Gå til innhold

"Fin" middag


estrella

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage mat, all by myself, og er ikke noe sånn superdupergod kokk.

Og vi blir en del folk da.

Så jeg tenkte jeg kunne kjøpe sånne poser med ferdiglaget fløtegratinerte poteter(ingen som finner det ut :sjenert: ), men hva kan jeg ha til?

Biff er for dyrt, og kyllingfiletene mine blir alltid svidd eller rå inni. Alternativer?

Dessert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Vet ikke om det er noe hjelp da, men når det gjelder kyllingfileter så synes jeg alltid det er enklere å steke dem i stekeovnen. ca 30 min på 200-220 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lammelår er enkelt, veldig godt, og det blir mye mat av det. Det er vel ikke helt sesong for det nå (?) men du får sikkert tak i det i en butikk med ferskvare.

Til dessert kan du jo for eksempel lage ei ostekake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helstekt brassiliansk indrefileet er vell heller ikke så dyrt?Det er super godt til fløtegratinerte poteter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noe hjelp da, men når det gjelder kyllingfileter så synes jeg alltid det er enklere å steke dem i stekeovnen. ca 30 min på 200-220 grader.

Det skal jeg prøve! Da kan jeg jo bare kjøpe sånn stor pose med mangen i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon
Blir ikek mye fint å kjøpe ferdiglaget gratinerte poteter...det merkes. Lag det selv fra scratch.

Er litt enig, dessuten er det faktisk ikke så mye jobb å lage gratinerte poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig, dessuten er det faktisk ikke så mye jobb å lage gratinerte poteter.

Jeg visste den ville komme:P

Hvordan lager man det da?

Jeg pleier ikke å spise fløtegratinerte poteter pga allergi(så jeg hadde ikke tenkt å spise det selv den kvelden, kun resten av middagen), men hvis det er mulig å lage det med noe som tilsvarer melk, så kan jeg spise det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Jeg visste den ville komme:P

Hvordan lager man det da?

Jeg pleier ikke å spise fløtegratinerte poteter pga allergi(så jeg hadde ikke tenkt å spise det selv den kvelden, kun resten av middagen), men hvis det er mulig å lage det med noe som tilsvarer melk, så kan jeg spise det..?

Jeg pleier faktisk å lage det med melk. Blander melk og mel.

Bare ta poteter i skiver og krydre med salt og pepper. Jeg pleier å bruke løk i tillegg, men det er jo valgfritt. Legg potetene i en smurt ildfast form. Ha i blandingen av melk og mel, legg osten på toppen. Sett det i ovnen i ca. 30 min på ca 220 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier faktisk å lage det med melk. Blander melk og mel.

Bare ta poteter i skiver og krydre med salt og pepper. Jeg pleier å bruke løk i tillegg, men det er jo valgfritt. Legg potetene i en smurt ildfast form. Ha i blandingen av melk og mel, legg osten på toppen. Sett det i ovnen i ca. 30 min på ca 220 grader.

Hvor mye melk og mel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye melk og mel?

Spørs jo hvor stor formen er og hvor mye poteter du får plass til :-)

Men som regel skal du ikke bruke FOR mye væske. Da blir det bare mykt og sølete.

- Om du har ca 8 cm lag med poteter (ganske kompakt), hell i melken (med mel) ca 6 cm opp. Dekk altså ikke helt opp til toppen (egentlig vanskelig å si helt eksakt hvor mye). Potene vil synke litt sammen da de blir varme og "flyter" da ned i melken...

he he, kanskje ikke så bra forklart dette. Lykke til!

Forøvrig synes jeg pteter på pose er Heeelt OK! Du kan legge til litt egne ingredisenser som f.eks gressløs... Eller annet krydder du liker - bruk fantasien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at du beregner 2 poteter pr gjest. Da vil jeg anta at det vil tilsvare ca 0.5 dl væske pr person. Enklere enn å bruke mel, er det om du skjærer potetene i skiver, 5mm tykke eller litt mindre, putter dem i en kasserolle og tilsetter melka, evt hvitløk,hvis du vil ha det oppi (veldig godt), salt og pepper. Kok blandinga ca 5 minutter på middels varme, da vil du nemlig få elstra effekt av stivelsen i potetene og slipper å styre med mel.Hell det hele i en ildfast form, smell inn i ovnen på 200grader, ca 40 minutter. Vil du ha ost oppå, drysser du den over når det er 15 min igjen av steketida.

Hvis du går for kyllingfilet- Sørg da for all del for å brune dem før du steker dem i ovnen, de ser både mye bedre UT og får mer tekstur (stekeskorpe er en fin ting) .Bruk en blanding av olje og smør (IKKE margarin), det gir best resultat. Husk å salte og pepre :). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lammelår er enkelt, veldig godt, og det blir mye mat av det. Det er vel ikke helt sesong for det nå (?) men du får sikkert tak i det i en butikk med ferskvare.

Til dessert kan du jo for eksempel lage ei ostekake?

Jeg kjøpte lammelår på butikken i dag, men synes det var syrt da. 120 kr kiloen, men det meste går vel bort i bein? Ble 400.- for det låret jeg kjøpte. Men klartm det blir sikkert til noen personer da. .. Aldri laget det selv før jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...