Gå til innhold

Cipralex igjen

Fremhevede innlegg

Gjest Borghild
Skrevet

Jeg sluttet på cipralex på nyttårsaften fordi jeg ikke orket å gå rundt og være likeglad mer og jeg har kommet meg vekk fra det som gjorde meg deprimert. Men føler jeg har lagt på meg sinnsykt mye da jeg gikk på dem og etter jeg slutta. Flere som føler det sånn? Jeg ble så kvalm da jeg gikk på de så jeg fikk et avhengighetsforhold til cola. Drakk cola hele dagen. Og nå etter at jeg sluttet føler jeg at jeg har lagt på meg hver eneste dag. Jeg som alltid har vært veldig tynn og nå strammer alle klærne mine og magen henger over buksa. Det er så jævlig frustrerende. Før veide jeg mellom 48 og 52 kg og dit skal jeg igjen. Tør ikke si hva jeg veier nå. Orker ikke tenke på det engang! Bremser cipralex forbrenningen eller? Jeg må bare ned i vekt! Jeg blir kvalm av meg selv.

Videoannonse
Annonse
Gjest angeleyes
Skrevet

Hei

Jeg går også på Cipralex, men har ikke merket at jeg har lagt på meg noe av dem.. Men har heller ikke hatt noen andre bivirkninger bortsett fra litt hodepine de første ukene. Det er jo forskjellig fra person til person hvordan man reagerer på pillene. Jeg kan i alle fall berolige deg med at Cipralex ikke setter ned forbrenningen. Jeg har anoreksi så sjekket dette NØYE før jeg begynte på disse pillene. Kanskje du forandret kostholdet så mye da du begynte på pillene og at det er dette som har ført til vektoppgangen? Cola i store mengder er det i alle fall lett å legge på seg av...

Du kan jo ta en telefon til legen og fortelle om dette..

Skrevet

Heisann!

Cipralex senker ikke forbrenningen, jeg gikk faktisk ned 10 kg når jeg begynte på de. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje fordi syken ble bedre.

Bivirkningene skal jo gi seg etter 14 dager-1 mnd. Men de er viktig at man tar de hver dag og regelmessig. Jeg kan bli skikkelig uvel om jeg glemmer å ta de.

Stiller meg litt uforstående til følelsen av å bli likegyldig av Cipralex. Tror mange som føler det sånn, er forutinntatt av medias omtale av lykkepiller. Tro meg det finnes ingen lykkepiller! Selv med Cipralex må man fortsatt jobbe med seg selv for å komme ut av en depresjon.

Cipralex tilfører hjernen et stoff man magler som deprimert eller ved enkelte psykiske lidelser. Vi snakker jo ikke om Valium eller lignende.

Ved en enkeltstående depresjon kan man som regel slutte med cipralex 3-6 måneder etter depresjonen er over. Noen må/kan gå på de permanent.

Cipralex er ikke en stemnings-stabiliserende medisin, så understreker igjen

at jeg ikke skjønner hvordan man kan bli likegyldig av cipralex.

Hadde vi snakket om f.eks Lithium kunne jeg forstått det.....

Aislin:-)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Helt enig med Aislin når det kommer til dette med å bli likegyldig. Jeg er fortsatt mitt gamle jeg, jeg bare detter ikke fullt så fort ned i mørket og klarer å holde det gående nok til å sette meg ned å jobbe meg gjennom det som plager meg.

Men i forhold til det du spurte om; Ja, jeg har gått opp etter at jeg begynte på dem, men det er en ganske god grunn til det. Angst og depresjon fikk meg til å spise mindre/ga meg mindre matlyst, og derfor er det klart jeg går opp når ting begynner å gå bedre. Kroppen har gått på reservetanken i mange måneder, og trenger å ta seg opp igjen. Det gjør meg ikke det spøtt at jeg går opp så lenge jeg slipper å leve i mørket hver eneste dag-

Gjest Borghild
Skrevet

Takk for svar jenter. Jeg har jo kommet meg vekk fra det som gjorde meg deprimert. Pillene gjorde meg sterkere og hjalp meg til å komme meg vekk fra en psykopatisk eks, våge å gå. Ca 3 mnd etter sluttet jeg på pillene. Var likegyldig til alt og ingenting gledet meg mer. Ga faen i absolutt alt. Ble fryktelig uvel da jeg sluttet, men det har stabilisert seg nå. Har bare lagt på meg og det plager meg. Om jeg har lagt på meg mens jeg brukte dem, før eller etter vet jeg egentlig ikke helt. Men det plager meg ihvertfall. Vil ned igjen!! Tenker på slanking og vekt hele tiden.

Har så klart tunge tider innimellom enda, men det hadde jeg også mens jeg gikk på pillene.

Skrevet (endret)
Takk for svar jenter. Jeg har jo kommet meg vekk fra det som gjorde meg deprimert. Pillene gjorde meg sterkere og hjalp meg til å komme meg vekk fra en psykopatisk eks, våge å gå. Ca 3 mnd etter sluttet jeg på pillene. Var likegyldig til alt og ingenting gledet meg mer. Ga faen i absolutt alt. Ble fryktelig uvel da jeg sluttet, men det har stabilisert seg nå. Har bare lagt på meg og det plager meg. Om jeg har lagt på meg mens jeg brukte dem, før eller etter vet jeg egentlig ikke helt. Men det plager meg ihvertfall. Vil ned igjen!! Tenker på slanking og vekt hele tiden.

Har så klart tunge tider innimellom enda, men det hadde jeg også mens jeg gikk på pillene.

Så bra at du har klart å komme videre!

Men jeg tror kanskje ikke det er cipralex som gjorde deg likegyldig,

kanskje det heller er et symptom på restene av depresjonen din?

Føler du deg fortsatt likegyldig? Jeg vet hva jeg snakker om. Har gått på mere heavy medisiner og vet hvordan det er å bli helt flat av medisiner. Heldigvis har jeg kunne sluttet med de.

Men følelsen av å være likegyldig kommer jo også i farvannet av å være deprimert, spesielt hvis det skjer store forandringer i livet, mens man er sårbar.

Varme tanker fra Aislin

Endret av Aislin
Gjest Borghild
Skrevet
Så bra at du har klart å komme videre!

Men jeg tror kanskje ikke det er cipralex som gjorde deg likegyldig,

kanskje det heller er et symptom på restene av depresjonen din?

Føler du deg fortsatt likegyldig? Jeg vet hva jeg snakker om. Har gått på mere heavy medisiner og vet hvordan det er å bli helt flat av medisiner. Heldigvis har jeg kunne sluttet med de.

Men følelsen av å være likegyldig kommer jo også i farvannet av å være deprimert, spesielt hvis det skjer store forandringer i livet, mens man er sårbar.

Varme tanker fra Aislin

Takk for svar, Aislin. Jeg vet det er de pillene som gjorde meg så likeglad. Ble jo ikke glad, trist eller rørt av noe. Humøret er bedre nå på den måten, men det som plager meg er at jeg har lagt på meg så sinnsykt. Vurderer å starte på de igjen og se om jeg blir kvalm igjen og spyr hver dag. Jeg hater virkelig kroppen min nå. Føler at jeg legger på meg hver eneste dag. Sitter og holder magen inne hele tiden. Det er så fælt. Så vondt.

Skrevet

Hva med å spørre legen om en annen type medisin?

vi reagerer veldig forskjellig på medisiner. Kan virke som du får mye bivirkninger av cipralex. En venninne av meg fikk panikkangst av cipralex,

men hadde god effekt av en type som heter efexor. Det kommer jo stadig

nye og bedre utprøvde antidepressive medikamenter.

Hehe..begynner å høres ut som en hobbypsykiater her. Men jeg skjønner fortvilelsen din. Har mange rundt meg som sliter eller har hatt det tøft.

Selv har jeg en diagnose som gjør at jeg må gå på lignende medisiner resten av livet.

Klem fra Aislin

Skrevet

Herre min hatt Borghild, lærte du ikke noe av forrige runde med det her??

Skrevet

Jeg gikk ned på de i begynnelsen, fpr da hadde jeg en kjempe opptur, kjentes rett og slett ut som om jeg var på dop. Nå har jeg gått på de en god stund, over 6 mnd., og nå har jeg lagt på meg igjen, hehe.. Det kommer nok ikke av pillene i seg selv, men av at man blir roligere???

Er det forresten noen her som har gått ned fra 10 mg til 5 mg? Føler kanskje at 5 mg hadde vært bedre?? Noen med samme erfaringer??

Skrevet

Likgyldighet er en mulig bivirkning av antidepressiva, det er det. Det som er viktig å legge merke til er at det er en BIvirkning, og ikke en virkning, og noe som da bare rammer noen få.

Når man inntar hormoner vil det alltid forekomme visse former for bivirkninger, gjerne i form av sverre, søvn etc. Likgyldighet er på samme måte noe som styres av hormonsystemet og er i likhet med de nevnte noe som kan forekomme. Det er viktig at mennesker som ikke har full kjennskap til medikamentene og virkningen av disse uttaler seg om dette.

Det jeg vektlegger til det sterkeste er igjen at dette med likgyldghet er en BIvirkning, og ikke rammer mange, og at som dere nevner er nok dette en sterkt overdreven effekt via media. Men det er ikke det samme som å si at det ikke forekommer, og det er viktig å være obs på dette aspektet da det kan være et farlig element hos mennesker som allerede er deprimerte og kan være med å øke suicidalfaren

Når det er sakt TROR jeg ikke at en vektøkning til de grader det er snakk om her bare er en bivrkning av medikamentet. Det er svært få som legger på seg av disse og ettersom at du har sluttet skulle også dette ha stabilisert seg mer, dersom dette forekom på grunn av cipralex. Men her vil jeg også igjen legge til at dette bare er noe jeg TROR da jeg ikke er en ekspert og ikke kjenner så godt til de mer fysiske bivirkningene av medikamentet.

Skrevet
Takk for svar, Aislin. Jeg vet det er de pillene som gjorde meg så likeglad. Ble jo ikke glad, trist eller rørt av noe. Humøret er bedre nå på den måten, men det som plager meg er at jeg har lagt på meg så sinnsykt. Vurderer å starte på de igjen og se om jeg blir kvalm igjen og spyr hver dag. Jeg hater virkelig kroppen min nå. Føler at jeg legger på meg hver eneste dag. Sitter og holder magen inne hele tiden. Det er så fælt. Så vondt.

Du bør kontakte legen din med disse bekymringene, slik at du kan få stadfestestet bekymringene dine eller ikke. Videre skal du kvitte deg med alle de ekstra medikamentene du har (lever på apoteket) slik at du ikke har mulighet til å eksprimentere mer med dem på egenhånd. Det er ufattelig farlig for psyken din å holde på på den måten du gjør, og medikamentene og din missbruk av dem gjør din situasjon langt verre enn det de kan hjelpe.

Videre skal du begynne å komme deg ut å gå turer HVER dag, i en time. Ta på musikk på ørene og gå til du svetter godt.

Kutt ut sukker, og spis normalt av allt annet. Så skal du se at vekten din stabiliserer seg igjen.

Men vær så snill å kvitt deg med de resterende tablettene du har, slik at du ikke kan falle for fristelsen for å eksperimentere med dem igjen!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...