Knøttet Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Kanskje et dumt spørsmål, men akkurat nå har jeg litt dilla på softis Og mannen og jeg snakket om at i utlandet kan jeg ikke spise det, men hva med her hjemme? Er melken/fløten eller hva man bruker i softis pasteurisert? Jeg antar egentlig det, siden det ingen steder står noe om at de advarer gravide mot softis, men man vet jo aldri...
marsy Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 kan ikke si jeg har hørt noe om det.... og én softis skader vel ikke men nå fikk jo JEG kjempelyst på softis med sjokostrø!
Knøttet Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2008 kan ikke si jeg har hørt noe om det.... og én softis skader vel ikke men nå fikk jo JEG kjempelyst på softis med sjokostrø! Jeg vet hvordan det er! Vel, det har ikke vært én softis... Det har vært én softis hver dag siden torsdag
marsy Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 pytt pytt... jeg har både farget håret og spist salami mens jeg har vært gravid... det går nok fint
Calla Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Jeg spiste MANGE softis (med lakrisstrø ) da jeg var gravid, og har aldri hørt at man ikke kan spise det her i Norge.
Gjest imli Skrevet 6. februar 2008 #6 Skrevet 6. februar 2008 Skulle ikke gått inn på denne tråden, kjenner jeg... Her i Norge er så og si all melk pasteurisert. Har aldri sett upasteurisert melk, kun uhomogenisert. Men regner med at all melk som avviker fra normalen er merka. Du kan nok trygt spise softis
Umuriel Skrevet 6. februar 2008 #7 Skrevet 6. februar 2008 Levde på is sist sommer, spiste salami og farget håret jeg og, og her sitter jeg med en sprell levende gutt i fanget! Utrolig, men sant!
Murmelmy Skrevet 6. februar 2008 #8 Skrevet 6. februar 2008 Jeg var hektet på softis med lakrisstrøssel i forrige graviditet. Spise med god samvittighet...
Malama Skrevet 6. februar 2008 #10 Skrevet 6. februar 2008 Å spise softis skal da være trygt. Å sammenligne det med å spise salami (som er av det som IKKE er anbefalt) er jo en merkelig greie, da antyder man jo nemlig at "å spise softis er noe vi egentlig ikke skal (jmf salami) men jeg gjorde det likevel, og det gikk jo bra", men sannhenten vel er at "å spise softis er ikke noe vi er advart mot". For å si det sånn:Om softis var i samme kategori som salami, hadde jeg ikke spist det. Jeg spiser ikke spekemat disse månedene, fordi det er statens anbefaling at vi lar være. Men all den tid det ikke er advarsel mot softis (i norge) så kommer jeg til å spise det. Rent brotsett fra at akkurat nå virket softis med sojokostrø ikke bare for kaldt (jeg liker best softis om sommeren, nå er det snø på bakken ute...) og kvalmende....
marsy Skrevet 6. februar 2008 #11 Skrevet 6. februar 2008 Å spise softis skal da være trygt. Å sammenligne det med å spise salami (som er av det som IKKE er anbefalt) er jo en merkelig greie, da antyder man jo nemlig at "å spise softis er noe vi egentlig ikke skal (jmf salami) men jeg gjorde det likevel, og det gikk jo bra", men sannhenten vel er at "å spise softis er ikke noe vi er advart mot". grunnen til at jeg skrev det, er fordi jeg synes det er mye hysteri rundt graviditet. Om man spiser salami på brødskiva et par ganger i løpet av 9 måneder vedder jeg ganske mye på at man får en frisk unge likevel - det er faktisk ganske høy standard på kjøttproduksjon/kjøttpålegg i Norge. Foreldrene våre gjorde sikkert tusen ting som nå er ulovlig, men fikk friske barn. Og selv om jeg er totalavholds under svangerskapet kjenner jeg flere som har kost seg med et lite glass vin i ny og ne - og fått sunne barn. Ungen har ikke godt av at mammaen bekymrer seg og er redd hele tiden heller. Jeg spurte legen min ang. salami, og han sa at jeg kunne spise det - men alt med måte. Er fullstendig klar over at det ikke er anbefalt å spise spekemat under svangerskapet.
Umuriel Skrevet 6. februar 2008 #12 Skrevet 6. februar 2008 grunnen til at jeg skrev det, er fordi jeg synes det er mye hysteri rundt graviditet. Om man spiser salami på brødskiva et par ganger i løpet av 9 måneder vedder jeg ganske mye på at man får en frisk unge likevel - det er faktisk ganske høy standard på kjøttproduksjon/kjøttpålegg i Norge. Foreldrene våre gjorde sikkert tusen ting som nå er ulovlig, men fikk friske barn. Og selv om jeg er totalavholds under svangerskapet kjenner jeg flere som har kost seg med et lite glass vin i ny og ne - og fått sunne barn. Ungen har ikke godt av at mammaen bekymrer seg og er redd hele tiden heller. Jeg spurte legen min ang. salami, og han sa at jeg kunne spise det - men alt med måte. Er fullstendig klar over at det ikke er anbefalt å spise spekemat under svangerskapet. Signerer. Jordmora mi mente også at man bare skulle spise salami hvis man ville. Forøvrig greit å forholde seg til mattilsynets anbefalinger.
Malama Skrevet 6. februar 2008 #13 Skrevet 6. februar 2008 Hmm, så "det er greit å bryte en av anbefalingene, men ellers skal man følge dem"? Jeg spiser ikke spekemat. Jeg går ikk omkring og bekymrer meg, eller er redd, jeg bare forholder meg til mattilsynets anbefalinger, og det som irriterer meg mest er altså alle som sier at jeg er HYSERISK når jeg forholder meg til statens anbefalinger om å ikke spise kjøtt som ikke er kjennomkokt eller gjennomstekt, fordi det kan være listeria eller toxoplasmose i rått kjøtt. Jada, kvaliteten på norks kjøttproduksjon er høy, men konsekvelsen dersom man får en slik uheldig opplevelse er KATATSTOFALE for barnet. Å få toxoplasmose er lett, men de fleste av oss merker det ikke engang, og om vi merker det, bare som en forkjølelse. For et foster er det potensielt dødelig. Jada, risikoen er sikkert liten, men når anbefalingen er at man ikke gjør det, så gjør jeg det ikke. Jeg lider ikke av den grunn, og ville bekymra meg mye mer OM jeg hade brytt disse anbefalingene, nå er jeg rolig fordi jeg vet at jeg ikke spiser rått kjøtt. Så når dere da setter softis (som meg bekjent er trygt) i samme kategori med noe som er anbefalt å la være, siden det er potensielt dødelig for fosteret, så blir det skivebom, og får meg til å miste lysta på softis, bare fordi dere nå har kobla det i hodet mitt som noe som vi er anbefalt å ikke gjøre, men noen sånne ting vi er anbefalt å ikke gjøre er "ok" likevel... Jeg vet at softis er trygt, og kommer til å spise det, men slike svar som dere gir i denne tråden bidrar til å få folk til å tro at de ikke bør spise det, fordi dere setter det i samme kategori som noe som vi ikke skal spise, og det ER og blir feil slik jeg tenker, fordi softis ER trygt, spekemat er noe dere VELGER å ta risikoen på. Som jeg velger å ikke ta risikoen på.
Gjest imli Skrevet 6. februar 2008 #14 Skrevet 6. februar 2008 Spiser salami, jeg, men er helt enig med Malama i at det blir dumt å sidestille softis og salami. Vi blir ikke anbefalt å spise salami, men det står ingen steder om advarsler mot softis. Ergo vil jeg anta at det er fullstendig trygt å spise softis.
Brudulja Skrevet 6. februar 2008 #15 Skrevet 6. februar 2008 (endret) Jeg spiser ikke spekemat. Jeg går ikk omkring og bekymrer meg, eller er redd, jeg bare forholder meg til mattilsynets anbefalinger, og det som irriterer meg mest er altså alle som sier at jeg er HYSERISK når jeg forholder meg til statens anbefalinger om å ikke spise kjøtt som ikke er kjennomkokt eller gjennomstekt, fordi det kan være listeria eller toxoplasmose i rått kjøtt. Akkurat det samme her! Holdt meg unna alt kjøttpålegg etter de nye anbefalingene. Men nå viser det seg at man kan spise det så lenge pakkedatoen står på pakka og det er mindre enn 1 mnd siden (selv om holdbarhetsdatoen ikke er utløpt). Man må også spise det ganske med en gang man åpner pakka. Ville bare si fra Hørtes godt ut med softis forresten Endret 6. februar 2008 av Brudulja
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2008 #16 Skrevet 6. februar 2008 Faren ved å spise softis ligger ikke i listeriasmitte pga upasteurisert melk, men snarere salmonellasmitte pga manglende/feil rengjøring av softismaskinene - halvfrossen melkeblanding som snurrer rundt i timesvis gir grobunn for mye moro... Salmonellainfesjon er i utgangspunktet svært ubehagelig, og rammer visstnok gravide ekstra hardt - selv om det meg bekjent ikke skal være direkte farlig for fosteret. Dersom softisdilla skulle melde seg, ville jeg iallfall vært ekstremt nøye med hvor jeg kjøpte isen.
Malama Skrevet 6. februar 2008 #17 Skrevet 6. februar 2008 Den grunnleggende forskjellen på listeria og salmonella er at salmonella er ubehagelig for mor, mens listeria er potensielt dødelig ( alternativt veldig skadelig) for fosteret. Å kjøpe på en "skikkelig" plass med stor omsetning er nok generelt lurt, men det gjør jeg sånnsett alltid. Softis spiser jeg jo hvert år, og aldri blitt syk. Vil jo helst slippe å være bundet til toalettet i lang tid pga en is, men det er altså ikke henseadvarsel mot det, fordi det ikke er farlig (men selvsagt ikke gøy om man blir syk da) Uansett... is frister ikke meg når det hagler ute
Gjest imli Skrevet 7. februar 2008 #18 Skrevet 7. februar 2008 Salmonella er det dessuten ingen fare for å få i Norge iflg. myndighetene.
LilleMy28 Skrevet 7. februar 2008 #19 Skrevet 7. februar 2008 (endret) Enig med Malama på mye her, jeg kjenner til noen som ikke var så nøye på diverse alkohol etc under graviditeten (et glass kan vel ikke skade). Når jenta var 3-4 år viste det seg at hun har en mild form for hjerneskade som blir mer markant jo eldre hun er. Det kan være tilfeldig, men jeg hvet at moren bebreider seg selv for det. Det er en situasjon jeg ikke vil sette meg selv i og følger derfor rådene til mattilsynet. I forhold til softis og salmonella er jeg delt. Jeg har fått salmonellaforgiftning to ganger og e-coli to ganger (den ene gangen samtidig), har fått det både i Norge og i utlandet (hhv.kylling, spekemat, burger king). Det er ikke noe særlig, tenk omgangssyke, men mye sterkere og med vanvittige smerter. Men det skal nok ikke være skadelig for fosteret, bare en er flink til å gå til legen for å bli kvitt bakteriene. Jeg har blitt syk av softis to ganger, men da bare pga dårlig renhold av maskinen, ingen ekstraordinære bakterier, bare vanlig matforgiftning. Den ene gangen hos en kafé med normal trafikk og den andre gangen hos McDonalds. Det har ført til lite inntak av softis et par år, men så har det vært på'n igjen. M.a.o. jeg kommer til å spise softis som gravid, bare det blir litt varmere i været. Endret 7. februar 2008 av LilleMy28
marsy Skrevet 7. februar 2008 #20 Skrevet 7. februar 2008 ok, bare en liten oppklaring... legen min (og jordmor) har sagt at jeg kan spise salami - derfor tar jeg det som et unntak fra regelen om at man ikke skal spise spekemat (har holdt meg helt unna spekeskinke f.eks. etter at jeg fikk vite at dette ikke var anbefalt). Jeg kalte heller ingen her hysterisk, men sa at jeg synes det generelt er mye hysteri. Jeg kjenner flere gravide som nesten ikke har turt å spise under svangerskapet, fordi de har vært redd for alt. Kjenner også ei som ved et uhell spiste noen biter roastbeef, og som fikk fullstendig angst etterpå - selv om hun til og med testet seg for toxoplasmose hos legen i etterkant.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå