Gå til innhold

betydningen av "innen"

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvis man sier at noe skal leveres innen torsdag, når mener dere at det da skal leveres? Jeg trodde virkelig det betød at man skulle levere det -før- det var blitt torsdag. At innen kl 12 betydde ikke senere enn 11.59.

Jeg sa ihvertfall til to av mine underordnede at de måtte levere noe til meg innen torsdag. Har jeg fått det? Nei. Grrr.... Er det jeg som har feil definisjon av "innen"? Eller er jeg rett til å synes at de er noen slabbedasker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest antigartner
Hvis man sier at noe skal leveres innen torsdag, når mener dere at det da skal leveres? Jeg trodde virkelig det betød at man skulle levere det -før- det var blitt torsdag. At innen kl 12 betydde ikke senere enn 11.59.

Jeg sa ihvertfall til to av mine underordnede at de måtte levere noe til meg innen torsdag. Har jeg fått det? Nei. Grrr.... Er det jeg som har feil definisjon av "innen"? Eller er jeg rett til å synes at de er noen slabbedasker?

Du har helt rett i betydningen av innen.

Om dine ansatte av den grunn er slabbedasker kan jeg ikke avgjøre ut av dette, da jeg ikke kjenner den samlede arbeidsbelastningen deres, og om kravet ditt var rimelig eller ikke :fred:

Men de burde uansett si fra hvis de blir forsinket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Innen torsdag" betyr i løpet av torsdagen. Har du betalingsfrist på en regning som skal betales innen 1. mars så holder det å betale i løpet av den dagen. Kollegene dine er mao ikke slabbedasker hvis de leverte i går/torsdag. Men har de ennå ikke levert så har du rett, da er de slabbedasker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten over

Iflg. Språkrådet bør man forøvrig unngå bruk av ordet innen hvis man vil unngå misforståelser, og feks heller bruke uttrykk som "i løpet av". Så vet man det til neste gang slabbedaskene blir satt på en oppgave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i betydningen av innen.

Om dine ansatte av den grunn er slabbedasker kan jeg ikke avgjøre ut av dette, da jeg ikke kjenner den samlede arbeidsbelastningen deres, og om kravet ditt var rimelig eller ikke :fred:

Men de burde uansett si fra hvis de blir forsinket.

De er ansatt for å jobbe 8 timer uken. Dette var første uken, så det var lite å gjøre, arbeidsmengden er 1/4 av det den vanligvis er, altså skulle de med god margin klart det på 2 timer. Og de har hatt en -uke- på seg... Hvis de ikke klarer å jobbe 2 timer på en uke, hvorfor i alle dager tok de da helt frivilig på seg en jobb som krever 8 timers innsats i uken? Kjempefint førsteinntrykk...

Og de har -ennå- ikke levert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner
Da er de slabbedasker.

(etter eng. slapdash 'uvøren, slurvet') slask, slubbert

Da er jeg enig i det jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...