Gå til innhold

Overlevde bilkræsj uten belte


Joyce

Anbefalte innlegg

Ifølge statistikken som refereres i artikkelen under var det 44% av dødsofrene som ikke brukte belte i 2005. Bruk av bilbelte ligger på 90% ifølge tabell i samme artikkelen. Dersom det var en generelt god idé å ikke bruke bilbelte ville tallene vært tilnærmet like, men det viser seg altså at bilbelte øker sjansene for å overleve en kræsj.

Man vil alltid finne eksempler på folk som har overlevd fordi de ikke brukte bilbelte, men det finnes enda flere eksempler på folk som dør i ulykker der bilen er nærmest uskadet og de kunne åpnet døren og gått ut dersom de hadde hatt bilbelte - dessverre har ikke de mulighet til å fortelle om opplevelsen i ettertid...

At man overlever fordi man ikke brukte bilbelte og satser på at neste ulykke vil ha samme resultat blir litt som å hevde at vinnertallene i denne lottotrekningen har større sjanse for å bli valgt i neste lottotrekning.

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=191936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var med i en bil ulykke for mange år siden. Jeg hadde ikke bilbelte på. Tror jeg hadde fått mye større skade vis jeg hadde hatt belte på. Bilen snurret rundt mange ganger og landet på taket. Utrolig nok kom jeg meg ut av bilen, men absolutt ingen skramme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge statistikken som refereres i artikkelen under var det 44% av dødsofrene som ikke brukte belte i 2005. Bruk av bilbelte ligger på 90% ifølge tabell i samme artikkelen. Dersom det var en generelt god idé å ikke bruke bilbelte ville tallene vært tilnærmet like, men det viser seg altså at bilbelte øker sjansene for å overleve en kræsj.

Man vil alltid finne eksempler på folk som har overlevd fordi de ikke brukte bilbelte, men det finnes enda flere eksempler på folk som dør i ulykker der bilen er nærmest uskadet og de kunne åpnet døren og gått ut dersom de hadde hatt bilbelte - dessverre har ikke de mulighet til å fortelle om opplevelsen i ettertid...

At man overlever fordi man ikke brukte bilbelte og satser på at neste ulykke vil ha samme resultat blir litt som å hevde at vinnertallene i denne lottotrekningen har større sjanse for å bli valgt i neste lottotrekning.

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=191936

Jeg er på ingen måte uenig og det eneste fornuftige er utvilsomt å bruke bilbelte. Faktisk har jeg selv overlevd en alvorlig ulykke nettopp fordi jeg brukte belte. Det har resultert i at jeg, om mulig, er enda mer oppsatt på å forkynne om beltebruk enn jeg var før og jeg setter meg ikke frivillig inn i en bil uten å samtidig spenne sikkerhetsbeltet. Jeg nekter t.o.m. å sitte med taxisjåfører som ikke bruker belte (Ja, jeg vet de er fritatt) fordi det finnes en mikroskopisk sjanse for at en ”løs sjåfør i kupeen” kan komme til å skade meg hvis det skjer en ulykke.

Det jeg imidlertid også er smertelig klar over er at alvorlige bilulykker, for uten å gi fysiske skader, også kan gi seg utslag i mer eller mindre rasjonelle psykiske ettervirkninger. Jeg kan m.a.o. godt forstå at en et menneske som har overlevd en ulykke fordi h*n ikke brukte belte føler en sterkt motvilje mot, eller endog ikke for sitt bare liv tør, å sitte fastspent i en bil. Nå kan man selvfølelig la være å kjøre bil, men for mange ville dette være et stort handicap både i yrkeslivet og m.h.p. den generelle livsutfoldelsen. Siden manglende bruk av bilbelte først og fremst rammer personen selv, synes jeg derfor ikke det er så ufattelig dumt som det ved første øyekast kan virke, å frita noen for bruk. En del yrkesgrupper er allerede fritatt og med tanke på at sannsynligheten for å bli utsatt for en. bilulykke med potensielt dødelig/invalidiserende utgang tross alt er ganske liten, synes jeg det er langt bedre at man fritar de som har et reelt behov for det for bruk enn at de blir sittende der og kanskje i ytterste konsekvens blir helt eller delvis uføre p.g.a. psykiske problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg slipper å bruke bilbelte fordi han får panikkangst av det.

Det var visst ikke så stort problem å få det godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg slipper å bruke bilbelte fordi han får panikkangst av det.

Det var visst ikke så stort problem å få det godkjent.

Nei, og jeg forstår da heller ikke hvorfor det skulle være det så lenge det for ham kanskje er en viktig faktor som innebærer at han kan fungere normalt i dagliglivet i stedet for å måtte ha behov for assistanse til forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...