Gjest Pepper og pasjon Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Er det noen som jobber frivillig for Røde Kors sitt hjelpekorps? Jeg syns det høres spennende ut, men jeg har ingen erfaring med lignende arbeid. Det står riktignok at man må gjennomgå et kurs før man starter. Hvis noen er aktive der, hadde det vært fint å høre om deres erfaringer. Jeg lurer også på hvor mye tid det forventes at man bruker. Jeg fant en link her hvis noen vil lese.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 Er det noen som jobber frivillig for Røde Kors sitt hjelpekorps? Jeg syns det høres spennende ut, men jeg har ingen erfaring med lignende arbeid. Det står riktignok at man må gjennomgå et kurs før man starter. Hvis noen er aktive der, hadde det vært fint å høre om deres erfaringer. Jeg lurer også på hvor mye tid det forventes at man bruker. Jeg fant en link her hvis noen vil lese. Det kommer veldig an på hvilken Røde Kors forening du melder deg inn i. I vår kommune bruker lokalforeningen alle pengene på pizzakvelder for styret og finansierer at de samme reiser rundt i landet på forskjellige kurs for å pleie sosial omgang med mennesker de kjente fra de selv var aktive som ungdommer. Helt forferdelig å tenke på at veldedige midler går til sånt. Men det finnes selvfølgelig lokalforeninger som fungerer også. Sjekk først litt opp rundt lokalforeningen, da det som sagt kan variere veldig.
Gjest Pepper og pasjon Skrevet 5. februar 2008 #3 Skrevet 5. februar 2008 Jeg bor i Oslo, så det er i så fall lokalforeningen her i nærheten som er aktuell. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få sjekket opp hvor seriøse de er på forhånd da... Jeg har vært frivillig for Røde Kors et annet sted tidligere, og har bare positivt inntrykk av organisasjonen. Jeg tenkte også på hvilke erfaringer dere har med å jobbe med søking og førstehjelp på den måten.
ashera Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 Jeg tenkte også på hvilke erfaringer dere har med å jobbe med søking og førstehjelp på den måten. Jeg var aktiv i mange år, og har mange gode minner fra slikt arbeid. Det er spennende og lærerikt, og organisasjonen har et bra utbygd kurstilbud slik at du kan spesialisere deg på ulike felter - søk, idrettsskader, fjellredning (skred og alpint terreng), båtredning osv. Men, som noen er inne på over, miljøet varierer fra sted til sted, og det kommer an på om du finner noen du netter med. Noen steder er det for mye innavl til at folk utenifra vil trives, andre steder er det mer fokus på å være sammen om aktivitetene. Det er nå over femten år siden jeg var aktiv, og jeg kjenner heller ikke til Oslo RKH spesielt, men det er jo landets største og mest synlige, og bør være rimelig seriøst organisert.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Jeg bor i Oslo, så det er i så fall lokalforeningen her i nærheten som er aktuell. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få sjekket opp hvor seriøse de er på forhånd da... Jeg har vært frivillig for Røde Kors et annet sted tidligere, og har bare positivt inntrykk av organisasjonen. Jeg tenkte også på hvilke erfaringer dere har med å jobbe med søking og førstehjelp på den måten. I Oslo er forholdene så store at seriøsiteten nok er så god som den kan få blitt. På mindre steder kan man ta kontakt med styret for en samtale eller man kan tenke litt gjennom om man noen gang har hørt eller lest at de har hatt noen aktivitet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå