Gjest Kaldsvette Skrevet 5. februar 2008 #1 Del Skrevet 5. februar 2008 Pleier dere av og til å foreta forbikjøringer når det komme biler i mot eller er det helt utelukket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wind-up bird Skrevet 5. februar 2008 #2 Del Skrevet 5. februar 2008 Pleier dere av og til å foreta forbikjøringer når det komme biler i mot eller er det helt utelukket? Kommer jo helt an på hvor lang sikt man har. Jeg kjører ikke ofte forbi, fordi jeg ikke ofte kjører lange turer (ser ikke poenget på korte turer), men har ikke noe problem med å kjøre forbi om det kommer en bil i mot langt fremme. Kjører så klart ikke forbi dersom avstanden blir knapp.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Martin S. Skrevet 5. februar 2008 #3 Del Skrevet 5. februar 2008 På de aller fleste veier er det plass til tre biler i bredden. Det kan gå et speil eller to, og man kan få noen riper langs siden. Men det er det absolutt verdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Roxie Hart Skrevet 5. februar 2008 #4 Del Skrevet 5. februar 2008 Det kommer som sagt an på sikt, og ikke minst fart. Med god sikt kan jeg nok gjøre det, men jeg pleier som regel ikke. Det skjer i allefall sjelden om vinteren. Nå kjører jeg oftest bil på landet, og der møter jeg ikke så mange biler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spadamen Skrevet 5. februar 2008 #5 Del Skrevet 5. februar 2008 Viss (det ser ut som) eg rekker det, så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorrit Skrevet 5. februar 2008 #6 Del Skrevet 5. februar 2008 Du kan godt kalle det helt utelukket. Jeg har ikke tenkt å gamle på det og risikere å feilbedømme avstanden, det finnes nok av eksempler på dem som har gjort det hvor resultatet endte særdeles ille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
messy Skrevet 5. februar 2008 #7 Del Skrevet 5. februar 2008 Jeg kan gjøre det dersom jeg VET at avstanden er lang nok. Dette vil i utgangspunktet si at jeg skjelden risikerer å kjøre forbi andre biler, fordi jeg føler mag ganske usikker på forbikjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #8 Del Skrevet 5. februar 2008 En ting jeg alltid har lurt på, men ikke skjønt (jeg kjører ikke bil selv). Men nå kan jeg jo spørre dere billister her inne. Altså, jeg har som sikkert de fleste andre vært vitne til noen stygge forbikjøringer. Sånn der man blir sittende med hjertet i halsen og følge med om bilen rekker å smette inn på rett side før det blir kollisjon. Folk som kaster seg inn foran den de kjører forbi, og akkurat rekker det. MEN,her er poenget: hvis man ser at det kan bli vanskelig å komme forbi i tide, så kan da de to bilene som er på kollisjonskurs bremse, eller til og med stoppe? Men slik ser det ofte ikke ut som noen tenker, isteden må man råååkjøre for å se om man rekker det. Hvorfor?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #9 Del Skrevet 5. februar 2008 En ting jeg alltid har lurt på, men ikke skjønt (jeg kjører ikke bil selv). Men nå kan jeg jo spørre dere billister her inne. Altså, jeg har som sikkert de fleste andre vært vitne til noen stygge forbikjøringer. Sånn der man blir sittende med hjertet i halsen og følge med om bilen rekker å smette inn på rett side før det blir kollisjon. Folk som kaster seg inn foran den de kjører forbi, og akkurat rekker det. MEN,her er poenget: hvis man ser at det kan bli vanskelig å komme forbi i tide, så kan da de to bilene som er på kollisjonskurs bremse, eller til og med stoppe? Men slik ser det ofte ikke ut som noen tenker, isteden må man råååkjøre for å se om man rekker det. Hvorfor?? Jeg bruker å bremse ned dersom jeg er bilen som kommer i mot, eller densom forsøkes å kjøre forbi dersom jeg ser at det kan bli farlig. Man kan lett som de andre bilene hjelpe til. Bilen som selv har begynt å kjøre forbi bør ikke trekke seg dersom den har kommet ganske langt ut i forbikjøringen, og det kan også være farlig for bilen i mot og bråbremse for mye dersom de har en bil bak seg som ikke er klar over problematikken. Altså er det beste å gjøre at den som forsøker å forbikjøres bremser ned slik at den andre kommer seg lettere forbi. De andre bilene bak denne har jo også da fått med seg hva som skjer lettere. Selv tør jeg ikke kjøre forbi om jeg ser det er en bil i mot. Dette fordi jeg VET at jeg er elendig på avstandsberegning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villa2000 Skrevet 5. februar 2008 #10 Del Skrevet 5. februar 2008 Kommer litt ann på hva jeg kjører forbi, hva jeg sitetr i selv og hvor langt fremme den andre bilen er. Man må huske på at det er vanskelig å bedømme farten på den andre bilen! Med motorsykkelen så er det lettere for da har jeg akselerasjon nok til å smette forbi på et par sekund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gasse Skrevet 5. februar 2008 #11 Del Skrevet 5. februar 2008 Med motorsykkelen så er det lettere for da har jeg akselerasjon nok til å smette forbi på et par sekund. En fare ved å kjøre forbi eller krysse motgående kjørefelt når en bil kommer imot, er at det kan ligge en motorsykkel foran den kommende bilen. Motorsykkelen synes ikke så godt og kan sperre for det ene av bilens lys slik at det ser ut som det bare er en bil. Absolutt ingen hyggelig opplevelse hvis man kommer ut for det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kari Skrevet 6. februar 2008 #12 Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg prøver å unngå forbikjøringer, det er helt greit på 4 feltsveier, men er det uoversiktlig, svingete eller biler i mot venter jeg heller til det er helt klart om jeg ligger bak en skikkelig sinke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå