Gå til innhold

Hva passer til gløgg


♥Mirella♥

Anbefalte innlegg

Vi skal servere kaffe og gløgg mellom vielse og velkomstdrink, har dere noen forslag til noen småbiter folk kan tygge på som kan stå fremme? Hva med frukt? Hva slags frukt i så fall? Andre ting?

Takknemlig for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ¤bella¤

Ville servert nøttemix ved siden.

Siden du skal servere gløgg, så må jeg bare spøøre når du skal gifte deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket frukt synes jeg passer; rosiner, fiken, aprikos osv. Nøtter også, men det er det jo ikke alle som tåler, så greit med et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Nøtter har jeg tenkt på også, sikkert ikke dumt å kombinere det med tørket frukt! Går nok for det hvis det ikke kommer noen enda bedre forslag.

¤bella¤: Om 11 dager! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gløgg og nøtter/tørket frukt, så velkomstdrink og så middag? Det høres veldig mektig ut, håper dere skal ha små porsjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gløgg og nøtter/tørket frukt, så velkomstdrink og så middag? Det høres veldig mektig ut, håper dere skal ha små porsjoner!

Ja, det er jo ikke meningen at folk skal spise seg mette på nøtter.. Men de som kommer rett til lokalet etter kirken må vente i to timer på velkomstdrink, og da mener alle rundt meg at de må få noe å drikke og småspise på. Jeg er vel forsåvidt enig også, men pappa foreslo lapper, og det synes jeg blir for mektig (pluss at jeg ikke synes det har noe i et bryllup å gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Gløgg er jo veldig søtt, så jeg tror jeg vill droppet tørket frukt, som jo er temmelig søtt. Hva med små salte kjeks med litt ost på/til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere allerede har kjøpt inn til gløgg,er det kanskje litt seint,men hva med å servere en epletoddy i stedet?"Lettere" enn gløgg,men fortsatt varmt,krydret og vinterlig,og ikke så søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere allerede har kjøpt inn til gløgg,er det kanskje litt seint,men hva med å servere en epletoddy i stedet?"Lettere" enn gløgg,men fortsatt varmt,krydret og vinterlig,og ikke så søtt.

Det tenkte jeg på også. I juleheftet fra Tine var det oppskrift på noe slikt, både a la eple- og appelsingløgg. Det så veldig godt ut. Jeg synes både nøtter (blant annet pistasj) og frukt passer til. Ristede kastanjer hørtes aller best ut, men kanskje vanskelig å få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her nå, tusen takk :)

Har ikke kjøpt inn gløgg enda, så ingen ting er for sent i den forstand. Men ser for meg at det er minst styr med gløgg, epletoddy har jeg ikke smakt, og vet ikke hvordan det lages.. Veldig glad i den søte gløggen også jeg da, men nå er det ikke jeg som skal drikke den, så det blir jo sånn sett det samme.

Ost og kjeks synes jeg også hørtes bra ut, funker det til gløgg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja! ost og kjeks funker veldig bra.

var i et bryllup i desember og der fikk vi servert gløgg med ost og kjeks. var en del forskjellige kjekstyper og noen oster.

(det jeg likte best, tro det eller ei var: pepperkake med blåmugge ost på)

men tilbake til spørsmålet: ost og kjeks funker fint :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmuggost på pepperkake er faktisk en klassisk kombinasjon. Og godt :-D.

Jeg stusset litt ved gløgg fordi det er så veldig julete- epletoddy er det ikke så mange som forbinder med jul, og det er kjempeenkelt å lage. Legger ved oppskriften i tilfelle noen er interessert:

1 liter eplejus

5 nellikspiker

1 kanelstang

2 stjerneanis

1/2 vaniljestang, splittet,og frøene skrapt ut.

Varmes opp til kokepunktet og søtes etter smak med honning. Hvis man vil ha en alkoholholdig gløgg, anbefaler jeg en vaniljevodka eller en vodka "naturell". Til denne oppskriften, ca 11/2- 2 dl, alt etter hvor sterkt man vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...