Gjest gal? Skrevet 2. februar 2008 #1 Skrevet 2. februar 2008 hei. jeg har problemer med sinne mitt så har vurdert og gå til psykolog siden det er i sammenheng med dårlig selvtilitt.. men har noen spørsmål.. hvor mye koster det? hjelper det på sinne? hva gjør de? Eller er det noen andre måter og få hjelp med sinne på? på forhånd takk!
lille katt Skrevet 2. februar 2008 #2 Skrevet 2. februar 2008 Hvis du ellers er frisk og fungerer greit, må du nok gå til privatpraktiserende psykolog. Det offentlige psykiske helsevern har bare kapasitet til å hjelpe de som sliter mest. Det finnes to typer privatpraktiserende - de som har refusjonsrett (dvs. at du betaler inntil frikortgrensen, og får gratis resten av året), og de som ikke har det (dvs. du må betale alt selv). Er ikke sikker på hva som er "vanlig" pris, tror også det varierer noe, kanskje mellom 500-1000? Lurer på om 6-700 er vanlig. De som har refusjonsrett har sjelden mye ledig kapasitet, men man kan stå på venteliste. De uten refusjonsrett er nok lettere å få time hos raskt. Psykologen prater bare med deg, hjelper deg å sortere tankene dine og finne ut hva du kan gjøre med sinnet ditt. F.eks. ved å finne årsaken til sinnet og jobbe videre derfra, eller ved å lære deg mer hensiktsmessige måter å tenke på slik at du kan håndtere sinnet ditt bedre. Vet ikke om noen andre måter å få hjelp med sinne, kanskje gruppeterapi for sinte mennesker? Vet ikke hvor man kan finne det. Alternativ Til Vold (ATV) har kanskje noe sånt? Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #3 Skrevet 2. februar 2008 Jeg sliter også med sinne. Har blitt bedre, men det har vært en lang vei. Når jeg har det dårlig med meg selv og ikke gjør de tingene som er bra for meg kommer det som en storm igjen... Det blir som en utømmelig voldsom energi som kommer ut, og da mister jeg hemninger. Forferdelig både for meg og for spesielt min samboer. Jeg har et veldig dårlig selvbilde som også du forteller om. Jeg går i selvhjelpsgrupper for andre problemer, men det hjelper meg til dels på dette planet også. Fordi dette gikk mest ut over min samboer begynte vi å gå i parterapi. For meg er det viktig å fortelle hva jeg gjør og sier når jeg har blitt sint, for hvis det skal holdes hemmelig begynner jeg å føle meg gal igjen og klarer ikke forandre måten å håndtere de vonde følelsene på når de kommer. Jeg tar sats og forteller om mine tanker, selvbilde, sjalusi og sinne i terapien sammen med min samboer. Det har gjort mye for å lette på mitt sinne. Målet mitt er å kunne vise at jeg er sint, men utenå si stygge ting og å dra det så langt at jeg sitter som et spørsmålstegn etterpå med masse konsekvenser og ikke skjønner hva som skjedde. Det er ikke lett dette. Men det gå ann. Lykke til til deg også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå