Gå til innhold

cøliakitest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Tok en hjemmetest av datteren min,

Kontroll streken kom etter noen minutter, etter 10 min var det en svak svak strek under, der hvor det indikerer om man har cøliaki eller ikke. Den var så svak at jeg måtte under lyset for å se den.

Men etter ytterlig 10 minutter var det en tydelig strek,

Er det forsent å tror at det har gitt noen utslag? noen som vet om etter en stund vil den streken komme frem uansett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg lurer på hvilket apotek (hvilken kjede) du fikk kjøpt denne testen?

Jeg har prøvd å få tak i den, men ingen av apotekene jeg har prøvd på har hatt den.

Skrevet

Jeg kjøpte den på alliance apotek. 175,-

Veldig enkel test,

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

Dersom du mistenker cøliaki hos datteren din må du ta henne med til legen for en skikkelig utredning, ikke stole på en test til 175 kr fra apoteket. Utredningen tar litt tid, men å stille sin egen diagnose og behandle din datter etter den, kan forverre situasjonen drastisk. Og ikke minst utsette henne for fare.

• Liker 2
Skrevet

Hei igjen

Det er jammen ikke lett å få denne testen hos legen, den er nokså dyr, så legen vil ikke ta den sånn uten videre,

Tok denne testen for å se om den slo ut, og det er derfor jeg lurer på dette. Vet om mange som har cøliaki selv, og vil teste barna og legen nekter. Veldig vanlig.

Tenkte at om den slo ut så ville det vært lettere å få tatt en til hos legen. Den er anbefalt på hjemmesiden til cøliakiforbundet.

Skrevet

Synes det høres utrolig rart ut at legen ikke vil teste barn for cøliaki? Man mistenker jo ikke en så alvorlig sykdom for "gøy"? Men jeg kan jo litt forstå legen også, mange mødre kan jo fort bli litt hysteriske bare om ungen har forbigående diare og tro alt mulig er galt.. men likevel, man må jo ihvertfall vise at man tar dem på alvor og heller undersøke ungen litt nøyere eller be dem se det an, og så henvise.

For å finne de skadene i tarmen man ser ved cøliaki så er det jo gastroskopi som er best. Og jeg ble henvist til det lett som ingenting da jeg gikk til legen med mageproblemer, som jeg selv fant ut at ble bedre uten kornprodukter. Men med et halvt års ventetid så har jeg testet ut litt selv, det er kun hvete jeg reagerer på. Som er noe "helt annet" enn gluten.

Om du virkelig tror at ungen din kan ha cøliaki, så ville jeg anbefalt å teste ut noen uker uten brødmat osv. Noen uker uten skader ikke noe, og vil jo etterhvert vise om ungen blir friskere eller ingen bedring. Selv merket jeg forskjell etter 3 dager uten brød, men det er meg.

Men husk, blir ungen sendt til gastroskopi så synes visstnok ikke skadene i tarmene om man har begynt med glutenfritt kosthold allerede. Så prøv kun ut noen uker hjemme om du er usikker selv på hva det er, og prøv gjerne uten melkeprodukter i ukene etterpå. For å se om det blir noen forskjell da osv..

Er enig i at diagnoser ikke er så lurt å stille hjemme, men teste matvarer selv vil ihvertfall gi en deg en mye bedre pekepinn enn en slik "billig" test. Blir ungen friskere uten en viss type mat så viser det jo mye bedre enn en test kan også. For å kutte ut brødmat og leve på dyre/vanskelige dietter uten grunn, er bare tull. Ta litt ansvar og prøve og finne ut selv hva man reagerer på, på en fornuftig måte, ser jeg ikke noe galt i.

Skrevet

Så er det også slik at ikke alle slår ut på slik test, eller blodprøve-tesen til legen for den saks skyld. men man kan ha cøliaki for det. Det er KUN gastroskopi som kan gi en sikker diagnose.

Vet legene kan være ganske trassige, har vært igjennom mye selv. men du må bare stå på ditt hvis det er grunnlag for å mistenke cøliaki. Liten vits å bare teste sånn bare for å teste...

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke symptomer har barnet ditt da? De barna jeg kjenner som har fått påvist cøliaki har vært så dårlig at det ikke har vært noen tvil om at det lå en sykdom og herjet et sted i kroppen. Slapp, trøtt, dårlig vekstutvikling, bleik, oppkast, diare, ekstreme magesmerter og til og med slik oppblåst mange man ser på sultbarn i afrika. Hvis det bare er litt diare og mageknip kan det være hundre andre ting. Husk også at en blodprøve ikke er nok til å si om noen har cøliaki eller ikke, det er kun biopsi fra tolvfingertarmen som er "godt nok" diagnostisk kriterium. Har for øvrig tatt en hjemmetest en gang fordi jeg mistenkte cøliaki, testen var klart positiv, men når utredning hos lege var ferdig hadde jeg ikke cøliaki. Ikke stol på tester som kjøpes på nett!

AnonymBruker
Skrevet

4 år gammel tråd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...