Gå til innhold

videregående/college

estrella

Anbefalte innlegg

Jeg drar til London imorgen, og skal være i praksis på en barneskole der. Læreren min sa at vi måtte si at vi går på college siden vi går på yrkesfaglig linje, men det stemmer jo ikke det?

College er jo høgskoleutdanning i Norge(college i usa=universitet i Norge iallefall).

Så jeg skal vel si at jeg går på upper secondary school, siden det tilsvarer videregående i England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I England heter videregående college, de bruker altså ikke samme betegnelse som i Statene (hvor college er høyskole). Læreren din har altså rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videregående heter jo upper secondary school. Iallefall det ordboken sier og det vi har lært i engelsken?

Jaja.. får vel bare unngå å si videregående på engelsk x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon
Jeg har gitt opp det ordet for lengst:-P

Holder meg til å ikke si hvilken skole jeg går på!

(Derfor foretrekker jeg USA, for de uttrykkene kan jeg alt :ler: )

Ikke så veldig vanskelig egentlig. Ungdomsskole=lower secondary school, vidergående=upper secondary school.

Vil tro at de fleste briter kjenner såpass til amerikansk at du kan si high school til de også da, hvis du er mer vandt med det uttrykket. Har sjelden opplevd briter som krever at noen skal snakke britisk og ikke amerikansk ;)

Ellers vil jeg si at det er ganske feil å bruke college om videregående faktisk, fikk dere noen begrunnelse for dette?

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GossipGirl
Da jeg tok et år på videregående i England gikk jeg på college.

Mener at jeg har hørt at siste året på videregående i Norge regnes som college i utlandet, derfor får en ikke støtte fra Lånekassen det første året en studerer i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...