Gå til innhold

valp og ny jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har stått på venteliste i 1,5 år på valp og i midten av april kommer kullet. Men nå har jeg blitt tilbudt jobb en jobb jeg har veldig lyst på, 3 til 4 i dager i uken 8-16. Hvis jeg tar den kan jeg ikke ta ut ferie allerede i april. I beste fall kan jeg kanskje få ei uke fri (?).

Hva kan man gjøre? Tviler på at jeg kan ha med valpen på jobb, litt ubehagelig å spørre om det nå syns jeg. Kan man ha den i bilen de første ukene og sjekke hver time? Og øve på å være alene hjemme de dagene vi er hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrev litt feil, kullet kommer ikke i april, overtakelsen er i april.

Skrevet
Hva kan man gjøre? Tviler på at jeg kan ha med valpen på jobb, litt ubehagelig å spørre om det nå syns jeg. Kan man ha den i bilen de første ukene og sjekke hver time? Og øve på å være alene hjemme de dagene vi er hjemme?

Nei. Enkelt og greit, nei. Det blir jo i praksis det samme som om du hadde lagt den igjen hjemme. Valpen skjønner ikke forskjell på om den er hjemme eller i bilen - alene er den okke som.

Du har tre valg:

1. Be om fri

2. Spør om å få ta den med på jobb

3. Si fra deg valpen

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet
Nei. Enkelt og greit, nei. Det blir jo i praksis det samme som om du hadde lagt den igjen hjemme. Valpen skjønner ikke forskjell på om den er hjemme eller i bilen - alene er den okke som.

Du har tre valg:

1. Be om fri

3. Si fra deg valpen

Enig! Jeg fikk meg hund for et år siden, og ble da samtidig kjent med ei som kjøpte valp fra samme kullet. Hun skiftet jobb (ikke planlagt) og begynte og jobbe fra 8-16.. Jeg var heldig og fikk ha med meg hunden på jobb og hun er enda med :) Mn hun andre sliter MYE med dårlig samvittighet pga hunden må være mye alene hjemme..Og i tillegg kan ikke hun finne på noe når hun kommer hjem pga da må hun være med hunden og trene, gå tur osv.. Hund tar tid!! Men at de er alene lenge synes jeg ikke noe om...mn det er forskjellige meninger om det. Min er alene max 4 timer.

Skrevet

Blir jo langt i fra det samme ettersom jeg kan sjekke valpen en gang i halvtimen og lufte en gang i timen de dagene. Har en bekjent som gjorde det og det gikk bra, men jeg vil jo egentlig ikke. Æsj, trasig problemstilling.

Skrevet

Men valpen blir jo likevel liggende alene hele dagen selv om du sjekker den engang i timen..

Hva med å sjekke med oppdretter om de har andre kull planlagt og forskyve valpeplanene litt isteden?

Skrevet
Blir jo langt i fra det samme ettersom jeg kan sjekke valpen en gang i halvtimen og lufte en gang i timen de dagene. Har en bekjent som gjorde det og det gikk bra, men jeg vil jo egentlig ikke. Æsj, trasig problemstilling.

Det kan gå bra, men i verstefall kan du få en hund med seprasjonsangst. Det lureste er og følge et av rådene til Frey:

1. Be om fri

3. Si fra deg valpen

Skrevet
Men valpen blir jo likevel liggende alene hele dagen selv om du sjekker den engang i timen..

Hva med å sjekke med oppdretter om de har andre kull planlagt og forskyve valpeplanene litt isteden?

Ja, det er akkurat det. Vil jo helst ha tid til hunden hele dagen den første månedene ihvertfall.

Oppdretter har neste kull om 2 år, lenge til...

Skal i møte med arbeidsplassen i morra, får prøve å sondere terrenget litt da. Fikk inntrykk av at det kunne være aktuelt med 2 arbeidsdager i uka fra sommeren av. Men de første månedene vil det bli 3 - 4. Argh. Får bare håpe de kan være mottakelige for en liten vofs på kontoret. Men jeg har ikke store forhåpninger med tanke på stilen i bedriften. Dress, slips og strøkne lokaler. Kan jo håpe da...

Skrevet
Enig! Jeg fikk meg hund for et år siden, og ble da samtidig kjent med ei som kjøpte valp fra samme kullet. Hun skiftet jobb (ikke planlagt) og begynte og jobbe fra 8-16.. Jeg var heldig og fikk ha med meg hunden på jobb og hun er enda med :) Mn hun andre sliter MYE med dårlig samvittighet pga hunden må være mye alene hjemme..Og i tillegg kan ikke hun finne på noe når hun kommer hjem pga da må hun være med hunden og trene, gå tur osv.. Hund tar tid!! Men at de er alene lenge synes jeg ikke noe om...mn det er forskjellige meninger om det. Min er alene max 4 timer.

Ikke alle som er arbeisledige/uføre/hjemmeværende eller lignende som har muligheten til å ikke være ute av huset mer enn 4 timer om gangen!!

Om man sliter med dårlig samvittighet ovenfor at hunden måtte være mye alene som valp så burde man kanskje oppsøke hjelp til psyken. Det er et DYR.

Når det er sagt så var vi hjemme med vår hund de første 5 ukene.

Skrevet
Har stått på venteliste i 1,5 år på valp og i midten av april kommer kullet.

Er det vanlig at man venter så lenge?

Vi skal begynne å besøke oppdrettere etter påske og hadde egentlig håpet av vi kunne fått valpen i huset et år etter det.

Men det går vel kanskje i vasken det da. Hvilken rase er det snakk om?

Når det gjelder hva du skal gjøre så har du vel ikke noe annet valg enn å spørre om ferie eller om å få ta den med.

Skrevet
Er det vanlig at man venter så lenge?

Vi skal begynne å besøke oppdrettere etter påske og hadde egentlig håpet av vi kunne fått valpen i huset et år etter det.

Men det går vel kanskje i vasken det da. Hvilken rase er det snakk om?

Når det gjelder hva du skal gjøre så har du vel ikke noe annet valg enn å spørre om ferie eller om å få ta den med.

Neida, man må sjelden vente så lenge på. Men her er det snakk om eurasier, så det er ikke så mange oppdrettere å ta av. Oppdretteren vår har mange på venteliste på neste kull allerede, som kommer vinteren 2009/2010. Vi kjenner henne godt, hun har flotte hunder og ikke minst holder hun til et kvarter med bil fra hjemmet vårt. Skal vi ikke ha hund derfra må vi rekne med å kjøre langt.

Skrevet

Har du snakket med oppdretter? Kanskje h*n kan være dagmamma for hunden dersom de skal ha en valp selv?

Skrevet

Har tenkt på det, Tibia. Men jeg har ikke gjort det fordi jeg er litt redd hun vil trekke seg da. Hvis hun tror hunden ikke blir prioritert. Men tror kanskje ikke det er noen vei utenom nå. Men kanskje det blir veldig vanskelig for valpen hvis han stadig vender tilbake til stedet han ble født? Vanskelig å løsrive seg? Vi får se. Skal i møte nå klokken 10 og får vite mer om jobben da...

Skrevet

Den første tiden med valpen er vel ganske viktig? Siden da mangen tar seg fri for og være med valpen hele tiden de første ukene..

Valpen er jo sikker full av lengsel etter mor og søsken, det tar litt tid før det går over.. Synd den skal ligge alene i en bil og grine da :tristbla:

Ja, du kan se til den en gang i halvtimen... Men den blir mye alene uansett. Er det ikke noe mulighet for at du kan ta med deg valpen på jobb de første ukene? Så er det jo tissing osv da, må jo ut sånn ca 30 ganger i timen da ;) Har du hatt hund før?

Skrevet
Ikke alle som er arbeisledige/uføre/hjemmeværende eller lignende som har muligheten til å ikke være ute av huset mer enn 4 timer om gangen!!

Det er ikke dermed sagt at det er det optimale for en hund å være så lenge alene selv om mange gjør det. Hunden er et flokkdyr. Men selvfølgelig går det stort sett bra med riktig tilvenning og trening.

Om man sliter med dårlig samvittighet ovenfor at hunden måtte være mye alene som valp så burde man kanskje oppsøke hjelp til psyken. Det er et DYR.

Ja, det er et dyr. Et dyr som slett ikke har bedt om å få komme til deg. Når du da likevel tar det til deg skylder du det å gi dyret mest mulig optimale levekår. Men det er klart, det er ikke alle som evner å vise empati med dyr..

Skrevet

Jeg fikk valp mens jeg gikk på skole. Hadde valpen i bilen, og utsyn til bilen fra klasserommet. I hver pause tok jeg ut valpen.

Valpen vokste opp til å bli en sosial veltilpasset fyr som elsket folk. Han fikk jo mye oppmerksomhet i hver pause. Han elsket å kjøre bil hele livet.

De dagene vi ikke var på skolen, luftet jeg han sjeldnere enn på skoledager.

Skrevet
Det er ikke dermed sagt at det er det optimale for en hund å være så lenge alene selv om mange gjør det. Hunden er et flokkdyr. Men selvfølgelig går det stort sett bra med riktig tilvenning og trening.

Ja, det er et dyr. Et dyr som slett ikke har bedt om å få komme til deg. Når du da likevel tar det til deg skylder du det å gi dyret mest mulig optimale levekår. Men det er klart, det er ikke alle som evner å vise empati med dyr..

Nå synes jeg du kverulerer og setter ting alt for mye på spissen.

Skal man se slik på det så burde man slettes ikke ha hund i det hele tatt da dette faktisk er kunstig for hunden.

Men nå er det slik at de aller fleste hunderasene har blitt avlet frem til å "underholde" eller jobbe for mennesker på menneskenes premisser i lang, lang tid.

Det er helt feil at deg å si at man ikke evner å vise empati for hunden om man ikke er rundt den 24/7. De aller fleste hundeeiere jobber fulltid og er borte fra hunden store deler av dagen.

En av de viktigste grunnene at hunder har blitt så populære som husdyr er at de er ufattelig tilpassnings dyktige.

De aller fleste hunder trives med det livet de er vant til.

Blir provosert av at du påstår at jeg ikke har empati for dyr, hva vet du om det?

Om man skulle ha hunder på hundens premisser så burde man hatt en flokk med hunder i hagen. Er det slik dyrehold du har?

Flott at du har fått hund nr 2, det er bra for hunden din. Men de lever forsatt inne på deres premisser?

De fleste hundeeiere, meg og sikkert deg også inkludert så tar man hensyn til hunden i den grad det er mulig. Skrev at vi selvsagt tok oss fri fra jobben når vi fikk hund.

Men et dyr er et dyr og de dikter ikke hele livet vårt. Livet vårt handler heller ikke kun om hunden, selvom den selvsagt prioriteres og tar det meste av fritiden vår.

Jeg er veldig skeptisk til hundehold hvor hunden tillegges menneskelige egenskaper som i eksemplet over hvor eier sliter mye med dårlig samvittighet pga lite tid med hunden som valp. En slik dynamikk er hverken sunn for eier eller dyr.

La dyr få være dyr, ta hensyn og ha dyr mest mulig på dyrenes premisser. Men ikke glem at det faktisk kun er et dyr. Og ikke tillegg dyret menneskelige egenskaper det ikke har, det skaper problemer med kommunikasjon og ved dyreholdet i seg selv.

For ikke å snakke om psykiske plager som personen i eksemplet har fått.

Skrevet

Jøss, det ble visst noen ømme tær her..

Jeg sier at det ikke er det optimale for hunden å være hjemme alene hele dagen. Er du uenig i det?

Jeg hevder at hunden er et flokkdyr. Er du uenig i det?

Jeg sier at med tilvenning og trening kan de være alene hjemme hele dagen. Er du uenig i det?

Jeg sier at noen ikke har empati for dyr. Dette tar du automatisk til deg personlig, og det får du gjøre som du vil om. Men er du uenig i at det finnes de som ikke har det?

Jeg synes ikke det er å tillegge dyret menneskelige egenskaper om man har dårlig samvittighet for at hunden er for lenge hjemme alene. Synes du?

For mange er en hund bare en hund. For andre er den et familiemedlem, treningskompis, jaktkamerat, arbeidsverktøy osv. Man får selv gjøre det man vil med hundeholdet sitt, men man skylder hunden å gjøre livet dens mest mulig optimalt ut ifra de forutsetningene man har. Hva har man hund for hvis ikke?

Ts vil ikke vente på neste kull for det er to år til. Istedenfor vil hun absolutt ha valp nå selv om hun ikke kan tilby optimale forhold. Jeg skjønner innmari godt at hun gjerne vil ha valpen nå - men er det det beste for valpen?

Skrevet
Jeg sier at noen ikke har empati for dyr.

Hvordan kan man tolke dette:

rent bortsett fra at det var myntet direkte på meg?

Ellers er vi i grunnen enige. Derfor jeg er litt hårsår også, jeg har empati og jeg synes at du vet mye om hund.

Men selvom hunden min er alt du skriver over så er den faktisk fortsatt kun et dyr, og siden jeg ikke er vegiterianer så mener jeg at mennesket står over dyr.

Skrevet

Tror du virkelig at ny arbeidsgiver syns det er greit at du bruker 10-15 til hunden din hver time?

Enig med de andre her, utsett valpekjøpet til du kan ta deg noen ukers ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...