Paradokset Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Eller lukke opp døren for henne? Dette er vel tildels kulturelle relikvier. Kvinnen har jo nå gjennom de siste 50 årene bevisst at hun er minst like god som mannen på de fleste områder, så hvorfor trenger hun hjelp til å åpne døra?
Gjest StearinPikken Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 (endret) Jeg syntes ikke menn må resie seg for kvinner eller holde oppe døren. Men jeg syntes likevel det er koselig når vi kan gjør sånn for hverandre, uavhengig av kjønn og om det er en fremmed. Om du skal ut fra postkontoret og en bak deg har en del i hendene så kan du jo holde døren oppe? Endret 5. februar 2008 av StearinPikken
Gjest AnneShirley Skrevet 5. februar 2008 #3 Skrevet 5. februar 2008 Jeg mener man bør åpne døra for funksjonshemmede ol som trenger det. Jeg mener man gjerne kan åpne døra for folk som har mye å bære på ol som har nytte av det. Jeg mener det kan være hyggelig/høffelig å åpne døra for andre mennesker man møter på sin veg -menn og kvinner.
Paradokset Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. februar 2008 Om du skal ut fra postkontoret og en bak deg har en del i hendene så kan du jo holde døren oppe? Ja, helt klart, men det handler i større grad om normal høflighet - uavhengig av kjønn.
Lilith Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Men jeg syntes likeel det er koselig når kan gjør sånn for hverandre, uavhengig av kjønn og om det er en fremmed. Enig!
Catzy Skrevet 5. februar 2008 #6 Skrevet 5. februar 2008 Ja, åpne dører eller hold dem åpne for andre, uavhengig av kjønn. Anser det mer som normal høflighet enn noen likestillingsissue.
Caramba Skrevet 5. februar 2008 #7 Skrevet 5. februar 2008 (endret) I følge min far skulle man alltid reise seg for kvinner i gamle dager fordi hun kunne jo være gravid.... Koselig tanke, egentlig. Jeg synes slett ikke det er nødvendig å reise seg for kvinner generellt, men man børe absolutt reise seg for gravide, eldre og funksjonshemmede. Jeg gjør det alltid. Hvis jeg går ut en dør så snur jeg meg alltid for å se om noen kommer rett bak. Det lærte jeg av å bo i England hvor det ble forventet at du holdt dørene åpne for dem som kom bak deg, særlig for lærerne på skolen. Jeg fikk feks skikkelig kjeft en gang jeg på mitt norske vis klarte å slippe døra rett i fjeset på en lærer.... Det sitter i fortsatt så nå følger jeg med... Endret 5. februar 2008 av Caramba
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. februar 2008 #8 Skrevet 5. februar 2008 Som de andre sier, så syns jeg det er hyggelig å holde opp døra for andre, uavhengig av kjønn. Jeg forventer ingen særbehandling fordi jeg er kvinne.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #9 Skrevet 5. februar 2008 Jeg går ut fra at du ikke snakker om å "reise seg" fra spisebordet når kvinnen skal ut og pudre nesen? For det synes jeg absolutt er avleggs. Å holde oppe døren bør alle gjøre for hverandre.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #10 Skrevet 5. februar 2008 Ser ikke noe poeng i det. Men sitter du f.eks på bussen og jenta sitter med vinduet så er det klart man reiser seg, men det gjelder jo for menn også. Jenter klarer vel det meste som menn, alle har to hender så alle kan åpne ei dør. Har dama fulle hender så er jo også klart man kan holde opp døra, men det gjelder jo for menn også. Men jeg hadde nok holdt opp døra for ei jente uansett, jeg, så slipper man disse sure komentarene enkelte folk liker å gi fra seg Og kanskje hun vil smile og like meg også :love:
Gjest Eugene Onegin Skrevet 5. februar 2008 #11 Skrevet 5. februar 2008 nei jeg synes ikke at man skal reise seg for kvinner. Så lenge de ikke må forbi og man må reise seg slik at de kommer forbi. men og holde døren åpen er noe man gjør uansett om det er mann eller kvinne.
Gjest døra Skrevet 5. februar 2008 #12 Skrevet 5. februar 2008 Nei. Slik gentlemen opplegg er avleggs. Men som andre sier: Man reiser seg for eldre, gravide og syke folk. Og holde døren åpen gjør man for alle, det er vel normal høflighet.
Gjest Gjest Julie Skrevet 5. februar 2008 #13 Skrevet 5. februar 2008 Eller lukke opp døren for henne? Dette er vel tildels kulturelle relikvier. Kvinnen har jo nå gjennom de siste 50 årene bevisst at hun er minst like god som mannen på de fleste områder, så hvorfor trenger hun hjelp til å åpne døra? Du var norsk...Alt er ikke som det ser ut som. Det handler vel ikke om at kvinnen trenger hjelp til å åpne døren...det er uttrykk for en eventuell gest. Min skjebne er at menn, nesten uansett hvor jeg er, åpner dører for meg - og jeg aner ikke hvorfor, men det er hyggelig. Av og til holder jeg døren åpen for menn også. Det er fint å være høflig og raus mot hverandre, og ikke grinebitete.
Gjest Gjest Julie Skrevet 5. februar 2008 #14 Skrevet 5. februar 2008 Nei, menn bør ikke reise seg for kvinner. Men de bør reise seg for eldre mennesker og veldig gravide kvinner. Det samme bør vi kvinner gjøre. Det er elementærkunnskap.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #15 Skrevet 5. februar 2008 Hvis han er kjekk og rik og interessert i meg, kan han godt gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #16 Skrevet 5. februar 2008 Det er slitsomt med sånne menn som alltid løper for å nå først frem til døra for å holde den åpen, og vil hjelpe med å holde stolen når jeg skal sette meg, og som aldri (på den tida jeg røkte) lot meg tenne røyken selv. Sånt klarer jeg selv - men så lenge jeg ikke konstant blir behandlet som funksjonshemmet er det veldig hyggelig med galante menn iblant :rødme: Akkurat det med å holde døra synes jeg gjelder for begge kjønn: om to stykker er på vei mot døra er det en selvfølge at den som kommer først frem holder den åpen for neste. Og jeg håper at menn på bussen ikke begynner å reise seg for meg før om 30 år eller så - frem til da håper jeg å være oppegående nok til å kunne stå når jeg en sjelden gang tar overfylte busser
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #17 Skrevet 5. februar 2008 Nei, jeg kan ikke se en eneste grunn til at en mann skulle reise seg for meg...... ......annet en i seksuell sammenheng
Paradokset Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #18 Skrevet 6. februar 2008 Det handler vel ikke om at kvinnen trenger hjelp til å åpne døren...det er uttrykk for en eventuell gest. Spørsmålet var om en slik gest har noen funksjon i dagens samfunn. Og finnes det eventuelt noen tilsvarende gester fra kvinners side ovenfor menn? Jeg snakker altså om kjønnsspesifikke kutymer som henger igjen - ikke normal høflighet.
Gjest Tigress Skrevet 6. februar 2008 #19 Skrevet 6. februar 2008 Eg kan ikkje seie eg ventar at menn reiser seg for meg, men det er triveleg om dei gjer det. Eg er glad i tradisjonar, og skada av lengre utanlandsopphald. I Noreg kan det tyde på offisersutdanning, og det likar vi, det tyder ofte uniform også... Ellers meiner eg ein bør reise seg for eldre, funksjonshemma og klart gravide kvinner.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2008 #20 Skrevet 6. februar 2008 Ellers meiner eg ein bør reise seg for eldre, funksjonshemma og klart gravide kvinner. Men det handler jo ikke om kjønn, bare at man reiser seg for de som har behov for å sitte. Både menn og kvinner bør gjøre det for begge kjønn. Diskusjonen her handler om hvorvidt MENN bør reise seg for KVINNER på grunn av kjønn. Ikke på grunn av behov.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå