelegger jo klasen som helhet. Jeg vil ikke ha halvspiste klaser med druer, og tror neppe jeg er den eneste. Dermed blir det jo fort betydelig mer svinn enn den ene druen du og de 10 andre etter deg har tatt, siden resten av klasen ikke blir kjøpt og må kastes.

Nå tar jeg aldri fra klaser som ser nedplukket ut da, akkurat av den grunn. Og jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt på at drueklasene er halvspiste når jeg kjøper heller, jeg kjøper den mengde druer jeg har lyst på, så lenge druene ser bra ut. Om de henger i en klase eller to, fordi det ikke er druer på alle stilkene, det betyr ikke så mye for min del.

Det er vel derfor jeg ikke tenker på en drueklase som like usalgbar som en åpnet eske med f.eks rosiner.

Skrevet
Inspirert av denne tråden: Synes du det er ok å smake på butikken?

Er det greit å ta en drue?

Et eple?

Smågodt?

Jeg er så heldig at "min" butikk alltid har smaksprøver lagt ut.

Vanligvis druer, appelsiner, melon eller annen frukt. Grønnsaker av forskjellig slag. Brød med kjøttpålegg, brød med fiskepålegg og kjeks med ost. I tillegg er det ofte smaksprøve på en eller annen sjokolade eller søt kjeks.

Med alt dette tilgjengelig ser jeg ikke behovet for å stjele av varene, for smakingen nevnt i innleggene over er faktisk tyveri, enten man vil eller ikke.

Skrevet

Kom til å tenke på de som absolutt må åpne og ta på tobakken og kjenne om den er tørr før de kjøper den. Altså, tobakk selges som varmt brød så det er alltid ferskt! Vil kunden da ikke kjøpe den pakken, kan den jo ikke selges videre, siden han har vært med fingrene ned i tobakken. DET er frekt det! Blir ganske dyrt svinn! Og det er heller ikke lov, men har sett et par har gjort det - og det er det frekkeste - kan ikke sammenlignes med druesmaking engang! Hvor mye koster en tobakkspung? Over 100 kroner? Det finnes så mange usiviliserte folk...

Skrevet

Tenk om alle skulle smake på ting i en stor matbutikk i Oslo med flere 100 kunder hver dag. Det ville jo til slutt ikke vært varer i gjen da og butikken hadde ikke fått inn penger. Jeg kaller det å stjele og stjeling er ikke greit.

Skrevet

Regner med et par-tre-fire tusen betalende kunder daglig.

Gjest Catwoman
Skrevet

Ja, det er greit å smake på en drue.

Og da selvfølelig en som er i løsvekt (med kilopris) - ikke en som ligger oppi en boks. Da går det jo utover kunden som kjøper denne boksen etterpå.

Et eple er ikke greit å bare ta -

En mandel fra en løsvektboks er også ok.

Men nå jobber jeg i en Menybutikk, og vi har sikkert en litt annen policy i forhold til det med smaksprøver enn det en Rema1000 butikk har.

Så å spørre om å få smake før man tar er ikke så dumt, siden ulike butikker har ulike oppatninger om hva man synes er ok.

Skrevet

Niks, ikke greit med mindre det er lagt ut smaksprøver.

Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet
Men kan du ikke bare bryte av en liten kvist av drueklasen og betale den før du smaker på da?

For da blir ikke tapet så stort om du ikke skulle like dem.

Blir jo akkurat samme system det...

Det har jeg faktisk aldri vudert. Jeg smaker kun på en drue dersom jeg faktisk ønsker å kjøpe. Skulle jeg kjøpt en liten kvist, betalt for så å smake så hadde jeg ikke giddet å ta en ny runde på butikken for å plukke med meg mer druer for så å stå i kø igjen.

Nå har jeg aldri sett halvspiste klaser i butikken da. Det detter jo alltid av noen druer og jeg driver da ikke å sjekker at det er en drue på hver stilk.

Skrevet

Jeg kjøper aldri drueklaser det mangler en drue på. Hvis noen har tatt den drua, har de mest sannsynligvis tatt på/kommet borti med hendene på resten av druene i nærheten av den som er tatt. FInnes også de som tar ei drue bare for å spise, uten å engang vurdere å kjøpe, men bare går videre.

Skrevet

Jeg syns ikke det er greit å prøvesmake i det hele tatt, det er frekt og unnskyldningen om at man må smake for å sjekke kvaliteten er for tynn.

Man kan helt fint se om en kurv med druer holder standarden den bør ha.

Gjelder også druer i løsvekt, eller annen frukt.

Om alle skulle løpt rundt og prøvesmakt, så ville dette utgjøre betydelige kostnader for butikken.

Man kjøper det man skal ha, og bruker øynene man har, ferdig med det.

Ja, det har hendt flere ganger at mandarinene jeg har kjøpt slett ikke var gode.

Det kunne jeg ikke gransket meg frem til, men skulle jeg tatt meg den frihet å smakt på de for å sjekke kvaliteten ?

Kunne ikke falle meg inn.

Skrevet

jeg vil ikke kjøpe noe om "alle" hadde putta griselabbene sine i samme bunt å prøvesmakt nei takk. Uhygenisk.

Pakket inn i plasitk, kjøp eller forsvinn egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...