Gjest GossipGirl Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 Hei. Bare lurer på om det er noen her inne som har gode tips om portrettfotografering som de kan tenke seg å dele med andre?
Lavalampe Skrevet 4. februar 2008 #2 Skrevet 4. februar 2008 Skal du fotografere eller fotograferes? Hvis du skal fotografere, hva er utgangspunktet ditt (erfaring, utstyr, hvem skal fotograferes?)
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #3 Skrevet 5. februar 2008 Det er viktig med god kommunikasjon med modellen, og du må ta en del bilder for å øke sjansen for at du får bilder med godt uttrykk. Man bør unngå å be folk om å smile, dersom de skal smile må man fortelle noe morsomt. Angående lyssetting så er det enkleste å bruke lys fra vindu, da det blir ganske jevnt og fint dersom det ikke er direkte sol inn vinduet. Dersom du har blitz eller lignende blir det ofte mest flatterende om du har en paraply eller softbox for å myke det litt opp, dersom du ikke er på jakt etter et litt hardere uttrykk. Når man har blitz er det forøvrig en klassiker å plassere modellen i et hjørne slik at man får reflektert lys på den ene siden og en jevn lys bakgrunn. Du kan stille lys ved å flytte modellen i forhold til vegg i bakgrunn og på siden.
Gjest Mayamor Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Vi har kjøpt rimelig kremfarget stoff på Ikea som vi bruker som bakgrunn. Foreløpig henger vi det bare opp på ved hjelp av gardinstang, teip ol. Personen(e) vi skal ta bilde av setter seg på en krakk eller på en stol som står sidelengs (slik at ikke ryggstøet kommer med). Vi har tre blitser som vi seriekobler, samt 2 paraplyer. Når det gjelder modellene, er det barna våre, og de er ikke alltid like medgjørlige; kommer ann på dagsform og alder... men vi snakker med dem, får oppmerksomheten ved hjelp av vitser, småerting, dukker, såpebobler el. Tar mange bilder og forsøker oss fram med ulike objektiv, men ender som regel opp med å bruke 50 eller 85 linsen. Er enda veldig fersk på dette med fotografering, men lærer stadig vekk mer.
Gjest GossipGirl Skrevet 6. februar 2008 #5 Skrevet 6. februar 2008 Skal du fotografere eller fotograferes? Hvis du skal fotografere, hva er utgangspunktet ditt (erfaring, utstyr, hvem skal fotograferes?) Hei. Jeg har flere kameraer, men er spesielt glad i mitt nyeste Canon Eos 40D, som jeg fikk i julegave av foreldrene mine. Jeg fotograferer mye i forbindelse med jobb, og har stor interesse for portrettfoto. Jeg har ekstern blitz, telelinse, stativ og tilgang til studio. Tenker egentlig ikke på en spesiell situasjon, ønsker bare å høre andres erfaringer på generelt grunnlag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå