Gjest javac Skrevet 5. februar 2008 #21 Skrevet 5. februar 2008 (endret) Går an å holde seg til topic og ikke konstruere flere problemer enn nødvendig - eller? Kan dere holde dere til topic?? Det er setninger som dette jeg reagerte på. Du la på ingen måte noen premisser for åpningsinnlegget ditt eller klart tilkjennegjorde hva du mente eller var ute etter. Siden du er en anonym gjest, så blir det også vanskeligere å følge argumentasjonen og tankerekken din fra post til post. Når det gjelder sitatene ovenfor, så oppfattes ikke disse som spesielt saklige de heller. Dersom du ønsker å styre debatten, så får du gjøre det uten å anklage andre fordi du ikke evner å fremlegge sak eller spørsmål skikkelig. Nei, jeg gjør ikke det, men du er fri til å la være å engasjere deg i denne tråden. Det ville nok knapt være noe voldsomt tap for noen av oss, men du avfeide mitt og andres innspill på hva jeg oppfatter som en temmelig arrogant måte. Faktisk gjorde du det på en slik måte at jeg så en sammenheng mellom dette og spørsmålet ditt. (Men jeg tillater meg å tro at du nok hadde ordlagt deg annerledes til en person irl enn hva du gjør i det innlegget) Jeg repliserer i utgangspunktet med den tonen jeg blir tilsnakket. Når det gjelder kommunikasjon i et forum slik som dette, så er det som blir skrevet gjenstand for subjektive fortolkninger. Vi legger med andre ord de meninger i ordene slik vi oppfatter dem. Ja, selvsagt kan det bli en del misforståelser, men jeg kan ikke si at dette plager meg nevneverdig. Dersom du ønsker å vite om man oppfører seg annerledes når man debatterer IRL og i et webforum, så burde jo det være rimelig åpenbart. Tekstuell kommunikasjon tar bort mye av den menneskelige interaksjonen og gjør den mer upersonlig og abstrahert. Man vet jo aldri hvem man faktisk konverserer med, og det eneste man egentlig har å forholde seg til er teksten på skjermen. Du slipper også å stå direkte ansvarlig ovenfor personen og forholde deg til hans eller hennes reaksjoner når du svarer. Når vi møter personer i det virkelige liv, så kommer visuell informasjon i tillegg til all den andre informasjonen vi bruker til å danne oss bilder av et menneske. Det kan for eksempel være kjønn, klesstil, etnisitet, atferd, kroppsspråk, førlighet og - ja, nettopp - alder. Hvordan du tolker og på andre måter forholder deg til denne uuttalte og implisitte informasjonen er høyst individuelt. Så, ønsker du å vite om hvorvidt vi bør respektere mennesker kun i kraft av deres alder, eller er du oppriktig interessert i hvordan alder spiller inn på hver og en av oss når det gjelder menneskelig interaksjon? For min egen del, så vil jeg svare følgende (og jeg håper jeg treffer bedre når det gjelder spørsmålet ditt denne gangen): Ja, jeg respekterer de som er eldre enn meg. Jeg antar det har noe med hvordan jeg har blitt oppdratt og den respekt jeg har for mine foreldre og besteforeldre. Denne respekten projiseres således over til andre mennesker jeg møter. Argumentasjon og meninger som kommer frem i en diskusjon står imidlertid for seg selv. Jeg ser ingen grunn til å for eksempel vise større respekt ovenfor en gammel nazist enn en ung nazist. Meningene er like hatefulle og uvitende uansett hvem som kommer med dem. Når dette er sagt, så skal jeg innrømme at jeg utviser litt mer respekt og saklighet i diskusjoner jeg har i mitt "virkelige" liv enn de diskusjoner jeg har her inne. Det betyr imidlertid ikke at alder alene spiller noe større rolle fra eller til. Jeg aner ikke hvem jeg faktisk diskuterer med på KG, så jeg forholder meg til det som står skrevet og tolker det slik jeg anser er riktig. Jeg aner for eksempel ikke hvilket bilde du har av meg. For alt jeg vet er jeg en sutrete og pedantisk bedreviter i dine øyne - og for å være ærlig med deg, så gir jeg også en lang beng i det. Skal man ta alt som skrives på et forholdsvis anonymt forum alvorlig og personlig, så kan man like godt legge seg inn på lukket avdeling først som sist. EDIT: Skrivefeil og rettelser Endret 5. februar 2008 av javac
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #22 Skrevet 5. februar 2008 Men er jo ikke det som denne tråden dreier seg om. Hvis dere vil vri den i andre retninger kan dere vel starte en ny tråd? Du eier ikke tråden bare fordi du startet den. KG's regler tillater naturlige avsporinger, og alle svarene du har fått hittil har vært naturlige.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #23 Skrevet 5. februar 2008 Du eier ikke tråden bare fordi du startet den. KG's regler tillater naturlige avsporinger, og alle svarene du har fått hittil har vært naturlige. Nei, jeg eier da selvfølgelig ikke noen tråd. Men jeg stiller spørsmål, og da er det naturlig å forvente at man debatterer det. Hvis noen ønsker å debattere noe annet eller andre vinklinger går det fint an å starte en annen tråd. Ellers itneressant å se at du ikke har noe å tilføye i forhold til topic.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #24 Skrevet 5. februar 2008 Når dette er sagt, så skal jeg innrømme at jeg utviser litt mer respekt og saklighet i diskusjoner jeg har i mitt "virkelige" liv enn de diskusjoner jeg har her inne. Jeg skummet kun noen av setningene dine, men fant denne setningen som i grunnen stemmer med den oppfatningen jeg har.
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. februar 2008 #25 Skrevet 5. februar 2008 Når det gjelder enkelte tema syns jeg forøvrig at man kan være litt mer ydmyk når man er ung, siden eldre tross alt har mer livserfaring på enkelte områder, som gjør at de kanskje kan være litt mer nyanserte og opplyste. Men jeg husker at jeg en gang reagerte på en jente som var tydelig yngre enn meg i en butikk jeg var i. Hun mente at jeg ikke kledte noen sko jeg vurderte å kjøpe. Jeg husker at jeg syntes det var litt komisk at hun fortalte meg det, siden hun var yngre enn meg. Men jeg skjønte etterpå at jeg ville reagert like mye på det hvis hun var eldre enn meg. Bastante uttalelser fra ukjente kan være like merkelige, uavhengig av alder.
Modern woman Skrevet 5. februar 2008 #26 Skrevet 5. februar 2008 Jeg opplever stadig at jeg ikke blir tatt på alvor om jeg konfornterer en som er mye eldre enn meg selv. Derfor diskuterer jeg mye friere med en på min egen alder. Men ikke alltid. Ser frem til å bli eldre. Tror de som er eldre blir tatt mer på alvor.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #27 Skrevet 5. februar 2008 Når det gjelder enkelte tema syns jeg forøvrig at man kan være litt mer ydmyk når man er ung, siden eldre tross alt har mer livserfaring på enkelte områder, som gjør at de kanskje kan være litt mer nyanserte og opplyste. Men jeg husker at jeg en gang reagerte på en jente som var tydelig yngre enn meg i en butikk jeg var i. Hun mente at jeg ikke kledte noen sko jeg vurderte å kjøpe. Jeg husker at jeg syntes det var litt komisk at hun fortalte meg det, siden hun var yngre enn meg. Men jeg skjønte etterpå at jeg ville reagert like mye på det hvis hun var eldre enn meg. Bastante uttalelser fra ukjente kan være like merkelige, uavhengig av alder. Jeg er enig med deg. Det jeg undrer meg litt over her inne, er at mange svarer på en måte som jeg vil tro de aldri hadde svart på hvis det var irl. Bl.a. dette med å nesten ha et behov for å oppdra andre i det man svarer. Noen svarer ikke en gang - de bare kritiserer den andre. Da jeg var 20 ville jeg aldri bedt en på 40 om å oppføre seg mer voksent, eller sagt at vedkommende burde holde opp med fjortisspratet sitt osv. (Jeg sier ikke det til de som er yngre enn meg heller, og nevner dette for at diskusjonen ikke skal utarte mer). Jeg vil bemerke at jeg ikke har tatt meg nær av sånne utsagn (husker ikke om jeg har blitt møtt med dem heller), men jeg har ved noen litt voldsomme sånne utbrudd fra registrerte brukere sjekket profil og innlegg, og sett at de jeg har sjekket har kommet fra veldig unge mennesker. Da er spørsmålet mitt hvorfor disse helt unge har så behov for å be andre oppføre seg mer voksent, all den tid de ikke vet alderen på den de forsøker å oppdra. Tror jeg skrev lenger opp at det muligens skyldes at man har lett for å anta at andre er like gammel som en selv her inne.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #28 Skrevet 5. februar 2008 Jeg opplever stadig at jeg ikke blir tatt på alvor om jeg konfornterer en som er mye eldre enn meg selv. Derfor diskuterer jeg mye friere med en på min egen alder. Men ikke alltid. Ser frem til å bli eldre. Tror de som er eldre blir tatt mer på alvor. Jeg tviler ikke på at det du skriver stemmer i mange tilfeller, dessverre. Det er så synd, for på den måten går vi alle glipp av mye lærdom og forståelse. Alder har nok en betydning for mange i hvordan de vurderer det som blir sagt, men kjønn har også stor betydning. Jeg er i et politisk miljø, og opplever faktisk at menn i førtiårene (en alder hvor man i dag bør kunne forvente at de er i stand til å se kjønnene som likeverdige) ser på det kvinner sier som uinteressant. Jeg opplever også at det kan virke som om de svært unge i den settingen ønsker å fremstå så mye mer reflektert og gjennomtenkt enn de kanskje er, sånn at det de sier kanskje ikke gir noen mening - og det er også synd, for da kan de miste troverdighet fremover. Men nå sporer vi helt av her... For å spørre deg: Svarer du andre her på forumet som om de er på din egen alder, eller tenker du på at den du svarer faktisk kan være 30 år eldre? Hvis man f.eks. skriver at man har vært gift i 20 år og har voksne barn, så er det gjerne gitt at man har passert 20.
Modern woman Skrevet 5. februar 2008 #29 Skrevet 5. februar 2008 For å spørre deg: Svarer du andre her på forumet som om de er på din egen alder, eller tenker du på at den du svarer faktisk kan være 30 år eldre? Hvis man f.eks. skriver at man har vært gift i 20 år og har voksne barn, så er det gjerne gitt at man har passert 20. Tenker egentlig ikke over alder her inne. Føler at jeg kan svare og diskutere likt her, som det jeg gjør med de på min egen alder. Det er mye lettere å skrive det man mener enn å fysisk si det. Hadde man samlet alle her inne i en diskusjonsgruppe et sted, så tviler jeg på at jeg hadde klart å uttrykke meg så fritt som det jeg gjør her inne. Merker at jeg vegrer meg litt for å ytre mine meninger blandt de som er mye eldre enn meg selv, for å ikke virke så "ung og dum".
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #30 Skrevet 5. februar 2008 Tenker egentlig ikke over alder her inne. Føler at jeg kan svare og diskutere likt her, som det jeg gjør med de på min egen alder. Det er mye lettere å skrive det man mener enn å fysisk si det. Hadde man samlet alle her inne i en diskusjonsgruppe et sted, så tviler jeg på at jeg hadde klart å uttrykke meg så fritt som det jeg gjør her inne. Merker at jeg vegrer meg litt for å ytre mine meninger blandt de som er mye eldre enn meg selv, for å ikke virke så "ung og dum". Total avsporing: Men mener du at alle de voksne du snakker med ser på det du sier som dumt fordi du er ung? Kanskje du bare har vært uheldig med de voksne du har forsøkt å diskutere med?
Modern woman Skrevet 5. februar 2008 #31 Skrevet 5. februar 2008 Total avsporing: Men mener du at alle de voksne du snakker med ser på det du sier som dumt fordi du er ung? Kanskje du bare har vært uheldig med de voksne du har forsøkt å diskutere med? Nei, nei, for all del. Men veldig ofte så opplever jeg det slik, og det gjør at jeg gjerne vegrer meg litt for å diskutere med andre voksne. Man merker jo ganske tidlig i en diskusjon om den andre parten er interessert i å høre på hva du har å si. Har hatt mange gode diskusjoner med folk som er både to og tre ganger så gammel som meg selv.
Gjest Grafica Skrevet 5. februar 2008 #32 Skrevet 5. februar 2008 Jeg diskuterer på nøyaktig samme måte om det er en på 14, 24 eller 40. Fordi min mening og tanker er det samme uansett. Selvfølgelig vil nok diskusjonen utarte seg annerledes, uansett temo, avhenging av hvilken alder den man diskuterer med er. Om jeg diskuterer partnerskap og homofrigjøring med en på min egen alder, kan debatten kanskje gå i roligere former, mens det med en eldre person kanskje blir litt heftigere (ikke ment som at de mer "voksne" har et anstrengt syn på dette, altså, var bare det første som ramlet ned i hodet på meg)
Gjest Wolfmoon Skrevet 5. februar 2008 #33 Skrevet 5. februar 2008 Hvordan jeg diskuterer kommer mer an på personen enn alder. Jeg diskuterer for eksempel totalt annerledes med min tante enn det jeg gjøre med mamma. Jeg diskuterer også annerledes med min venninne enn det jeg gjør med min søster (de er like gamle). Diskusjonsmåten vil for min del endre seg i forhold til situasjon og person, og har svært lite med alder å gjøre. Her inne bryr jeg meg veldig lite med alder, fordi jeg umulig kan vite hvor gammel en person er. Når jeg svarer på et innlegg, så prøver jeg å forholde meg til det personen skriver. Ikke så mye annet som er relevant på et anonymt internett forum.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #34 Skrevet 5. februar 2008 Nei, nei, for all del. Men veldig ofte så opplever jeg det slik, og det gjør at jeg gjerne vegrer meg litt for å diskutere med andre voksne. Man merker jo ganske tidlig i en diskusjon om den andre parten er interessert i å høre på hva du har å si. Har hatt mange gode diskusjoner med folk som er både to og tre ganger så gammel som meg selv. Total avsporing: Ok, det var iallefall bra da. Kan du ikke forsøke å overse de som ikke behandler deg og det du sier med respekt? Det er dem det er noe feil med, ikke deg. Jeg synes også det er veldig interessant med diskusjoner på tvers av aldersgrensene, men det forutsetter at folk har greie på det de diskuterer, og ikke bare snakker i vei i et forsøk på å virke mer voksen enn de er (blir helt feil), eller å virke mer hippe/unge enn de er (blir iallefall helt feil). Påsporing: Men jeg tror altså at man diskuterer litt annerledes når man vet det er flere aldersgrupper samlet, enn hva man gjør her inne hvor man også vet det er flere aldersgrupper samlet, men det ikke er så lett å få øye på det. Jeg synes rett og slett ikke det er så rart at det blir motsetninger mellom enkelte her inne, når man f.eks. leser at et menneske på 21 ber en som er mer enn dobbelt så gammel om å slutte med fjortissoppførselen sin og komme tilbake når vedkommende har blitt mer voksen. Enda mer spesielt blir det når fjortissoppførselen var noe som den yngste av en eller annen merkelig grunn tolket inn i et velformulert svar fra en eldre (ikke meg - for å presisere). Det har vært en del sånne hendelser, og da gjerne fra helt unge - er derfor jeg spør. Jeg mener ikke at alle unge her inne oppfører seg sånn, langt derfra. (Blir mye presiseringe her, men erfaring lenger opp i tråden tilsier at det kan være greit)
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #35 Skrevet 5. februar 2008 Hvordan jeg diskuterer kommer mer an på personen enn alder. Jeg diskuterer for eksempel totalt annerledes med min tante enn det jeg gjøre med mamma. Jeg diskuterer også annerledes med min venninne enn det jeg gjør med min søster (de er like gamle). Diskusjonsmåten vil for min del endre seg i forhold til situasjon og person, og har svært lite med alder å gjøre. Her inne bryr jeg meg veldig lite med alder, fordi jeg umulig kan vite hvor gammel en person er. Når jeg svarer på et innlegg, så prøver jeg å forholde meg til det personen skriver. Ikke så mye annet som er relevant på et anonymt internett forum. Ja, fordi du ser menneskene irl, så forholder du deg annerledes til dem - sånn er vi alle. Men det er en mulighet vi ikke har her inne, og det er kanskje grunnen til at det braker løs her noen ganger. Hvis alle hadde gjort som deg, diskutere sak og ikke person eller uttrykksmåte - så hadde konfliktene her inne blitt på et minimum.
Modern woman Skrevet 5. februar 2008 #36 Skrevet 5. februar 2008 Påsporing: Men jeg tror altså at man diskuterer litt annerledes når man vet det er flere aldersgrupper samlet, enn hva man gjør her inne hvor man også vet det er flere aldersgrupper samlet, men det ikke er så lett å få øye på det. Det er sant
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #37 Skrevet 5. februar 2008 Jeg diskuterer på nøyaktig samme måte om det er en på 14, 24 eller 40. Fordi min mening og tanker er det samme uansett. Selvfølgelig vil nok diskusjonen utarte seg annerledes, uansett temo, avhenging av hvilken alder den man diskuterer med er. Om jeg diskuterer partnerskap og homofrigjøring med en på min egen alder, kan debatten kanskje gå i roligere former, mens det med en eldre person kanskje blir litt heftigere (ikke ment som at de mer "voksne" har et anstrengt syn på dette, altså, var bare det første som ramlet ned i hodet på meg) Hm.. ok. Men er det ikke noe vi mennesker nesten gjør automatisk å tilpasse det vi sier til den vi samtaler med? Jeg ville uttrykt meg annerledes til en på 14 enn en på 40 - utvilsomt. Det betyr ikke at jeg nedvurderer det den på 14 sier. Men det ville vært direkte nedlatende av meg å forvente at fjortenåringen skulle ha like god forutsetning for å forklare, redegjøre og begrunne sine synspunkter som en som er eldre og har vært borti sånne situasjoner mange ganger før.
Gjest Grafica Skrevet 5. februar 2008 #38 Skrevet 5. februar 2008 Min filosofi er at alder kun er et tall, jeg har møtt 14åringer som er mer reflekterte og bedre til å argumentere enn 40åringer, og omvendt. Derfor holder jeg meg alltid til samme utgangspunkt, fordi jeg mener at alle bør få sin sjangse til å bevise hvor "gode" de er, uten at jeg automatisk dømmer dem utifra alder. Slik har jeg fått mange positive overraskelser fra dem som er yngre enn meg, og også endel negative fra dem som er eldre.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #39 Skrevet 5. februar 2008 Da er spørsmålet mitt hvorfor disse helt unge har så behov for å be andre oppføre seg mer voksent, all den tid de ikke vet alderen på den de forsøker å oppdra. Tror jeg skrev lenger opp at det muligens skyldes at man har lett for å anta at andre er like gammel som en selv her inne. Men hvis man har skrevet noe dumt (sier ikke at du gjorde det, mener generelt), så er det vel egenlig irrelevant hvor gammel man er. Hvis en 40-åring oppfører seg håpløst fortjener hun å få passet sitt påskrevet, akkurat som en 20-åring i samme situasjon.
Gjest ts Skrevet 5. februar 2008 #40 Skrevet 5. februar 2008 Men hvis man har skrevet noe dumt (sier ikke at du gjorde det, mener generelt), så er det vel egenlig irrelevant hvor gammel man er. Men kanskje vedkommende ikke har skrevet noe dumt. Kanskje det bare er du som tolker det som er skrevet helt feil. Selv om noe virker dumt for deg betyr det ikke at det er dumt. Hvis en 40-åring oppfører seg håpløst fortjener hun å få passet sitt påskrevet, akkurat som en 20-åring i samme situasjon. Fortjener noen å få sitt pass påskrevet fordi andre opplever vedkommendes oppførsel som håpløs? I det du skriver her, tror jeg mye av konflikter som kan oppstå i kommunikasjon mellom unge og eldre ligger. Jeg tør å påstå at de aller fleste blir mer oppmerksom på dette til eldre de blir, man blir mer åpen for at den tolkningen man gjør av andre kanskje ikke stemmer. Men ok: Si at det er du som har tolket det du opplever som håpløs oppførsel hos andre helt feil, synes du fremdeles det er ok å la vedkommende få sitt pass påskrevet? Eller tror du at en sånn innstilling bare bidrar til ytterligere konflikt? -- Husk at hver enkelt av oss tolker andres budskap utfra oss selv og slik vi tidligere har tolket andre mennesker og deres budskap. Den tolkningen vi gjør av andre sier altså mest om oss selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå