Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #41 Skrevet 5. februar 2008 Min filosofi er at alder kun er et tall, jeg har møtt 14åringer som er mer reflekterte og bedre til å argumentere enn 40åringer, og omvendt. Derfor holder jeg meg alltid til samme utgangspunkt, fordi jeg mener at alle bør få sin sjangse til å bevise hvor "gode" de er, uten at jeg automatisk dømmer dem utifra alder. Slik har jeg fått mange positive overraskelser fra dem som er yngre enn meg, og også endel negative fra dem som er eldre. Alder er et tall hvor hver eneste dag er fylt med erfaring. At man velger å se bort fra det virker for meg litt merkelig. Jeg mener ikke at det gjør eldre til de mest kunnskapsrike og reflekterte, men at alder ikke kun er et tall - alder er liv, erfaring, opplevelser osv.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #42 Skrevet 5. februar 2008 Men kanskje vedkommende ikke har skrevet noe dumt. Kanskje det bare er du som tolker det som er skrevet helt feil. Selv om noe virker dumt for deg betyr det ikke at det er dumt. Vel, det skal nok ganske mye til før jeg ville tatt noen i skole. Hvis jeg skulle reagert som du beskriver måtte det være åpenbart at personen hadde gjort noe alvorlig. For eksempel var det en som nærmest skrøt av sitt utroskap her på forumet forleden, og da har jeg ikke noe problemer med å kritisere, uansett alder på personen. Men jeg er selvsagt enig med deg i at man ikke bør gå til angrep på andre mennesker helt uten videre.
Gjest ts Skrevet 5. februar 2008 #43 Skrevet 5. februar 2008 Vel, det skal nok ganske mye til før jeg ville tatt noen i skole. Hvis jeg skulle reagert som du beskriver måtte det være åpenbart at personen hadde gjort noe alvorlig. Det var enda godt, så litt voldsomt ut. Men det er mange nok av de her inne som mener de har all verdens rett til å strekke opp både den ene og den andre her inne. Synd, men kanskje ikke så rart, at de glimrer med sitt fravær i denne tråden. For eksempel var det en som nærmest skrøt av sitt utroskap her på forumet forleden, og da har jeg ikke noe problemer med å kritisere, uansett alder på personen. Sånne er gjerne forumtroll som ler og ler jo flere som bruker energi på å kritisere og moralisere. Men jeg er selvsagt enig med deg i at man ikke bør gå til angrep på andre mennesker helt uten videre. Men var vel ikke helt det jeg skrev? Jeg mener at man kanskje bør være forsiktig med å kritisere andre, selv om man opplever det vedkommende sier eller gjør som kritikkverdig, fordi det kan være en selv som tolker situasjonen helt feil.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #44 Skrevet 5. februar 2008 Alder er et tall hvor hver eneste dag er fylt med erfaring. At man velger å se bort fra det virker for meg litt merkelig. Jeg mener ikke at det gjør eldre til de mest kunnskapsrike og reflekterte, men at alder ikke kun er et tall - alder er liv, erfaring, opplevelser osv. Jo, men man må også ta hensyn til intelligens, sosial tilpasningsevne osv. I tillegg kommer at en yngre person ofte kan ha mer erfaring og ha hatt flere opplevelser enn en eldre person (jfr en 80-åring som aldri har satt foten utenfor Skandinavia og en 30-åring som har reist rundt over hele verden). I tillegg tror jeg en del ting kan misforstås av eldre, som noen ganger kan være mer tynnhudede og kanskje ikke er vant til de yngres røffere måte å uttrykke seg på, uten at det nødvendigvis er noe vondt ment fra de sistnevntes side
Gjest Grafica Skrevet 5. februar 2008 #45 Skrevet 5. februar 2008 Alder er et tall hvor hver eneste dag er fylt med erfaring. At man velger å se bort fra det virker for meg litt merkelig. Jeg mener ikke at det gjør eldre til de mest kunnskapsrike og reflekterte, men at alder ikke kun er et tall - alder er liv, erfaring, opplevelser osv. Jeg velger å se bort fra det, fordi som gjest skriver over meg her; det avhenger fra person til person hvor mye man har opplevd. Derfor velger jeg å starte en diskusjon med åpent sinn; jeg vil ikke dømme noen utifra verken alder, kjønn eller utseende, fordi jeg aner ofte ikke nok om deres liv og historie.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #46 Skrevet 5. februar 2008 Jeg velger å se bort fra det, fordi som gjest skriver over meg her; det avhenger fra person til person hvor mye man har opplevd. Derfor velger jeg å starte en diskusjon med åpent sinn; jeg vil ikke dømme noen utifra verken alder, kjønn eller utseende, fordi jeg aner ofte ikke nok om deres liv og historie. Det er ikke snakk om å dømme. Hvilken rett har man forresten til å dømme andre? Alder kan aldri bare bli et tall, men at du nå velger å forholde deg til det på den måten er du selvfølgelig fri til.
Gjest ts Skrevet 5. februar 2008 #47 Skrevet 5. februar 2008 Jo, men man må også ta hensyn til intelligens, sosial tilpasningsevne osv. I tillegg kommer at en yngre person ofte kan ha mer erfaring og ha hatt flere opplevelser enn en eldre person (jfr en 80-åring som aldri har satt foten utenfor Skandinavia og en 30-åring som har reist rundt over hele verden). I tillegg tror jeg en del ting kan misforstås av eldre, som noen ganger kan være mer tynnhudede og kanskje ikke er vant til de yngres røffere måte å uttrykke seg på, uten at det nødvendigvis er noe vondt ment fra de sistnevntes side Enig, og utfra dette mener jeg altså at vi oppfører oss forskjellig avhengig av andre menneskers alder. Dette er forhold vi ikke kjenner på et nettfora, og mange negative meningsutvekslinger kan settes på trykk nettopp av den grunn. Men det jeg tror de aller fleste eldre er bedre på, er å forstå at det kan være årsaker vi ikke kjenner til som får folk til å oppføre seg som de gjør.
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. februar 2008 #48 Skrevet 5. februar 2008 (endret) Men det jeg tror de aller fleste eldre er bedre på, er å forstå at det kan være årsaker vi ikke kjenner til som får folk til å oppføre seg som de gjør. Tja, det er noe logisk ved at de som har levd lengre ser at det kan være flere årsaker til folks handlinger. Men noen eldre kan bli litt fastgrodde også. De kan f.eks. tenke at de har sett alt, og at det ikke fins andre forklaringer enn de de selv har erfart eller vært vitne til. Det blir litt som at de som har barn tror at de vet alt om alle barn - noe som ikke nødvendigvis er tilfelle. Nå er det ikke sikkert at mine personlige erfaringer er representative for folk flest, men min erfaring er at unge kan være mer åpne og nysgjerrige på andre, mens en del eldre jeg har truffet i diverse sammenhenger, har gitt et litt mer "inngrodd" inntrykk. Unge i denne sammenhengen er for meg ca. myndige personer. Ungdommer kan også ha verdifulle synspunkter selvsagt, men jeg ville nok likevel snakke annerledes til en ungdom enn til en (ung) voksen om en del temaer. Endret 5. februar 2008 av Frk Åberg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå