Gjest gjestis Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Er helt fucked i ryggen! Har hatt vondt i varierende grad de siste ukene, fra vondt til sinnsykt vondt, og må ta masse smertestillende for å i det hele tatt å komme meg på jobb. Mannen må hjelpe meg på med sokker, bukse og sko, for det klarer jeg ikke selv. Er hovedsakelig vondt i høyre side, fra korsrygg, nedover rumpe/hofte/hår, vondt i kne, og helt ned i foten. Gjør sinnsykt vondt å sitte, stå og gå. Eneste som hjelper litt er å ligge i badekaret. Etter det jeg har lest, så tror jeg enten at det er isjas, eller en slags betennelse i muskulaturen. Så hva pokker gjør jeg?? Sykemelding er uaktuelt, for har for tiden bare et vikariat, men håper på fast stilling.. vil derfor ikke fremstå som defekt!
sweetdana Skrevet 7. februar 2008 #2 Skrevet 7. februar 2008 Ta deg en tur til legen! Han kan eventuelt forskrive sterkere smertestillende, henvise deg til fysioterapeut eller kiropraktor, eller kanskje MR dersom han mistenker et prolaps. Tror nok at både du og arb giver er tjent med at du er i topp form når du er på jobb, sånn som du beskriver kan det ikke være lett å gå på jobb.
Gjest fysioterapeut :0) Skrevet 8. februar 2008 #5 Skrevet 8. februar 2008 Nr 1!!! Du kan være sykemeldt selv om du er vikar!! Sykemelding kan du ha i mange varianter, feks prosentmessig, eller aktiv s.melding hvor du går på jobb de dagene kroppen din tillater det. Tror sjef/arbeidssted er mer happy med å ha en arbeidstaker som kan begrense seg, og som vet når nok er nok for kroppen sin. Det burde ikke ha noe innvirkning på sjans for å få forlenget vikariat/fast stilling etter hvert. (Men desverre finnes det noen loko sjefer/arbeidsgivere rundt omkring, håper ikke du har havnet i sånne klør) Nok strenge stemme nå!! Hvis du klarer å legge deg ned på et teppe på gulvet, med rumpa helt inntil sofa/stol), og bena (90 grader i hofte kne) opp i sofa/stol, vil du få ett drag nederst i ryggen som letter på trykket på de nervene det høres ut som du fått en klem på. Ligg her i 20 min minimum, gjerne et par ganger for dagen. Øvelser; ligg på ryggen m bøyde knær og forsålene i gulvet. bytt på å press korsrygg forsiktig i bakken og slipp(x10) og å løfte setet litt opp fra bakken og slipp rolig ned(x10). Bitte små bevegelser!!! Stå på alle fire, og skyt og svai rygg. små bevegelser i begynnelsen. Hvis du har en manuellterapeut (som er fysioterapeut med videreutdanning i 2 år) kan du gå uten henvisning fra lege (de lager den) og har de refusjonsrett betaler du kanskje bare egenandel. Tenk på degselv først og jobben sist!! Det er INGEN nå lenger som jobber for gullklokka. Kroppen din skal du uansett ha hele livet, og vi kan desverre ikke bytte ut delene våre som man kan med biler!! Masse lykke til
Gjest fysioterapeut :0) Skrevet 8. februar 2008 #6 Skrevet 8. februar 2008 Du kan også stå på alle 4, trekke magen mot ryggsøylen, telle til 5(eller mer) og slippe opp (x10) Ta bittesmå skrå situps. Lykke lykke til! Hvis ikke smertestillende funnket, kanskje det kan være en ide å prøve akupunktør. Har brukt dette endel i smertebehandling, og har kombinert beh (fysio / manuellterapeut/kiropraktor) med en akkupunktør som har lært den orginale/kinesiske akkupunkturen. Hvis du får smertene ned, vil du sove bedre, og da vil du yte bedre:0)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå