Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 Jeg har stått på hardt for å legge om kostholdet mitt. Drikker ikke brus, spiser ikke noe usunt. Kostholdet mitt består av grovbrød, sunt pålegg, magert kjøtt, fisk, mye grønnsaker og frukt, litt meieriprodukter (skummet melk og biola yoghurt). Syntes jeg er kjempeflink, men jeg har aldri prompet så mye som jeg gjør nå? Løs mage har jeg også. Hva kommer dette av? Før med veldig usunt kosthold så var jo magen faktisk helt fin, hva skjer? Hva slags mat blir en oppblåst av? Dette er begynt å bli veldig plagsomt og jeg ser for meg at det blir vanskelig å fortsette med dette kostholdet fremover dersom magen skal være så på tur. La om kostholdet for fire uker siden og har vært oppblåst og hatt løs mage i litt over tre uker.
smaksløk Skrevet 31. januar 2008 #2 Skrevet 31. januar 2008 Mye rå grønsaker kan man bli oppblåst av, ellers kommer det vel også an på hva man personlig "tåler" bedre. Kanskje det bare er en omstillingssak, dersom du har lagt om kostholdet ditt drastisk trenger kanskje magen litt tid til å venne seg til dette. Drikke te skal være bra for magen, kanskje prøve det?
Kitsune Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 Gjetter at det har noe med "mye frukt og grønnsaker" å gjøre. Du bør holde deg unna frukter med stein i midten. Dvs. druer, plomme, fersken osv.. Dersom ikke det virker, kan jeg på det sterkeste anbefale noe som heter Silicol, som de selger på helsekost. Vi er flere i min familie med luftplager, og dette har gjort underverker for magen min. Du tar en drøy ss. blandet i f. eks. vann hver morgen. For noen virket det etter første dagen, for meg tok det 14 dager. I jula slutta jeg med det, og da var jeg helt ødelagt i magen! Har blitt avhengig!
Gjest Bolledeig Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Du er sikker på at du tåler melkeprodukter? Laktoseintoleranse kan nemlig gi slike symptomer som du beskriver. Prøv å fas ut ting med laktose (ost og slikt går stort sett greit) i en periode, og se om det hjelper. Du kan også få matvareintoleranser sjekket hos legen. Kan være kjekt å få klarhet i, langvarige mageproblemer kan nemlig få konsekvenser over tid.
Gjest gjest_en Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 Ting som kan gi luft: havregrøt grønnsaker i kålfamilien: brokkoli, blomkål,løk,erter,bønner,paprika egg nøtter for mye fiber! kaffe rosiner svisker Varme drikker HVis du spiser veldig mye fiber så trapp litt ned, få i deg ting som surmelk/yoghurt som roer magen litt. Drikk nok vann (men ikke overdriv)
Gjest TS Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 Jeg tror ikke jeg har intoleranse for melk, drakk store mengder av dette mens jeg gikk gravid og det var ikke noe problem. Jeg kan ikke ha fått det tre år senere (har ikke drukket melk siden.. inntil nå)? Jeg spiser ikke så mye rå grønnsaker, annet enn gulrot egentlig. Liker dem best kokt, woket eller stekt. Hva er for mye fiber? Bortsett fra brød, hva er det fiber i? Jeg har vel tre måltider med brød/knekkebrød som regel. Det blir jo en del løk, paprika, brokkoli, blomkål og bønner. Men ikke hver dag. Og jeg er jo konstant oppblåst! Det lukter heldigvis ingenting av det som kommer ut. Jeg drikker nok vann tror jeg, 2,5 liter ca om dagen. Da kommer usukret te, melk og juice i tillegg. Jeg har lagt om kostholdet drastisk ja, spiser ingenting av det jeg spiste før og ingenting av det jeg spiser nå er kjent for kroppen min. Jeg har også begynt å ta kosttilskudd, omega 3 og spectro multivitaminer. Kan en bli oppblåst av det? Hva slags konsekvenser kan langvarige mageproblemer gi, og hva er å regne som langvarig? Tenker jeg bør ta en tur til legen snart...
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #7 Skrevet 1. februar 2008 Jeg tror ikke jeg har intoleranse for melk, drakk store mengder av dette mens jeg gikk gravid og det var ikke noe problem. Jeg kan ikke ha fått det tre år senere (har ikke drukket melk siden.. inntil nå)? Hvis du merker reaksjon i kroppen når du har ebgynt å drikke melk etter å ha holdt opp i tre år, bør vel få det til å ringe noen klokker i ørene dine? Kroppen kan gjøre så mye rart. Jeg har også samme spørsmål som deg om oppblåsthet. Det kan være vanskelig å finne en sammenheng. Litt enkelt forklart: Fant ejg ut av jeg er allergisk mot eple og klementin før kl 9 (fikk allergisk reaksjon i huden), men etter 9 gikk det helt greit å soise det. Det viser hvor vanskelig det kan være å finne sammenhenger, så det kan altså godt hende du har intoleranse eller allergi mot melk selv om du har tålt det godt før.
Annikken Skrevet 1. februar 2008 #8 Skrevet 1. februar 2008 (endret) Dobbelpost... Endret 1. februar 2008 av Annikken
Annikken Skrevet 1. februar 2008 #9 Skrevet 1. februar 2008 Det er sikkert bare fordi det er uvant. Men det betyr ikke at det ikke er bra for deg
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #10 Skrevet 1. februar 2008 Tygger du mye tyggis/halsdrops med søtstoffer? Etter masse prøving og feiling med å kutte ut ting i kostholdet mitt, fant jeg ut at det var dette, i tillegg til hvetemel jeg reagerte på. Det står faktisk på pakken, at "overdreven bruk kan virke lakserende" eller noe sånt. Jeg spiste omtrent en pakke om dagen, tror det varierer veldig hva som er overdreven bruk.
Gjest TS Skrevet 1. februar 2008 #11 Skrevet 1. februar 2008 Hvis du merker reaksjon i kroppen når du har ebgynt å drikke melk etter å ha holdt opp i tre år, bør vel få det til å ringe noen klokker i ørene dine? I og med at alt jeg spiser/drikker nå er ukjent for kroppen min, så trenger det ikke nødvendigvis å være melk jeg reagerer på.. så nei, ringer ingen klokker der. I teorien så kan det vel være hva som helst i kostholdet mitt som gir meg disse mageproblemene, sånn med tanke på matintoleranse. Må få sjekket det hos legen tenker jeg, men tenker vente en liten stund til, i tilfelle reaksjonen bare kommer av at det er uvant for magen min. Tyggis og halsdrops blir det i grunn ganske sjeldent, tyggis hvis jeg har spist noe som gir plagsom ånde og halsdrops når har vondt i halsen. Tusen takk for svar.
Gjest Bolledeig Skrevet 1. februar 2008 #12 Skrevet 1. februar 2008 Jeg oppdaget plutselig melkeintoleransen da jeg gjenninførte melk i kostholdet mitt etter lang tid "av" melk. Slik kan komme gradvis
Gjest Tigress Skrevet 1. februar 2008 #13 Skrevet 1. februar 2008 Prøv å kutte ned på melka, ja. Laktoseintoleranse kan absolutt komme gradvis, og jeg har tidvis bælma snaue literen med melk om dagen, så det kom overraskende på meg at jeg ble intolerant overfor melk, altså! Kan ha noe med brød og kålgrønnsaker også, men uansett bør du gi magen din litt tid - all mat kan gjøre rare ting med fordøyelsen hvis du ikke er vant til den.
La Luna Skrevet 1. februar 2008 #14 Skrevet 1. februar 2008 (endret) Jeg har i noen perioder bodd i utlandet, der jeg ikke har drukket melk på flere måneder. Når jeg da etterpå har kommet hjem til Norge og begynt å drikke melk igjen, har det tatt meg mange uker å venne meg til det igjen. Har skjedd med flere av venninnene mine også. Endret 1. februar 2008 av Murciélago
Gjest Mea Culpa Skrevet 1. februar 2008 #15 Skrevet 1. februar 2008 Det er ikke meningen at vi mennesker skal drikke kumelk, så en periode uten melk kan føre til laktoseintoleranse ja ...
Liskat Skrevet 3. februar 2008 #16 Skrevet 3. februar 2008 Ellers saa er det ganske vanlig med ustabil mage etter aa ha lagt om kostholdet drastisk. Gi det litt tid, og er det ingen endring, saa snakk med legen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå