Gå til innhold

cyster i livmor og eggstokker

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Annie_*
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 21 år, som har slitt med uregelmessig og samtidig kraftig menstruasjon og uutholdelige smerter i rygg, mage og bekken siden jeg fikk min første blødning som 12 åring.

Jeg har lav til ingen fertilitet og har så langt gått gjennom ca 25 spontanaborter. Gjennomsnittlig i uke 2-4. Har aldri fullført svangerskap. Jeg har nå innsett at jeg ikke vil få barn, og på grunn av endringer i livet mitt ønsker jeg heller ikke barn. (Jeg har blitt diagnostisert med ADHD og Asperger Syndrom, en lidelse innen autismespekteret, som det ikke finnes noen form for "helbredelse" for i form av medikamenter eller annen behandling og som meget trolig vil kunne nedarves i evt. barn.)

Har gått på p-piller (trionetta, diane, yasmin) for å få regelmessig mens, men har fått så kraftige bivirkninger (hodepine, høyt blodtrykk, kvalme, spisevegring, oppkast og smerter i ledd) på grunn av dette og ønsker ikke å fortsette med det.

Nå har jeg lest mye om fjerning av livmor (på grunn av kraftige menstruasjoner og smerter i forbindelse med mens) og sterilisering som mulige alternativ. Jeg frykter at jeg kan ha cyster i livmoren og eggstokkene mine, og har lest en del om dette også, med tanke på PCO - Poly Cyst Ovaries (Jeg føler meg en smule hypokondrisk nå :P )

Om fjerning av livmor sier mange leger at de kun vil utføre dette inngrepet på kvinner som er over 30 år, har unormal celledeling i livmor, altså fare for kreft, eller de som har fått barn og ikke ønsker å få satt inn spiral eller bruke andre prevensjonsmidler.

Sterilisering vil de ikke utføre på personer under 25 år, og heller ikke på de som ikke har fått barn.

Jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre. Ikke ønsker jeg barn (ja jeg vet jeg "ennå er ung" men mulighetene for at at et evt barn skal arve mine sykdommer gjør at jeg nå er bestemt på å la være, i tillegg til at mine tidligere aborter har gjort at jeg psykisk har slått meg til ro med at jeg ikke kommer til å få barn i fremtiden)

Kan det da, på bakgrunn av min sykehistorie, vil la seg gjøre å få utført disse operasjonene? eller andre operasjoner som kan bidra til å øke livskvaliteten min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke gi deg svar, men vet at man går rett i overgangsalderen hvis man fjerner livmoren.

Vær så snill å heller spør helsepersonell fremfor folk her på KG.

Gjest Gjest_Annie_*
Skrevet
Jeg kan ikke gi deg svar, men vet at man går rett i overgangsalderen hvis man fjerner livmoren.

"overgangsalderen" intreffer kun om man fjerner eggstokkene, ikke livmoren.

Jeg bor på et sted som langtifra har full legedekning, opp til 3 måneders ventetid for standard GU, derfor spør jeg etter erfaringer og/eller tips og alternativer her.

Skrevet

Sterilisering hjelper deg kun som prevensjon. Syklusene vil være som før, med både smerter og blødninger, men sædceller kan ikke nå eggcellen fordi egglederne kuttes. Du kan ha nytte av hormonspiral eller implantat, men det kan se ut til at du er veldig følsom for hormoner, og de er dyre forsøk hvis du må fjerne etter kort tid pga bivirkninger.

Er det kramper som gir smertene dine? Har du blitt sjekket ut for endometriose? Endometriose er en tilstand hvor livmorslimhinne finnes forskjellige steder utenfor livmorhulen.

Du er ikke infertil når du har blitt gravid 25 ganger. Derimot har du habituell abort, er du utredet for det? Noen tilstander kan behandles for å øke sjansene for å fullføre en graviditet.

Kombinasjonen ADHD og Asberger vil sannsynlig virke inn på din omsorgsevne. Dersom du ønsker sterilisering vil de kunne brukes som argument for å få inngrepet gjort tidligere enn 25 års grensen. Barnløse har samme rett til sterilisering som andre.

En del gjør mindre inngrep på livmoren mot kraftige blødninger, hvor livmorslimhinne ødelegges og livmorveggene fester i hverandre slik at hulrommet forsvinner. Det er et mindre drastisk inngrep enn å fjerne livmoren.

Gjest Gjest_Annie_*
Skrevet

Takk for svar gjest :)

Jeg ønsker sterilisering fordi jeg har sett meg lei av de påkjenningene jeg får i forbindelse med de spontane abortene jeg har hatt så langt, da tenkte jeg og på dette med å fjerne livmoren i samme slengen for å få slutt på de kraftige blødningene og smertene jeg har.

Jeg har sjelden mens, ca 1-2 ganger i året (med unntak av de gangene abortene har skjedd). Dagene før jeg får mens er jeg plaget med kramper i nedre del av magen, mye tissing og ilende smerter fra midten av ryggen og ned til korsryggen. de 2-3 første dagene er det kun sporadiske blødninger mens det omtrent fosser ut de neste 10-15 dagene. Da har jeg feber, svetter og fryser om hverandre, kramper i magen og noen ganger føles det nesten som det er noen som sitter å stikker i meg med en strikkepinne i hofteområdene, samme følelse er nesten som at det kjennes som noen blåser opp en ballong inni meg over flere dager, før den til slutt sprekker. Virkelig vondt!!

Har ikke blitt utredet for hverken endometriose eller andre ting. Tenker på å kontakte gynekolog/lege, men er samtidig veldig bekymret for hva som kommer til å skje videre og hva de finner ut er galt med meg =/

Skrevet
"overgangsalderen" intreffer kun om man fjerner eggstokkene, ikke livmoren.

Jeg bor på et sted som langtifra har full legedekning, opp til 3 måneders ventetid for standard GU, derfor spør jeg etter erfaringer og/eller tips og alternativer her.

Ok, da tok legen som opererte meg feil. Rart i grunnen, siden han har dette som spesialfelt.

Men lykke til, skjønner det er vanskelig for deg å finne faglig info om dette hvis du heller ikke har tilgang på nettsider som på kvalifisert måte omtaler helsespørsmål, og enda verre må det selvfølgelig være hvis du ikke har mulighet til å ta telefonisk kontakt med legepersonell heller.

Men fint at du vet så mye at du kan avfeie det andre skriver - det bør gi deg trygghet. :)

Skrevet
Ok, da tok legen som opererte meg feil. Rart i grunnen, siden han har dette som spesialfelt.

Men lykke til, skjønner det er vanskelig for deg å finne faglig info om dette hvis du heller ikke har tilgang på nettsider som på kvalifisert måte omtaler helsespørsmål, og enda verre må det selvfølgelig være hvis du ikke har mulighet til å ta telefonisk kontakt med legepersonell heller.

Men fint at du vet så mye at du kan avfeie det andre skriver - det bør gi deg trygghet. :)

eggstokkene er hormonproduserende kjertler, uten de i kroppen vil det ikke produseres Østorgen og Progesteron. Dette gjelder ikke livmoren. Om kun livmoren fjernes, og eggstokkene blir igjen etter operasjonen, vil de fortsette hormonproduksjonen som vanlig.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg er en del eldre enn deg, men slet fra jeg var 13 til jeg ble 35 med lignende mensplager som du har. Måtte ligge til sengs og ta kraftige smertestillende hver gang jeg fikk mens, som var sjelden og uregelmessig. Begynte å få vondt allerede to uker før mensen kom. Som deg fikk jeg så store bivirkninger av p-piller at jeg ikke kunne bruke dem. Da jeg var 35 oppsøkte jeg Dr. Fedon Lindbergs klinikk fordi jeg var redd jeg begynte å få sukkersyke. Legen der (Dr. Siri Abel) spurte meg om mye angående min helse, og da hun hørte hvordan jeg slet med mensplager ba hun meg ta forskjellige fettsyrer og antioksidanter i en bestemt mengde. Jeg trodde ikke det kunne hjelpe, men ville prøve likevel. Jeg fikk mens mer og mer regelmesig, og etter åtte måneder var jeg kommet inn i en syklus på 28 dager. Da kunne jeg gå ned på halv dose, og siden har jeg hatt helt regelmessig mens! Da mensen ble regelmessig ble smertene og de andre plagene mye mindre. Har forsatt smerter, men nå er de mer vanlige, jeg tar sjelden smertesstillende. Tenk om jeg hadde fått denne hjelpen da jeg var ung! Da hadde livet vært mye lettere.

Dette er ikke noe du kan drive med "selvmedisering" med, du må til en lege som kan noe om det som kan si hva som er rette doser for akkurat deg. Dessverre vet ikke vanlige leger og gynekologer noe om dette, det interesserer dem ikke, da det blir regnet som en slags naturmedisin. Har prøvd å fortelle min fastlege og gynekolog om den hjelpen jeg har fått, men de bare smiler overbærende.

Å fjerne livmoren er et veldig drastisk skritt å gå til. To av mine venninner har gjort det, og begge angrer. De har fått andre plager i stedet for det de hadde før, arrvev og smerter som de aldri blir kvitt.

Selv har jeg ikke fjernet livmoren (heldigvis!) Men jeg har hatt en annen operasjon, på eggstokkene, fordi det ble mistenkt cyster på dem. Det skjedde da jeg var 22. Jeg skulle ønske den operasjonen aldri var blitt gjort. En ting er at arret er stygt. Enda værre er at jeg har fått masse indre arrvev som gjør vondt når det er kaldt, eller er værforandring.

Som du sier selv: Du er fortsatt ung, og mye kan forandre seg både i livet ditt og i medisinen. Om noen år kan man ha helt andre behandlingsmuligheter enn vi har i dag. Og du kan komme til å utvikle deg på måter du ikke kan forutse i dag. Er det ikke bedre å ta vare på kroppen din og prøve å finne mer skånsomme måter å få den til å fungere på, enn å utsette deg for inngrep som aldri kan gjøres om, og som kan ha bivirkninger du ikke kan forutse? Jeg skulle gjertne høre hva du tenker viderer om dette! Lykke til uansett!

Skrevet

Hvorfor har jeg da hørt akkurat det samme? Fjerning av livmor vil ikke fjerne hormonproduksjonen. Det kan være at du har fjernet både livmor OG eggledere, og derfor har kommet i overgangsalderen. Kanskje legen din formulerte seg feil? Eller at du ble operert for mange år tilbake? Synes å ha hørt noe om at man før i tiden brukte å fjerne "alt" av praksis, men at man i det siste har funnet ut at man ikke nødvendigvis trenger fjerne eggstokkene bestandig, at det vil holde med å fjerne livmoren.

Jeg er sikker på at ts søker faghjelp, men det må være lov å spørre etter andres meninger på et diskusjonsforum for det...

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!Jeg er en jente på 21 år, som har slitt med uregelmessig og samtidig kraftig menstruasjon og uutholdelige smerter i rygg, mage og bekken siden jeg fikk min første blødning som 12 åring. Jeg har lav til ingen fertilitet og har så langt gått gjennom ca 25 spontanaborter. Gjennomsnittlig i uke 2-4. Har aldri fullført svangerskap. Jeg har nå innsett at jeg ikke vil få barn, og på grunn av endringer i livet mitt ønsker jeg heller ikke barn. (Jeg har blitt diagnostisert med ADHD og Asperger Syndrom, en lidelse innen autismespekteret, som det ikke finnes noen form for "helbredelse" for i form av medikamenter eller annen behandling og som meget trolig vil kunne nedarves i evt. barn.)Har gått på p-piller (trionetta, diane, yasmin) for å få regelmessig mens, men har fått så kraftige bivirkninger (hodepine, høyt blodtrykk, kvalme, spisevegring, oppkast og smerter i ledd) på grunn av dette og ønsker ikke å fortsette med det.Nå har jeg lest mye om fjerning av livmor (på grunn av kraftige menstruasjoner og smerter i forbindelse med mens) og sterilisering som mulige alternativ. Jeg frykter at jeg kan ha cyster i livmoren og eggstokkene mine, og har lest en del om dette også, med tanke på PCO - Poly Cyst Ovaries (Jeg føler meg en smule hypokondrisk nå :P ) Om fjerning av livmor sier mange leger at de kun vil utføre dette inngrepet på kvinner som er over 30 år, har unormal celledeling i livmor, altså fare for kreft, eller de som har fått barn og ikke ønsker å få satt inn spiral eller bruke andre prevensjonsmidler.Sterilisering vil de ikke utføre på personer under 25 år, og heller ikke på de som ikke har fått barn.Jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre. Ikke ønsker jeg barn (ja jeg vet jeg "ennå er ung" men mulighetene for at at et evt barn skal arve mine sykdommer gjør at jeg nå er bestemt på å la være, i tillegg til at mine tidligere aborter har gjort at jeg psykisk har slått meg til ro med at jeg ikke kommer til å få barn i fremtiden)Kan det da, på bakgrunn av min sykehistorie, vil la seg gjøre å få utført disse operasjonene? eller andre operasjoner som kan bidra til å øke livskvaliteten min?

med 25 aborter, så har du vert en del til lege. I tillegg til dine andre plager.

regner med at du har en journal som er stor,men det er da merkelig at du ikke snakker med legen din-gynokologen.

Ingen her kan svare deg på dine spørsmål for de kjenner ikke sykehistorien din. Og det sitter ingen lege her.

vil bare si om du er redd for cyster ol, så må du jo få undersøkt deg på sykehuset. ta kontakt med legen din

Gjest Gjest
Skrevet

merkelig at noen svarer her inne uten peiling. svaret ditt er helt FEIL

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Jeg er en jente på 21 år, som har slitt med uregelmessig og samtidig kraftig menstruasjon og uutholdelige smerter i rygg, mage og bekken siden jeg fikk min første blødning som 12 åring.

Jeg har lav til ingen fertilitet og har så langt gått gjennom ca 25 spontanaborter. Gjennomsnittlig i uke 2-4. Har aldri fullført svangerskap. Jeg har nå innsett at jeg ikke vil få barn, og på grunn av endringer i livet mitt ønsker jeg heller ikke barn. (Jeg har blitt diagnostisert med ADHD og Asperger Syndrom, en lidelse innen autismespekteret, som det ikke finnes noen form for "helbredelse" for i form av medikamenter eller annen behandling og som meget trolig vil kunne nedarves i evt. barn.)

Har gått på p-piller (trionetta, diane, yasmin) for å få regelmessig mens, men har fått så kraftige bivirkninger (hodepine, høyt blodtrykk, kvalme, spisevegring, oppkast og smerter i ledd) på grunn av dette og ønsker ikke å fortsette med det.

Nå har jeg lest mye om fjerning av livmor (på grunn av kraftige menstruasjoner og smerter i forbindelse med mens) og sterilisering som mulige alternativ. Jeg frykter at jeg kan ha cyster i livmoren og eggstokkene mine, og har lest en del om dette også, med tanke på PCO - Poly Cyst Ovaries (Jeg føler meg en smule hypokondrisk nå :P )

Om fjerning av livmor sier mange leger at de kun vil utføre dette inngrepet på kvinner som er over 30 år, har unormal celledeling i livmor, altså fare for kreft, eller de som har fått barn og ikke ønsker å få satt inn spiral eller bruke andre prevensjonsmidler.

Sterilisering vil de ikke utføre på personer under 25 år, og heller ikke på de som ikke har fått barn.

Jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre. Ikke ønsker jeg barn (ja jeg vet jeg "ennå er ung" men mulighetene for at at et evt barn skal arve mine sykdommer gjør at jeg nå er bestemt på å la være, i tillegg til at mine tidligere aborter har gjort at jeg psykisk har slått meg til ro med at jeg ikke kommer til å få barn i fremtiden)

Kan det da, på bakgrunn av min sykehistorie, vil la seg gjøre å få utført disse operasjonene? eller andre operasjoner som kan bidra til å øke livskvaliteten min?

Nå er det ikke uvanlig å ha store plager når man er 21 år da,men det kan bli bedre med alderen.

Synes det var mye aborter i en alder av 25 år.

Tenker på om du var 18 år første gangen så har du i snitt 3.5 aborter i året.

Det er veldig mye for kroppen din å takle. Om du ikke kan bruke prevansjon,så finnes det kondom.

Og om du har prøvd å bli gravid og det har mislyktes så mye, så burde kroppen din fått en pause.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...