Gå til innhold

"Kattegal" påNRK

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det noen som så programmet "Kattegal" på NRK kl. 19.55 mandag kveld?

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg syns det var et kjempeartig program, og kunne tenkt meg en slik hobby selv.

Endret av hjertesukka
Skrevet

Jeg så det nå nettopp og jeg kan vel ikke si at jeg synes damen virket det minste gal. Tvert i mot virket hun akkurat så ryddig og realistisk som man må være for å drive raseoppdrett. Jeg kan imidlertid godt forstå de som synes utstillinger etc. kan bli litt vel mye av det gode...

Skrevet

Jeg ble litt sjokkert da jeg så det...

Folk som skal være glad i katter behandler vel ikke katter på den måten?

25 (!) katter innendørs? Katter bør helst ikke bo mer enn tre sammen.

Hun sa det ganske godt selv egentlig (fritt etter hukommelsen): "Jeg er nok ikke over dukkestadiet ennå. Disse (kattene) er kanskje som dukker for meg".

Etter min mening bør man ikke ha kjæledyr, LEVENDE VESENER, når man behandler de som gjenstander.

Beklager altså, men jeg syntes det var tragisk.

Skrevet

Dama er sikkert ikke gal, men jeg reagerte på måten å ha dyr på, f eks var det veldig tydelig at ikke den ene katten likte å bade, og jeg synes i grunn man bør prøve å unngå mest mulig slike stressende og egentlig unødvendige situasjoner. Ok at dette sikkert er vanlig blant alle oppdrettere av katt, hund etc, men det betyr ikke at jeg synes det er beundringsverdig.

(syntes forresten mannen hennes var litt komisk)

Skrevet

Hun var bare opptatt av kattens ve og vel og hun var stolt av katten sin.

Katter fortjener å ha det fint og bli dullet litt ekstra med.

Så engang et program på Discovery om hundefrelste hundeeiere, de var litt smågale for å si det sånn.

Skrevet
Dama er sikkert ikke gal, men jeg reagerte på måten å ha dyr på, f eks var det veldig tydelig at ikke den ene katten likte å bade, og jeg synes i grunn man bør prøve å unngå mest mulig slike stressende og egentlig unødvendige situasjoner. Ok at dette sikkert er vanlig blant alle oppdrettere av katt, hund etc, men det betyr ikke at jeg synes det er beundringsverdig.

(syntes forresten mannen hennes var litt komisk)

Det er verre for katten å ikke få stelt pelsen sin. Da får den knuter som er vonde, som tilslutt må barberes helt bort og det å ikke stelle pelsen til katten ses på som dyreplageri. Et bad en gang i uka er ikke noe som er unødvendig. Pelspleie må gjøres på persere siden de har så lang pels.

Gjest Roxie Hart
Skrevet

Jeg fikk ikke med meg slutten. Er det noen snille her som kan fortelle meg hvordan det gikk på utstillinga? :)

Skrevet
Jeg fikk ikke med meg slutten. Er det noen snille her som kan fortelle meg hvordan det gikk på utstillinga? :)

Hun fikk en pris, men det var en av de "korrupte, italienske katteplagerne som ikke gjør annet enn å helle øyedråper i øynene på kattene" som vant hovedprisen. :lol:

-

Å bade en katt èn gang i uka, en katt som attpåtil ikke beveger seg uten for ytterdøren er på grensen til dyreplageri.

Skrevet
Hun fikk en pris, men det var en av de "korrupte, italienske katteplagerne som ikke gjør annet enn å helle øyedråper i øynene på kattene" som vant hovedprisen. :lol:

-

Å bade en katt èn gang i uka, en katt som attpåtil ikke beveger seg uten for ytterdøren er på grensen til dyreplageri.

Er alternativet bedre da? At den får vonde og store klumper i pelsen som må klippes og barberes bort, ofte i bedøvelse hos dyrlegen?

Skrevet
Er alternativet bedre da? At den får vonde og store klumper i pelsen som må klippes og barberes bort, ofte i bedøvelse hos dyrlegen?

Nei, det er ikke det jeg påstår, men jeg synes det virker svært unødvendig å bade og føne en katt som kun går inne - i hvert fall s å ofte som en gang i uken.

Katten kan umulig få så mange klumper i pelsen om den for eksempel blir gredd (i tørr tilstand). Selvfølgelig skal katten slippe å gå rundt med flokete pels, men det var jo ikke pga flokene hun vasket og såpet inn og dusjet og fønet og styrte med den katten.

Skrevet
Nei, det er ikke det jeg påstår, men jeg synes det virker svært unødvendig å bade og føne en katt som kun går inne - i hvert fall s å ofte som en gang i uken.

Katten kan umulig få så mange klumper i pelsen om den for eksempel blir gredd (i tørr tilstand). Selvfølgelig skal katten slippe å gå rundt med flokete pels, men det var jo ikke pga flokene hun vasket og såpet inn og dusjet og fønet og styrte med den katten.

Hvis du hadde hatt slike katter selv, hadde du nok raskt forstått hvorfor de gjør sånn. En perser røyter utrolig mye, og kun børsting får ikke vekk alt. Da legger det seg inni pelsen og lager floker. Hvis katten får i seg for mye pels når den pusser seg, får den i verste fall hårballer som kan sette seg fast i tarmene og dermed operasjon. Derfor må de bades og stelles ordentlig av og til, og børstes to ganger daglig helst. Mange katter, om man begynner tidlig med det, blir helt vant til dette.

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet

-

Det er bedre å ta vare på en katt på den måten, og dessuten så katten ut til å trives meget med alt stellet den fikk.

Er det bedre at mange katter går ute sultne, frosne, hekende etter både mat og vann+fulle av midd og skabb?

Er det bedre? Klart du ikke mener det. Det er umennskelig å mene at det er bedre.

La oss heller ta fatt i de store plagene noen katter har enn å latterliggjøre de som gir katter ekstrem omsorg.

Skrevet
Hvis du hadde hatt slike katter selv, hadde du nok raskt forstått hvorfor de gjør sånn. En perser røyter utrolig mye, og kun børsting får ikke vekk alt. Da legger det seg inni pelsen og lager floker. Hvis katten får i seg for mye pels når den pusser seg, får den i verste fall hårballer som kan sette seg fast i tarmene og dermed operasjon. Derfor må de bades og stelles ordentlig av og til, og børstes to ganger daglig helst. Mange katter, om man begynner tidlig med det, blir helt vant til dette.

Jada, jeg vet godt at denne rasen krever mye pelsstell, men det er all den unødvendige dill-dallen jeg er i mot.

Det er bedre å ta vare på en katt på den måten, og dessuten så katten ut til å trives meget med alt stellet den fikk.

Er det bedre at mange katter går ute sultne, frosne, hekende etter både mat og vann+fulle av midd og skabb?

Er det bedre? Klart du ikke mener det. Det er umennskelig å mene at det er bedre.

La oss heller ta fatt i de store plagene noen katter har enn å latterliggjøre de som gir katter ekstrem omsorg.

Nå ser jeg ikke helt sammenligningsgrunnlaget her. Og jeg synes heller ikke at denne damen gav kattene sine "ekstrem omsorg". Katter skal ikke bo sammen i så store flokker, katter bør ha lov til å gå både ute og inne (rasekatt som huskatt) og katter skal slippe å måtte fly rundt og bli klådd på av mange ukjente mennesker.

På meg virket det som hun var mer opptatt av status og penger enn kattenes ve og vel.

Skrevet

Jeg har nettopp besøkt et land hvor det lever horder av halville katter med mer eller mindre lang pels og jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha foretrukket hvis jeg var katt... Et litt plagsomt bad i uken er nok langt å foretrekke fremfor å dø langsomt av virus- og øyensykdommer!

Mulig hun hadde litt mange katter på en gang, men samtlige hadde det 100 ganger bedre enn de jeg snakker om og de igjen lever på sin side det 100% naturlige kattelivet en del etterlyser... Det er m.a.o. ikke enkelt! ;)

Skrevet
Jeg har nettopp besøkt et land hvor det lever horder av halville katter med mer eller mindre lang pels og jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha foretrukket hvis jeg var katt... Et litt plagsomt bad i uken er nok langt å foretrekke fremfor å dø langsomt av virus- og øyensykdommer!

Mulig hun hadde litt mange katter på en gang, men samtlige hadde det 100 ganger bedre enn de jeg snakker om og de igjen lever på sin side det 100% naturlige kattelivet en del etterlyser... Det er m.a.o. ikke enkelt! ;)

Selvfølgelig - og jeg er jo enig med deg, men virus- og øyensykdommer er nok ikke hennes katter så veldig utsatt for. Jeg ser det med pelsstell og at det naturligvis er en nødvendighet med den rasen det gjelder, men jeg syntes det var i overkant mye det hun gjorde rett og slett.

Men du nevner noe med "100% naturlige kattelivet" - der tror jeg du har misforstått - eller så har "en del" gjort det. De kattene du så - og alle kattene vi har her i Norge er tamkatter - de har behov for oss mennesker og de trenger oss for å overleve. Jeg tror ikke noen mener at det mest naturlige for en katt er å leve på gata, uten et hjem å gå hjem til og alt det der.

Men ja.. En fin mellomting hadde vært greit.

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet
Nå ser jeg ikke helt sammenligningsgrunnlaget her. Og jeg synes heller ikke at denne damen gav kattene sine "ekstrem omsorg". Katter skal ikke bo sammen i så store flokker, katter bør ha lov til å gå både ute og inne (rasekatt som huskatt) og katter skal slippe å måtte fly rundt og bli klådd på av mange ukjente mennesker.

På meg virket det som hun var mer opptatt av status og penger enn kattenes ve og vel.

Joda den damen var oppriktig glad i dyrene sine.Hun gir dem stell, mat og trygghet.

Det er bedre enn at katter lider, for dem finns det desverre nok av slik Leo beskriver bra.

Mulig dama var opptatt av premier og anerkjennelse i klubben sin men like fordømt tar hun vare på dyrene.

Joda det finns en mellomting her, men litt for mye stelle er bedre en lite eller ingenting uansett.En ekstra godbit er bere en ingen mat i det hele tatt.

Dette er derfor ikke dyreplageri.Da er det bedre å ta tak i det som virkelig er dyreplageri. Uansett hvor mye du vil nekte, så finns det de kattene som ikke vil være ute, og perser er en av dem som nekter å gå ut uansett.Ikke alle men 9 av 10

Skrevet
En fin mellomting hadde vært greit.

Jepp! Men jeg blir faktisk mye mer frustert og oppgitt over "kattegale" mennesker som på død og liv skal holde liv i en hver katt som kan slepe seg bortover med tre bein og ett øye enn jeg klarer å bli over denne damen! (Slik jeg så det, ville det beste for alle vært å skånsomt avlive en stor andel av de kattene jeg så, men det er det åpenbart ingen "kattevernsorganisasjoner" som er tilhenger av og dermed ble det ingen donasjon fra meg...).

Skrevet
Men du nevner noe med "100% naturlige kattelivet" - der tror jeg du har misforstått - eller så har "en del" gjort det. De kattene du så - og alle kattene vi har her i Norge er tamkatter - de har behov for oss mennesker og de trenger oss for å overleve. Jeg tror ikke noen mener at det mest naturlige for en katt er å leve på gata, uten et hjem å gå hjem til og alt det der.

I Syd-Europa er de ikke så langt fra sitt opprinnelige habitat, men de er like fullt huskatter og har fulgt menneskene i ganske mange tusen år og er, i likhet med hunder, helt avhengig av mennesker for å kunne klare seg uten å lide noen nød.

Vi er m.a.o. helt enige! :)

Skrevet
Det er verre for katten å ikke få stelt pelsen sin. Da får den knuter som er vonde, som tilslutt må barberes helt bort og det å ikke stelle pelsen til katten ses på som dyreplageri. Et bad en gang i uka er ikke noe som er unødvendig. Pelspleie må gjøres på persere siden de har så lang pels.

Ja, det er jeg enig i, selvsagt. Men jeg mener det ikke er mye fornuft i å ha dyr som krever stell som oppleves såpass unaturlig og stressende for dem. Det er vel helst pelsavlen det er noe galt med da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...